Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Kiedy dziecko powinno się uczyć, czyli udany start w karierze szkolnej poprzez kształtowanie pozytywnych nawyków

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 841 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Referat na spotkanie z rodzicami uczniów klasy pierwszej

Minął już pierwszy semestr nauki szkolnej. Jest to dobry czas na refleksje i pewne podsumowania. Dobrze wiemy, że podstawowym obowiązkiem dzieci i młodzieży jest nauka. Uzyskiwanie przynajmniej zadawalających wyników w szkole stanowi dla każdego ucznia i rodzica sprawę ogromnej wagi. Dobre wyniki w nauce dostarczają dziecku zadowolenia i niezbędnego spokoju wewnętrznego, stanowią podstawę poczucia własnej wartości, zapewniają korzystną pozycję społeczną w środowisku rówieśników, wpływają na dalszą karierę edukacyjną, a w przyszłości na karierę zawodową i życiową.

Tak więc wspólnie powinniśmy pracować nad osiągnięciem powodzenia szkolnego naszych dzieci.

Powodzenie szkolne jest zjawiskiem stopniowalnym. Są uczniowie uzyskujący dobre wyniki we wszystkich przedmiotach, dobrze przystosowani do życia szkolnego. Są tacy, którzy uzyskują dobre rezultaty w nauce jednych przedmiotów, mają jednak kłopoty z innymi, a ich zachowania ulegają zmianie stosownie do przeżywanych powodzeń i niepowodzeń. Jest także grupa uczniów, którzy mają trudności niemal we wszystkich przedmiotach nauczania, oni też najczęściej pozostają w konflikcie z ogólnie przyjętymi normami zachowań wobec nauczycieli i kolegów. Takie zróżnicowanie nie wynika tylko z braku chęci i dobrej woli dziecka. Wszystko to pozostaje w związku z indywidualnymi możliwościami dzieci oraz warunkami ich życia i rozwoju.

Państwo , jako rodzice, mają olbrzymi wpływ właśnie na warunki życia i rozwoju swoich pociech. Uczniowie klasy I stoją u progu kariery szkolnej, a wiadomo, że udany start jest gwarancją dalszego powodzenia.

Mając na uwadze wcześniejsze spostrzeżenia, chciałabym dziś porozmawiać z państwem na temat rozkładu zajęć waszego dziecka w ciągu dnia. Poproszę o wypełnienie Karty pracy dla rodziców.

Okazuje się, że w ciągu dnia nasze pociechy mają mnóstwo zajęć do wykonania. Zajęcia te różnie rozkładają się w czasie. Naszym zadaniem jest dopilnowanie, aby czas oraz proporcje zabawy i nauki w ciągu dnia były odpowiednio zaplanowane. Jak już wspomniałam kształtowanie odpowiednich nawyków na początku kariery szkolnej to rzecz bardzo istotna. Jeżeli już w I klasie dziecko będzie miało wypracowany nawyk systematycznej i odpowiednio rozmieszczonej w czasie pracy, to z pewnością będzie to dobra wróżba na dalsze lata w szkole.

Postaram się pomóc państwu w odpowiedzi na bardzo konkretne i istotne pytanie: kiedy dziecko powinno się uczyć ?

O ile nic nie zakłóci czasu w ciągu dnia, to dziecko powinno się uczyć zawsze o jednej porze, a najlepiej w godzinach między 16-19. Oczywiście czas nauki zależy od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Dobrze jest uczyć się w jednym, wyznaczonym do tego miejscu. Najlepiej tam, gdzie zgromadzone są książki, gdzie jest dobre oświetlenie. Jest niezmiernie ważne, aby dziecko nie odrywało się od zajęć, miało wszystko pod ręką. Mały uczeń - przyzwyczajony do ustalonego rytmu pracy, uczy się lepiej i skuteczniej, nie traci czasu na zastanawianie się, co właściwie ma robić. Starajmy się również my, jako rodzice, mieć swój własny rozkład zajęć, właściwie gospodarować czasem, ustalić rytm dnia. Dzieci w tym wieku bardzo nas obserwują i naśladują. Początkowo starajmy się kontrolować naukę dziecka dość często, pomagać mu i przypominać. Kiedy dziecko nauczy się organizować własny czas możemy wycofać się z takiej częstej kontroli i pozostawić dziecku więcej samodzielności, dyskretnie sprawdzając, czy lekcje są odrobione oraz przypominając o niektórych niewykonanych pracach.

Ważny jest ruch na świeżym powietrzu, który dotlenia umysł oraz likwiduje zmęczenie. Pamiętajmy, że w planie zajęć naszego dziecka powinniśmy wyróżnić zróżnicowane formy jego aktywności:
- zajęcia pozaszkolne (koła zainteresowań, gry sportowe, nauka języków obcych)
- zabawy i gry ruchowe na powietrzu (w domu)
- odrabianie lekcji- uczenie się
- prace w gospodarstwie domowym
- czytanie książek, oglądanie programów telewizyjnych.

Dziękuję państwu za uwagę i życzę powodzenia w kształtowaniu prawidłowych zachowań naszych małych uczniów.

BIBLIOGRAFIA:
1. Hanna Balińska, Helena Gutowska: "Moje dziecko - dobry uczeń"
2. Maria Łopatkowa: "Pedagogika serca"
3. Jadwiga Raczkowska: "Na tropach rodzicielskich niepowodzeń"

mgr Arleta Sierszulska
Szkoła Podstawowa w Pępowie
Szkoła Filialna w Siedlcu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie