Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pojęcia geometryczne w klasie I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 728 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Celem nauczania matematyki w klasach początkowych jest przyczynianie się do wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów przede wszystkim do rozwoju ich ogólnych zdolności poznawczych i samodzielnego, logicznego myślenia. Nauczanie matematyki powinno także wdrażać uczniów do rzetelnej i sumiennej pracy własnej i współdziałanie w zespole oraz przyczyniać się do wyrabiania pożądanych postaw i cech, takich jak: umiejętność koncentracji, wytrwałość w przezwyciężaniu trudności, staranność, krytyczny stosunek do wykonywanej pracy.

Geometria wyrosła z obserwacji i potrzeb życia. Poznawanie figur geometrycznych w klasach I-III odbywa się bezpośrednio na podstawie ich obserwacji. Uczniowie obserwując daną figurę, dokonują jej analizy, wskazują jej elementy i jednocześnie mówią o wykonywanych czynnościach.

Prawidłowe kojarzenie słów ze spostrzeżeniami i działaniami ma doniosłe znaczenie w rozwoju myślenia i mówienia. Częsty błąd w nauczaniu geometrii polega na tym, że poznawanie uczniów jest bierne: zbyt często i dużo pokazuje nauczyciel, a uczniowie tylko mówią tym, co widzą. Uczeń poznaje najlepiej figury geometryczne i ich własności we własnym działaniu, a więc jeśli je sam kreśli, rozkłada, składa, wycina, modeluje, mierzy itp. opisując jednocześnie w ścisły sposób swe spostrzeżenia i działania.

U uczniów należy rozbudzić świadomość celów uczenia się. Osiągniemy to wskazując często związek opracowywanych zagadnień z dostępną dla uczniów praktyką codziennego życia. Można to zrobić w klasach I-III niekiedy w formie zabawowej: stawiamy przed uczniami zadanie, a uczniowie rozwiązują je w przekonaniu, że wykonują coś praktycznego i potrzebnego np. mierzą listewkę w celu dowiedzenia się, czy jest wystarczająco długa, aby można jej użyć do naprawy zepsutej ramki. Duże znaczenie ma w klasach I-III rozwiązywanie zadań o tematyce zaczerpniętej z praktycznego życia. Uczeń powinien mieć świadomość, że jeśli się uczy, to nie po to, by sprawić nauczycielowi i rodzicom radość, lecz że wiadomości zdobywane w szkole będą mu potrzebne w życiu.

Świadomy i aktywny udział uczniów w procesie nauczania polega głównie na tym, że opierając się na dokładnej obserwacji poszczególnych figur dochodzą do odpowiednich pojęć.

(...)

Urszula Kasiak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie