Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Współdziałanie z instytucjami w pracy pedagogicznej na przykładzie programu profilaktyczno-terapeutycznego "SCHRON" - z doświadczeń pedagoga szkolnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1527 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Każdy z nas, pedagogów pracujących w szkołach różnego typu, zdaje sobie sprawę, jak ważna jest współpraca i instytucjami i organizacjami wspomagającymi wykonywanie zadań wynikających z planu pracy. Jest to szczególnie ważne w pracy pedagoga szkolnego, który od zawsze podejmuje działania wychodzące poza bramy szkoły - częstokroć w swojej pracy korzysta z pomocy policji, sądów, Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej i wielu innych - zwykle w sytuacjach nagłej interwencji czy rozwiązywania problemów wynikających z sytuacji rodzinno-bytowej dzieci. Lecz współpraca taka może wykraczać dużo dalej - tak szkoła, jak i każda z instytucji współistniejących ma w swoich założeniach również działania profilaktyczne, mogące wpływać na kształtowanie środowiska czy stymulowanie określonych, pożądanych zachowań.

Najważniejsze jest, byśmy określili swoje potrzeby - czy to wynikające z zaobserwowanych problemów samych uczniów, czy też z analizy potrzeb środowiskowych. Po sformułowaniu naszych celów, - na co chcemy wpływać i jaki efekt osiągnąć- możemy przystąpić do działań, zmierzających do skutecznych działań profilaktycznych. Należy w tym momencie zadać sobie pytanie- kogo możemy zaprosić do współpracy, kto nam będzie najbardziej pomocny, kto ma możliwości i środki, by z nami współdziałać?

W przypadku szkoły, w której pracowałam jako pedagog szkolny, mieszczącej się w dzielnicy o nasileniu zjawiska patologii alkoholowej i szczególnie ubogiej w możliwości zapewnienia dzieciom zajęć pozalekcyjnych takimi instytucjami okazały się Straż Miejska, Związek Harcerstwa Polskiego i Ośrodek Terapii Dzieci i Młodzieży z Rodzin z Problemem Alkoholowym. Wspólne działanie zaowocowało przygotowaniem i wdrożeniem programu profilaktyczno - terapeutycznego "Schron".

W trakcie spotkań członków zespołu będących przedstawicielami każdej z instytucji, przygotowującego założenia programu docelowo wdrażanego w większej liczbie szkół, zindywidualizowano zakres działań biorąc pod uwagę realną potrzebę szkoły. Tak więc obok popołudniowych zajęć z wybraną grupą dzieci, prowadzonych przez strażników miejskich i harcerzy starszych, przewidziano cykl zajęć warsztatowych dla wszystkich uczniów, szkolenia dla nauczycieli oraz wykłady dla rodziców prowadzone przez specjalistów w wybranej tematyce. Zajęciom dla dzieci towarzyszyły dyżury psychologa i pedagoga na etapie kwalifikacji określonej grupy do udziału w programie.

Takie założenia, mające na celu kompleksowe oddziaływanie na środowisko dziecka i przygotowanie zarówno nauczycieli, jak i rodziców do borykania się z problemem, już po wstępnym okresie pilotażowym przyniosły realne, zauważalne efekty.

Uczniowie szkoły z klas III-VI skorzystali z aktywnej metody warsztatu, obejmującego zagadnienia profilaktyczne, ale również kształtowanie umiejętności radzenia sobie z problemami odpowiednimi dla okresu rozwojowego. Uzyskali informację na temat osób, mogących być im pomocnymi w różnych sytuacjach - poprzez zajęcia przekonali się, że osoba psychologa to nie tylko ktoś, z kim spotykają się na badaniach w poradni, lecz również - a może przede wszystkim - ktoś, komu można zaufać.

Grupa dzieci zaproszonych do udziału w zajęciach klubowych to przede wszystkim ci uczniowie, u których obciążenia środowiskowe i rodzinne przenosiły się na występowanie zaburzeń zachowania obserwowanych na terenie szkoły. Bardzo szybko wdrożyły się one do popołudniowych spotkań, co zaowocowało wyraźnym spadkiem zachowań negatywnych. Zapewnienie im zajęć prowadzonych metodą harcerską z wyraźnym określeniem wcale niemałych wymagań wpłynęło na modelowanie ich postaw w pożądanym kierunku, zajęcia w grupie rówieśniczej z dorosłym, świadomym swojej roli opiekunem rozwijały dzieci społecznie i intelektualnie. Program przewidywał szereg wyjść poza dzielnicę - na wycieczki, do kina, teatru, na basen - w miejsca, do których trudno byłoby dziecku trafić ze względu na szczupłe zasoby finansowe rodziny. W trakcie zajęć dzieci dostawały również podwieczorek.

Dorośli - zarówno nauczyciele jak i rodzice - bardzo chętnie skorzystali z możliwości wysłuchania specjalistów mówiących o problemie alkoholizmu czy narkomanii lub po prostu doradzających, jak postępować ze swoim dzieckiem, gdy zaczyna sprawiać problemy. Zainteresowani skorzystali z oferty Ośrodka Terapii dla Dzieci i Młodzieży, podejmując specjalistyczna terapię dla współuzależnionych lub konsultując indywidualne przypadki.

Ktoś może - i powinien spytać - jak to jest możliwe w warunkach dzisiejszej szkoły, walczącej o fundusze na szereg spraw bytowych. Otóż jest - wszystkie zajęcia były bezpłatne dla uczestników, takie musiało być założenie programu w określonych warunkach tej właśnie dzielnicy.

W momencie przygotowywania założeń, przy określaniu problematyki i celów, które chcemy osiągnąć należy się zastanowić nad źródłem finansowania. W momencie, gdy już wiemy na co i jak chcemy wpływać, co możemy "włożyć" w program jako szkoła, mamy założenia programu i wszelkie dane, które pomogą nam w sprecyzowaniu potrzeb, przychodzi czas na sformułowanie bardzo konkretnego finansowego planu przedsięwzięcia, gdyż tylko po takim etapie możemy starać się o grant czy dotację. Obecnie jest wiele możliwości uzyskania finansowania czy dofinansowania przedsięwzięć szkolnych czy środowiskowych, należy być jedynie przygotowanym na bardzo konkretne pytania - nikt nie da nam pieniędzy na spełnienie nieokreślonych marzeń! Nie muszę chyba wspominać o szczegółowym przygotowaniu rozliczenia otrzymanych funduszy po zakończeniu programu czy też po każdym jego zrealizowanym etapie - forma zależy od wymogów organizacji finansującej.

W naszym przypadku fundusze na realizację programu zabezpieczyła Miejska Komisja d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, przekazując na konto szkoły pieniądze na podstawie wcześniej przekazanego wniosku o dotację oraz bardzo szczegółowego preliminarza wydatków. Szkoła udostępniła pomieszczenie, obsługę kadrowo - ksiegową oraz koordynowała wszystkie działania - a uprzedzam, jest to spory wysiłek.

Dużym nakładem pracy, działań wielu ludzi udało nam się wdrożyć program, którego w warunkach szkolnych nie udałoby się zrealizować samodzielnie i uzyskać możliwości oddziaływania w tak szerokim zakresie. Należy przy tym zauważyć, że każda z instytucji biorących w nim udział wypełniała własne cele profilaktyczne- skupione jednak na konkretnej grupie, którą w tym wypadku stała się szkoła. Od naszej więc aktywności i umiejętności współpracy zależy w dużej mierze to, czy jesteśmy w stanie przyciągnąć uwagę innych i tak razem pracować, by zintegrować nasze działania. Jedno jest pewne - zawsze w tym wypadku wspólna praca przynosi większe efekty, niż samodzielne, jednostkowe próby walki z problemem, zachęcam więc naprawdę do podejmowania prób integrowania działań w ramach profilaktyki.

Beata Krzemińska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie