Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Odrabianie lekcji bez stresu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 769 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

By odrabianie lekcji nie stało się codziennym problemem, należy dziecku stworzyć odpowiednie warunki do pracy. Dziecko musi się nauczyć pracować samodzielnie. Odrabianie lekcji stanowi problem zwłaszcza dla dziecka z zaburzeniami uwagi. Z tym zajęciem konkurują często inne, o wiele bardziej atrakcyjne zajęcia: programy telewizyjne, gry komputerowe, zabawy z kolegami. Niektóre dzieci z kolei siedzą nad lekcjami całe popołudnia, kręcą się bez celu i też są nieefektywne. Inne nie pamiętają o sporej części zadanych lekcji, myśląc, że nic nie było zadane, dlatego powinny prowadzić dzienniczek zadanych lekcji lub zapisywać zadania w zeszycie przedmiotowym.

Dziecko nie powinno odrabiać lekcji w salonie, jadalni czy kuchni, lecz we własnym pokoju. W innych pomieszczeniach jest zbyt wiele bodźców rozpraszających uwagę. Często obecne są inne osoby, gra radio lub telewizor (wiele dzieci chce odrabiać lekcje przy włączonym telewizorze, twierdząc, że to im nie przeszkadza).

Należy również unikać tego, aby dziecko odrabiało lekcje w bezpośredniej bliskości matki, ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, iż z każdą, nawet najmniejszą trudnością będzie się zwracało do niej. Tego należy unikać. Dziecko musi nauczyć się cierpliwości, gdy nie od razu wszystko mu się udaje. Musi przyzwyczaić się do wkładania wysiłku w osiągnięcie celu. Trzeba tak mu pomagać, aby kształtowało w sobie samodzielność i odpowiedzialność za własne czyny.

Bardzo ważne dla dziecka i jego pozytywnych dokonań w nauce szkolnej jest miejsce pracy w domu. Miejsce pracy dziecka należy zorganizować w sposób ograniczający możliwość rozpraszania się. Aby dziecko dobrze się w nim czuło i efektywnie pracowało, trzeba spełnić kilka podstawowych warunków:

  • Miejsce powinno być jasne, ale bez możliwości stałego wyglądania przez okno.
  • Biurko i krzesełko mają być dostosowane do wzrostu dziecka.
  • Miejsce musi być uporządkowane. Jeśli w celu odnalezienia niezbędnych materiałów konieczna jest długotrwała akcja poszukiwawcza, rośnie zniechęcenie, zanim rozpocznie się właściwa praca.
  • Zabawki czy przedmioty, których dziecko nie potrzebuje do odrabiania lekcji, nie mogą się znajdować na blacie biurka.
  • Ważne materiały pomocnicze (ołówki, długopisy, kalkulator, słowniki itp.) powinny być łatwo dostępne.
  • Godne zalecenia jest kupienie terminarza, w którym dziecko może zapisywać planowane sprawdziany, terminy oddania prac, wycieczki i inne prywatne wydarzenia.

    Ważne jest również ustalenie reguł, które ułatwiają naukę i pracę, np.:

  • Oglądanie telewizji czy słuchanie radia podczas odrabiania lekcji jest zabronione.
  • Pojedyncze kartki z zadaniami są natychmiast umieszczane w segregatorze.
  • Po odrobieniu lekcji wszystkie materiały pomocnicze wracają na swoje miejsce.
  • Po odrobieniu lekcji pakujemy do tornistra rzeczy potrzebne na następny dzień.
  • Mamy określony system porządkowania materiałów związanych z poszczególnymi przedmiotami (stwórz go wraz z dzieckiem).
  • Przestrzegaj konsekwentnie zasady, że koledzy przychodzą do domu po odrobieniu lekcji.

    Dziecko oczywiście nie od razu zastosuje się do tych reguł. Musisz je do tego nakłonić. Przez jakiś czas towarzysz mu w realizacji wszystkich punktów, tzn. upewniaj się, że są realizowane. Unikaj przy tym zbędnych komentarzy. Sformułuj życzenie zmian, jakie maja się dokonać w zachowaniu dziecka, jako propozycję wspólnego działania ("zrobimy jeszcze to..."). Główny ciężar wykonania zadania musi jednak ponieść dziecko. Tym sposobem pomożesz mu wdrożyć się do pewnej dyscypliny. Zanim dziecko przyswoi sobie wszystkie reguły, minie sporo czasu (od kilku miesięcy do roku lub dłużej).

    Zanim dziecko usiądzie do odrabiania lekcji, omów z nim wszystko, co ma wykonać. Dziecko powinno przyjrzeć się zadaniom w twojej obecności i ocenić, czy poradzi sobie samodzielnie, czy nie. Jeśli nie może zrozumieć polecenia lub treści zadania, pomóż mu. Gdy wątpliwości zostaną wyjaśnione, dziecko siada do odrabiania lekcji w swoim pokoju. Trudności, które się jeszcze pojawia, dziecko powinno pokonać samo według własnego uznania, nawet jeśli popełni błędy. Istotne jest, aby ten wysiłek podjęło samodzielnie. Gdy ustalicie, że dziecko pracuje samodzielnie, a ono mimo to stale prosi o pomoc, żali się lub płacze, nie reaguj na to w miarę możliwości. Dodaj otuchy i przypomnij o zasadzie samodzielnej pracy.

    Zarówno twojemu dziecku, jak i tobie konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad nie przyjdzie z łatwością. Jednak jest niezbędne. Odrabianie lekcji służy przede wszystkim pogłębieniu wiadomości i utrwaleniu materiału omawianego w szkole. Gdy stwierdzisz, że dziecko wielokrotnie lub stale ma trudności ze zrozumieniem, porozmawiaj z nauczycielem, by ustalić przyczyny. Zdania domowe nie musza być zawsze odrobione poprawnie, stanowią dla nauczyciela informację zwrotną.

    Samodzielna praca wzmacnia odpowiedzialność i tym samym koncentrację uwagi i wytrwałość dziecka. Z reguły nauczyciele pochwalają takie postępowanie wychowawcze, ponieważ odpowiedzialność w zakresie odrabiania lekcji uważają za ważny cel wychowawczy. Jeśli praca domowa nie zawsze jest sprawdzana w szkole, zalecane jest sprawdzanie pracy domowej przez rodziców. To pokazuje , że jest to dla nas ważne, uczy systematyczności, wzmaga motywację. Po przejrzeniu pracy powiedz dziecku, ile błędów popełniło, ale nie mów jakich. Pozwól dziecku, aby samo je odnalazło i skorygowało. Taki sposób postępowania przyczynia się do zwiększania odpowiedzialności dziecka. Ponadto uczy się ono, że wskutek braku koncentracji ma więcej pracy i że musi ją wykonać samo, a nie wyręczać się rodzicami.

    Literatura:
    H. Weyhretera "Trudności z koncentracją uwagi", Warszawa 2004. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

    Barbara Wójcik
    Publiczna Szkoła Podstawowa
    im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego
    Nowe Miasto n. Pilicą

  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie