Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wieczór Andrzejowy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1494 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Pragnę podzielić się fajnym scenariuszem na Wieczor Andrzejkowy, ktory został zrealizowany w szkole podstawowej a obrazuje stworzenie świata w mitologii słowiańskiej.

SCENARIUSZ WIECZORU ANDRZEJKOWEJ


opracowany przez Martę Lorek nauczycielkę plastyki w Szkole Podstawowej w Kamieniu


Cele:


Uczeń:



  • Poznaje wierzenia pogańskich Słowian: bogów (Swiętowit, Swarożyc, Weles, południce, utopcy);


  • Pielęgnuje zwyczaje i obrzędy andrzejkowe;


  • Kształtowanie szacunku dla kultury i obyczaju rodzinnego;


  • Uczestniczy w zabawach i wróżbach andrzejkowych;


  • Tańczy i bawi się przy muzyce.



Sceneria: Drzwi sali zdobi napis “ Kraina czarów”, sala udekorowana plakatami duchów, strachów itp., lampkami choinkowymi, gałązkami ozdobionymi bibułą. Ściany zdobią kolorowe szablony butów, na których napisane są przysłowia ludowe, przy scenie na drabinkach zawieszony jest duży księżyc. Scena posiada kotary, a za nimi jest ustawiony stolik dla wróżek. Jaskinię wróżb oświetlają świece stojące na stoliku i umieszczone na gałązkach lampki choinkowe. Narrator stoi przez kurtyną oświetlany reflektorem.


Narrator zapala 13 magicznych świec w jaskini wróżb rozpoczyna się przedstawienie.


Wstęp



Wróżka



W dawnych czasach, pod koniec każdego roku, kiedy dni stawały się krótsze a wieczory dłuższe, młodzież po pracy i nauce zbierała się w jednym domu aby wspólnie śpiewać i bawić się. Podczas, gdy św. Andrzej miał pomóc dziewczętom w odkryciu przyszłości, chłopcy spotykali się na podobne wróżby w wigilię św. Katarzyny, czyli 25 listopada (pauza)


“W święto Katarzyny są pod poduszką dziewczyny”. (pauza)


Jednak z czasem katarzynki uległy zapomnieniu. Obecnie oba obrzędy są połączone i obchodzone równocześnie jako tradycyjne andrzejki.


Na św. Andrzeja dziewkom z wróżby nadzieja.


Są one idealnym pretekstem do spędzenia niezapomnianego wieczoru w gronie przyjaciół . Na ogół nie traktujemy ich poważnie, wielu z nas uważa je tylko za zabawę, ale są i tacy, którzy twierdzą, że owe wróżby czasem się sprawdzają


Zapraszam wszystkich obecnych do wysłuchania i obejrzenia gawędy młodej dziewki Słowianki, która przybyła do nas z zaświatów, by opowiedzieć o starych wierzeniach i baśniach.



Gawęda narratora



Narrator ( dziewczynka ubrana w strój chłopki, przepasana sznurkiem)


My wszyscy tu zgromadzeni, mamy tych samych przodków Słowian, którzy mieszkali na ziemiach polskich przed tysiącleciami. O religii dawnych Słowian wiadomo niewiele. Pozostała po niej rozproszona garść zapisów kronikarzy, niechętnych reliktom pogaństwa. Powszechnie przyjmuje się, że nasi przodkowie wierzyli w wielu bogów, spośród których jeden był najważniejszy Świętowit.


Świętowit ( uczeń ubrany w brązowy płaszcz, na głowie ma pudełko z namalowanymi twarzami)


Jestem opiekunem wojny, zasiewów i magii. Mam cztery twarze zwrócone na cztery strony świata, bym mógł panować na całym świecie. (wchodzą dwaj bogowie Swarożyc i Weles) Podzieliłem się na dwie części i dałem początek dwóm bogom Swarożycowi i Welesowi. (wskazuje bogów po lewej i prawej stronie)


Weles (uczeń ma czarny płaszcz ozdobiony zielonymi bibułkami i wiosło)


Jestem bogiem związanym z ziemią, płodnością i wegetacją; (pauza) opiekunem bydła i dobytku ludzkiego. (pauza) Kiedyś cała nasza planeta była pod wodą. Mieszkałem w jej głębinach.


Swarożyc (uczeń ma czerwony płaszcz, białą ozdobną koszulę z żabotem, na głowie duże słońce)


Ja, Swarożyc pływałem łodzią po jej powierzchni.


Świętowit


Obaj pragnęli samodzielnie stworzyć Ziemię, wiedzieli jednak, że jest to tylko wtedy możliwe, gdy będą ze sobą współpracować. Pewnego dnia Weles zanurzył się wydobywając na powierzchnię garstkę piasku, z której Swarożyc stworzył kolebkę Ziemi. Była to mała wysepka, na której obaj ledwie się mieścili. Weles nie miał zamiaru się nią z nikim dzielić i postanowił zepchnąć Swarożyca do wody. Wtedy mógłby stać się samodzielnym władcą Ziemi.


Swarożyc


Jednak plan nie udał się, bo za każdym razem, gdy chciałem go strącić do morza, Ziemia rozrastała się, aż urosła do niewyobrażalnych rozmiarów.


Świętowit


Potem obaj chcieli rządzić niebem. Stworzyli więc armie demonów i stanęli do walki. ( rozgorzeje walka dwóch bogów) (długa pauza)


Narrator_ ( w trakcie bójki czyta)


Swarożyc pokonał swojego przeciwnika, ale darował mu życie bo wiedział, że bez niego nic nie może stworzyć, i pozwolił mu rządzić w Nawii królestwie podziemia. Obawiając się kolejnych ataków, Swarożyc, pan niebieskiego ognia czyli słońca stworzył swoją armię oraz nowych Bogów. Nad jego całą strażą miał pieczę Bóg wojny i gromów Perun.


Rusałka (piskliwie)


Oprócz wielkich bogów, uosabiających najpotężniejsze siły natury, nasi przodkowie czcili również ogromną mnogość rozmaitego magicznego drobiazgu. Z czasem jednak stali się demonami. ( staje w rogu za drzewem)


( W tym czasie wbiegają małe dzieci ubrane na biało lub granatowo, na głowie mają biało- niebieskie bibułkowe włosy; tańczą w kółku, potem klękają i machają rękami udając wodę. W rogu Rusałki -dziewczynki w sukienkach z wianuszkami, głośno się śmieją i biegają popychając się)


Narrator


Na niebie mieszkali obłoczniki, którzy przepędzali chmury po nieboskłonie nad pola złaknione deszczu. W wirach powietrznych tańczyły południce. (pauza) W wodach na nieostrożnych wędrowców czyhali utopcy. W lasach rusałki wabiły chłopców na zatracenie.


(na krześle staje demon kobiecy , ubrana na biało)


Kobieta demon


O ja nieszczęsna, moja dusza młoda umarła zawczasu. Mój kochany porzucił mnie a ja utopiłam się. (mówi złośliwie) Będę się mściła na wszystkich żywych za swój przedwczesny zgon.


Narrator


Demoniczną siłą mógł być obdarzony również człowiek. Wierzono w uroczne oczy, które mogły spojrzeniem sprowadzać nieszczęście i śmierć. Jeszcze gorzej było, jeśli niewiasta wyjątkowo wredna, małomówna, zazdrosna i stroniąca od ludzi wówczas - stawała się wiedźmą!!!!!!


Wiedźma


Jestem Jarucha czarownica. ( chodzi i straszy) Hokus – pokus, mary – dary, niech się spełnią andrzejkowe czary. 3x


Wcielam się w zwierzęta, najczęściej w żaby, ropuchy i ćmy. Za pomocą czarów umie wywołać klęski żywiołowe: nieurodzaj!!!!!, (słychać grzechotki) gradobicie!!!! (talerze i bębenek) albo nawet ukraść księżyc z nieba. ( wspina się na drabinkę i zabiera księżyc, wychodzi z sali)


Narrator


Dla równowagi trzeba kilka słów poświęcić bożkom pożytecznym i przychylnym ludziom.


Skrzaty siedzą pod stołem wróżek– wychodzą


Skrzat 1 (dzieci maja czapki krasnali i czerwone pelerynki)


MY Skrzaty żywimy się okruchami ze stołu, a w zamian dbamy o obejście i pomagamy w pracach gospodarskich.


Skrzat 2 (krzycząc)


Potrafimy również latać na niebie pod postacią furkoczących ognistych smug. (biega udając, że lata jak samolot)


Skrzat 3 (biegnie na ugiętych nogach w ręku trzyma worek)


Gdy lecę nisko to znak, że nazbierałem dobytku – zboża, pieniędzy, nabiału. Dźwigam wielki wór, aby obdarować gospodarzy.


(Skrzaty wybiegają z sali)


Narrator


Bardzo ważne były również wyobrażenia związane ze śmiercią i życiem pozagrobowym. Wierzono, że dusza opuszcza ciało pod postacią pszczoły albo ptaszka i odchodzi do krainy zmarłych.


Duch 1 (uczeń ma na sobie białe prześcieradło )


Dbano i czczono nas. Urządzano dla nas uczty, ale też i lękano się po trochu. W nocy o północy zjawiam się i nie zawsze w dobrych intencjach. Starano się przeszkadzać mi w powrocie do domu. Przed pochówkiem wynoszono mnie oknem albo rozlewano za mną wodę nawet palono mnie. (pauza, głosem niskim)A ja powracam!!!!!


Narrator


Oczywiście duchy przodków opiekowały się swymi potomkami, zapewniały rodowi dostatek i powodzenie. Ale jeśli wśród zmarłych zdarzał się wyrodek, wówczas czynione przez niego szkody bywały dotkliwe. My Słowianie wierzyliśmy w upiory, i to obdarzone iście wampirycznymi skłonnościami.


Wampir


(uczeń ma na sobie czarny płaszcz, na twarzy makijaż i sztuczne zęby wampira oraz duży zastrugany kij)


Byłem pasterzem. Teraz jestem wampirem!!!!, wysysam krew, sprowadzam śmierć i chorobę. Przebito mnie kołkiem . ( z drwiną) Ale to przecież to tylko laska, którą się podpieram podczas nocnych wypraw. Niestety wpakowano mnie na wóz i spalono doszczętnie, ale i tak niektórzy umarli przeze mnie. ( macha płaszczem i wybiega)


Narrator


Czciliśmy święte drzewa i kamienie, w których zamieszkali bogowie. W świętym gaju nie można było polować ani ścinać drzew. Zbieraliśmy się tam by się pomodlić, złożyć ofiarę ze zwierząt, ziarna, kaszy, sera czy miodu. Podczas tych biesiad jedzono dowoli i pito.


Wróżka1


Skoro przyszłość kształtowali bogowie, (podaję jej rękę) dziękuję ci Słowianko-,(Słowianka odchodzi) na pewno usiłowano ją poznać poprzez wróżby.


Dziś dzień wyjątkowy


Jak mówi stare, polskie przysłowie “Na świętego Andrzeja błyska pannom nadzieja”. Wigilia św. Andrzeja, czyli popularne andrzejki od dawien dawna są tradycyjnym wieczorem wróżb.


Tego dnia dziewczęta próbują dowiedzieć się czegoś o swojej przyszłości. Andrzejkowe wróżby łączą się z wierzeniami, według których w tym okresie z zaświatów przybywają na ziemię duchy. Możemy, więc za pośrednictwem wróżb zapytać je, co nas czeka w najbliższym czasie.


Zapraszamy wróżkę z kartami i 10- ciu chętnych uczniów.


Wróżba 2 z kartami “Kim zostanę”



(Dziewczęta i chłopcy losują kartę i przyszły zawód, na scenie odbywa się wróżba.)



Narrator


Najciekawiej było na wsi. Młode dziewczyny zaglądały w głąb studni i wypowiadały głośno swoje życzenie. Jeśli echo odpowiedziało, to życzenie wkrótce miało się spełnić.


Inną wróżbą było odliczanie sztachet w płocie. Dziesiąta sztacheta, w zależności od wyglądu, miała wywróżyć jaki będzie ukochany – gruby, chudy, krzywy czy stary.


Bywało i tak, że młode panny częstowały psa najlepszymi kąskami (kości, posmarowane tłuszczem placuszki). Której poczęstunek pies pochwycił w pierwszej kolejności, tej spełniały się marzenia.


Wróżka 3-


Teraz poznamy losy z wróżby z bucików.



“O dobre słońce jesienne,


Wejrzyj na buty ich leniwe.


Zwróć ku nam oko swe promienne,


I bądź im miłościwe”.


 



Wróżka 4 (Wróżba z butami )


Dziewczęta które chcą się dowiedzieć, czy w ciągu najbliższego roku wyjdzie za mąż, zdejmują jeden bucik i składają je pod ścianą naprzeciwko drzwi. Trzewiki te kładzione po linii prostej czubkami do drzwi, jeden za drugim, a gdy ich zabraknie, ostatni z tyłu na przód umieszcza się. Który z nich pierwszy za próg dosięgnie, tego właścicielka za mąż pójdzie, a następnie porządkiem wychodzących bucików.


Poproszę chętne dziewczęta do złożenia trzewików. (przeprowadza zabawę)


Wróżka 5


Przybywam z wróżbami z daleka,


Odgadnę jaki was los czeka:


Czy żoną zostanie przez Jasia wybraną,


Czy ruteńkę siać będzie, pozostając panną,


Czy klasztorne życie ten wieczór wywróży..


No chodźcie, zajrzyjcie pod ten kubek duży.


Narrator


Zapraszamy wszystkich, i dziewczęta i chłopców do salonu wróżb. Tam każdy z was pozna bliższą lub dalszą przyszłość.


Wróżka 6


Wnet każda z nas się dowie, jaki ją czeka mąż,


Okrutny strach mnie bierze, a dusza kiejby w śnie...


Czy Staszek kocha szczerze? Czy też poślubi mnie?


Narrator


Na tym zakończyliśmy naszą gawędę ze Słowianką, wróżką i innymi upiorami. Zapraszamy wszystkie dzieci do salonu wróżb.




KONIEC




( koniec przedstawienia, uczniowie podchodzą do stołu, ustawiają się w kolejkę do wróżek)


W SALONIE WRÓŻB: jest wróżba z zapałek, są magiczne kubeczki, serduszka, mowa imion, w lustrze barw, mowa kwiatów, co ci serce zaspokoi, horoskop, pasjans.


MAGICZNE KUBECZKI - Na stoliku stoi 10 kubków, pod każdym z nich kryje się jakiś przedmiot: chleb, papier, różaniec, gałązka mirtu, moneta, obrączka ślubna, klucz, cukierek, koronka. Osoba wróżąca losuje tylko jeden raz.


Znaczenie dla wróżki


Odkryty przedmiot znaczy: chleb- dobrobyt, papier- karierę naukową±, różaniec- życie zakonne, mirt i koronka- staropanieństwo, moneta- bogactwo, obrączka- rychłe zamążpójście, klucz- samotność, cukierek- słodkie życie.


SERDUSZKA - Przygotuj 2 duże serca z czerwonego kartonu. Na jednym z nich napisz imiona żeńskie, na drugim męskie. Osoba, która chce poznać imię swojego ukochanego musi przekłuć serce igłą po niezapisanej stronie.


ZAPAŁKI - wysyp na stół zawartość kilku pudełek zapałek. Weź garść i odliczaj: "kawaler - wdowiec", "panna - wdowa"... Jeśli przy ostatniej zapałce powiesz "kawaler" za niego wyjdziesz za mąż i odwrotnie.


MOWA IMION - Na podstawie "Księgi imion" przygotuj znaczenie imion żeńskich i męskich. Wróżba polega na odczytaniu znaczenia wybranego imienia.


W LUSTRZE BARW. Przyjrzyj się próbkom kolorów. W ciągu kilku sekund wybierz trzy w takiej kolejności, w jakiej podobają ci się w danej chwili. Pierwszy kolor jaki wybierzesz odzwierciedla istotę twojej osobowości. Drugi pokazuje, w jakim stanie fizycznym i duchowym obecnie się znajdujesz. Trzeci oznacza cele, jakie stoją przed tobą i informują, w jaki sposób je osiągnąć.


MOWA KWIATÓW - Przygotuj kolorowe zdjęcia kwiatów. Wróżba polega na wybraniu jednego z nich i zapoznaniu się z symboliką, jaką niesie dany kwiat.


HOROSKOP - Wróżba polega na zapoznaniu się ze znaczeniem danego znaku zodiaku.




Marta Lorek




Literatura:




  • http://pl.wikipedia.org Stworzenie świata w mitologii słowiańskiej;


  • “Andrzejki – znane nam zwyczaje i obrzędy scenariusz zajęć dla dzieci 6-8 letnich” opracowały Marzena Ryś – Przedszkole Publiczne nr 17 w Tarnowie i Barbara Smorczewska – SP Nr 2 im. St. Konarskiego w Tarnowie;


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie