|
Na czym polega technika Celestyna Freineta ?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 50018 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
ZAUFAJCIE DZIECIOM , BO ONE SĄ TWÓRCAMI SWEJ PRZYSZŁOŚCI – C. Freinet
C. Freinet w miejsce tradycyjnych metod nauczania wprowadził różnorodne zajęcia pozwalające maksymalnie zaangażować każdego ucznia . W miejsce nauczania podręcznikowego wprowadził tzw. techniki szkolne czyli dość oryginalne formy pracy szkolnej . Podstawowymi i najbardziej rozpowszechnionymi technikami C . Freineta są :
- Swobodne teksty dzieci. . Technika ta ma ogromny udział w procesie kształcenia języka mówionego i pisanego Treść swobodnych tekstów jest odzwierciedleniem przeżyć , fascynacji i marzeń dziecka . Jest to szczególna forma ekspresji słownej rozwijająca poczucie odpowiedzialności za własne wypowiedzi i wyzwalająca inwencję twórczą Wykorzystując w pracy dydaktycznej tę technikę wyrabiamy wrażliwość na słowo , muzykę , umiejętność komunikowania otoczeniu swoich poglądów .
Cytując słowa H . Sementowicza - Swobodny tekst nie jest zwykłym wypracowaniem na dowolny temat , przeznaczonym jedynie do przeczytania przez nauczyciela , który poprawi go i postawi ocenę . Każdy utwór pisany na tych szczególnych lekcjach spotyka się z szacunkiem i z oceną całej klasy . Nauczyciel wprowadzając w swojej klasie technikę swobodnego tekstu , musi pamiętać o kilku podstawowych zasadach warunkujących jego skuteczność zarówno dydaktyczną jak i wychowawczą .
Zasada I Jest to zasada swobody . Dziecko powinno być przekonane , że podczas tych zajęć nikt nie będzie narzucał mu tematu jak również formy wypowiedzi .
Zasada II Pamiętać należy o stworzeniu uczniom odpowiednich warunków , bez zbędnych przedmiotów , które mogą rozpraszać i dekoncentrować . Tylko motywacja i łączące się z nią zainteresowania oraz odpowiednie napięcie emocjonalne sprawią , iż dziecko włoży w swoją pracę cały wysiłek na jaki go tylko stać . Naturalną motywacją dla swobodnego tekstu jest klasowa gazetka .
Zasada III Trzecią zasadą warunkującą skuteczność naszej pracy z technikami C. Freineta jest wykorzystanie swobodnego tekstu do nauczenia dzieci poprawnego posługiwania się czynnym językiem w mowie , piśmie i lekturze . Aby wykorzystać w pełni te korzyści nauczyciel musi znać wymagania programowe , doskonale znać swoich uczniów – ich braki , niedociągnięcia ale także zainteresowania i zdolności . To pozwoli mu z każdej pracy wyciągnąć maksymalnie dużo wniosków co do dalszej pracy z uczniami – kierunków tejże pracy we wpajaniu nowych zasad pisowni , gramatyki czy ortografii ale też i wzbogacania słownictwa . Sposób i czas przeprowadzenia zajęć zależy od inwencji nauczyciela , warunków środowiskowych , planu lekcji i od wieku uczniów . Zawsze w tej pracy można wyróżnić 4 zasadnicze etapy :
I etap Pisanie swobodnego tekstu . Dzieci piszą na kartkach na temat który je interesuje w dowolnej formie literackiej . Można pomyśleć o tym aby uczniowie wspólnie wybrali temat ale indywidualnie wybrali formę i samodzielnie napisali . Praktykowane jest też indywidualny wybór tematu za to wspólny wybór formy . jeszcze ciekawszą wersją jest wspólne decydowanie o temacie i formie zaś samodzielne pisanie po 1 zdaniu i na koniec wybranie najlepszych do zredagowania wspólnego dzieła .
II etap Czytanie tekstów i wybór najciekawszej pracy .Może się to odbyć poprzez głosowanie ale z uzasadnieniem dlaczego akurat ten tekst , czy ta praca .Jeżeli mamy możliwości dajmy szansę wszystkim uczniom do zaprezentowania swojej pracy .
III etap Zbiorowe opracowanie wybranego tekstu . Zapisujemy go na tablicy lub kserujemy dla każdego dziecka w wersji oryginalnej po czym następuje poprawa . Po sprawdzeniu , omówieniu i poprawie błędów następuje dyskusja nad kompozycją , tematyką . W tym miejscy dzieci wnoszą wiele ciekawych i trafniejszych rozwiązań . Te wszystkie poprawki winny być zaakceptowane przez autora pracy . Wg Freineta odbywa tu się polowanie na słowa czyli nic innego jak ćwiczenia językowe . Wyrazy bliskoznaczne , porównania przenośnie – to wszystko przyczynia się do rozwoju mowy i języka literackiego .
IV etap Ćwiczenia szczegółowe – czyli tzw. pedagogiczne wykorzystanie swobodnego tekstu . Należą do nich :
- zajęcia związane z " obróbką tekstu –" ilustrowanie , drukowanie ,
- zajęcia w czasie których uczniowie poszerzają swoje wiadomości , poszukują wiedzy w różnych materiałach i źródłach na interesujący temat .
Reasumując systematycznie prowadzone zajęcia ze swobodnym tekstem wpływają na :
- rozwijanie czynnego słownika uczniów ,
- wzbogacają go
- przyczyniają się do utrwalenia w praktyce zasad ortograficznych i gramatycznych ,
- doskonalą technikę głośnego czytania i także wpływają na podniesienie jakości cichego czytania ze zrozumieniem
- dodają odwagi , pewności co do wygłaszania własnych opinii , sądów i uwag .
- Obok swobodnego tekstu najczęściej stosowaną techniką w klasach młodszych jest swobodna ekspresja muzyczna , plastyczna i techniczna , wykorzystująca naturalną radość tworzenia . Dziecko w atmosferze szczerości i zaufania z łatwością i prostotą pozwala wejść w swój świat i łatwiej nawiązuje kontakty . Dziecko podejmując się pracy uczy się ją sobie zorganizować , dobiera odpowiednie materiały i narzędzia .
- Doświadczenia poszukujące – to podstawa samodzielnej pracy uczniów w zakresie matematyki , przyrody czy też historii i geografii .
- Wymiana gazetek , korespondencji i informacji a także doświadczeń między szkołami jako szeroko rozumiane rozwijanie kontaktów społecznych .
- Referaty i sprawności jako skuteczny środek wyzwalania zainteresowań , pielęgnowania zamiłowań , uzdolnień i zdobywania umiejętności samokształcenia .
Podstawowymi środkami , które zapewne znajdują się w każdej klasie i które z powodzeniem możemy wykorzystać do technik " frenetowskich " są :
- klasowa biblioteczka
- kąciki zainteresowań
- kartoteka – obejmująca ortografię , gramatykę i matematykę
- płytoteka
- szafka z narzędziami
- wystawka prac uczniowskich – galeria
- kronika klasy
- gazetka wychowawcza
Zapewne wszyscy nauczyciele doskonale zdają sobie sprawę z faktu , że nie wystarczy w tych czasach wyposażyć uczniów w gotową wiedzę i czynności odtwórcze Poważniejszym zadaniem o wiele jest wykształcić w uczniach umiejętność samodzielnego dostrzegania i rozwiązywania problemów A takie właśnie optymalne warunki stwarza stosowanie technik C. Freineta . Dajemy w nich szansę uczniom i bardzo zdolnym i tym mniej jednym słowem dajemy możliwość wszystkim – więc wykorzystajmy tę szansę .
W opracowaniu wykorzystano materiały : H Sementowicz – Freinet w Polsce i Nowoczesna Szkoła Francuska . Techniki Freineta .
Tekst opracowała Iwona Rogińska Nauczycielka nauczania zintegrowanego W Szkole Podstawowej w Grabowie
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|