Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gry i zabawy europejskie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10854 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zabawa jest to działalność charakterystyczna dla zachowania się dzieci, a także występująca w życiu dorosłych, choć inaczej przejawia się u jednych i u drugich.
Jeden z najwybitniejszych historyków kultury naszego czasu, holenderski uczony Johan Huizinga, określił zabawę jako dobrowolną, swobodną czynność lub zajęcie dokonywane w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni według dobrowolnie przyjętych, lecz obowiązujących reguł.

Zabawa jest to działalność charakterystyczna dla zachowania się dzieci, a także występująca w życiu dorosłych, choć inaczej przejawia się u jednych i u drugich.
      Jeden z najwybitniejszych historyków kultury naszego czasu, holenderski uczony Johan Huizinga, określił zabawę jako dobrowolną, swobodną czynność lub zajęcie dokonywane w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni według dobrowolnie przyjętych, lecz obowiązujących reguł. Według J. Huizingi jest ona celem sama w sobie, nie łączy się z nią żaden interes materialny, ponieważ nie można przez nią osiągnąć, towarzyszy jej uczucie napięcia, radości i świadomość odmienności od zwyczajnego życia. Jest to działalność będąca celem samym w sobie.
      Zabawy i gry towarzyszą dziecku od początku jego kontaktów z otoczeniem. Uśmiech, radość towarzysząca zabawom pobudza do większej aktywności i własnej twórczości. Sprzyja przyjacielskim kontaktom, tworzy klimat zaufania i szacunku dla rówieśników na całym świecie.
      Najpopularniejsze gry i zabawy dziecięce we Francji, to:
  • Kulki
          W tę grę można grać w domu lub na dworze. Każdy z graczy przygotowuje kilka kulek. Pierwszy gracz rzuca przed siebie jedną kulkę. Drugi stara się tak rzucić swoją, aby trafić w kulkę przeciwnika. Kolejni zawodnicy też starają się trafić w leżące kulki. Zawodnik, który trafił w jakąś kulkę, wygrywa ja. Ten kto zbierze najwięcej kulek zostaje zwycięzcą.
  • Chłopek
          To gra dla tych, którzy lubią skakać. Na chodniku rysujemy kształt, (głowa- duże koło podzielone na pół od którego w duł odchodzi pięć kwadratowych pól,z ramionami przy drugim polu od góry). Potrzebny jest kamyk do rzucania. Ustalamy kolejność gry zawodników. Pierwszy gracz rzuca kamyk do pierwszego pola. Gdy trafi, zaczyna skoki. Można skakać na jednej nodze, żabką lub konikiem. To w jaki sposób się skacze, ustala się przed grą. Skacze się kolejno na wszystkie pola. W przypadku kół podwójnych skacze się na oba pola jednocześnie. Po dotarciu do" głowy" odwracamy się i skaczemy z powrotem, zabierając po drodze kamyk. Nie można nadeptywać na linie, ani trafiać na linie kamykiem. Jeśli tak się stanie, to jest " skucha", i zaczyna grę następna osoba. Po przeskoczeniu wszystkich pól, gracz rzuca kamykiem na następne pole, itd…Pierwszy, kto przeskoczy wszystkie pola, wygrywa.
  • Guma
          W tę grę najchętniej grają dziewczynki, ale i chłopcy mogą się w nią bawić. Dwumetrową gumę związujemy na supeł i zakładamy na nogi dwóch osób. Trzecia osoba skacze. Można wymyślić swoje własne reguły, np. ustalić, że nie można na gum nadeptywać- trzeba wskakiwać do środka bez dotykania jej. Można skakać na jednej nodze, żabką lub krzyżując nogi. Najsprawniejszy zawodnik wygrywa.
  • Uciekające rybki
          Wycinamy z kolorowego papieru rybki- dla wszystkich uczestników gry po jednej. Głowę i ogon każdej z nich lekko odginamy do góry, aby rybka nie leżała prosto na blacie. Aby przeprowadzić wyścig układamy deskę na podstawie na wysokości kolan. Tory dla poszczególnych rybek układamy za pomocą wstążki. Zabawa polega na przeprowadzeniu rybek z jednego końca deski na drugi- od startu do mety- za pomocą dmuchania lub wachlowania. Wolno pochylać się nad deską dowolnie głęboko, pod warunkiem, że nie przeszkadza to innym uczestnikom zabawy. Rybki, które w czasie wyścigu upadną na ziemię lub całym obwodem znajdą się poza wyznaczonym torem, muszą powrócić na miejsce startu i zaczynać od początku .Zwycięża ten, czyja rybka najszybciej dotrze do mety.
      Zabawa dziecięca niemiecka:

           Kaczuszki chodźcie do mnie
          "Kaczuszki chodźcie do mnie", to jedna z ulubionych zabaw młodszych dzieci w Niemczech. Wyznaczamy czworokątne pole gry, którego wielkość zależy od liczby uczestników. Losujemy, kto w pierwszej rundzie będzie kaczą mamą, a kto wilkiem. Pozostałe dzieci to kaczątka. Kacza mama i kaczęta ustawiają się naprzeciw siebie wzdłuż węższych boków boiska. Wilk czatuje w pobliżu linii bocznej w połowie długości. Kacza mama woła: Kaczuszki chodźcie do mnie!, a dzieci odpowiadają: Nie możemy, wilk stoi pod drzwiami! . Na to kacza mama powtarza: Kaczuszki chodźcie do mnie! Kaczuszki biegną do mamy stojącej po drugiej stronie boiska., a wilk próbuje je schwytać. Kaczątko schwytane przez wilka staje się wilkiem. Gdy kacza mama i jej dzieci są już bezpieczne za linią końcową boiska, zaczyna się druga runda. Zamienione w wilki kaczęta pomagają wilkowi chwytać swoich dawnych partnerów z drużyny. Gra trwa do momentu, gdy na boisku pozostanie tylko jedna kaczuszka. W kolejnej rundzie obejmuje ona rolę wilka. Ostatnie złapane kaczątko staje się kaczą mamą.
     Zabawa dziecięca włoska:
  • Szkoła
          Średniej wielkości piłką rzucamy o pozbawioną okien ścianę domu lub Sali gimnastycznej, po czym- po odbicie- łapiemy. Należy przy tym przestrzegać danej kolejności i zasad. Kto popełni błąd lub upuści piłkę, ten odpada z gry. Jego miejsce zajmuje następny uczestnik zabawy.
    Trzynaście reguł gry:
    1. Rzucamy piłkę i łapiemy ją oburącz.
    2. Rzucamy i łapiemy piłkę nie odrywając stóp od podłoża.
    3. Rzucamy i łapiemy piłkę, przy czym nie możemy się zaśmiać.
    4. Rzucamy piłkę i łapiemy ją, stojąc na jednej nodze.
    5. Rzucamy piłkę i łapiemy ją jedną ręką.
    6. Rzucamy piłkę i klaszczemy dwukrotnie przed jej złapaniem.
    7. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem klaszczemy przed sobą i raz za plecami.
    8. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem kręcimy młynka skrzyżowanymi ramionami.
    9. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem przesyłamy pocałunek.
    10. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem dotykamy prawą ręką podłoża.
    11. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem uderzamy się prawą ręką w piersi.
    12. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem składamy ramiona na piersi.
    13. Rzucamy piłkę i przed jej złapaniem obracamy się wokół własnej osi.
         Wykonanie opisanych 13 reguł oznacza koniec pierwszej rundy. W drugiej rundzie zaczynamy od początku. Tajemnica polega jednak na tym, że poszczególne zasady odnoszą się nie tylko do kolejnych rzutów, ale w każdej z rund obowiązuje reguła główna i 12 reguł pomocniczych, które muszą być zachowane. Np. od drugiego rzutu, zaczynającego drugą rundę nie wolno wykonywać kroku w prawo, aż do trzeciego rzutu. Od niego zaczyna się trzecia runda, w której dodatkowo nie wolno się śmiać. Początkiem czwartej rundy jest czwarty rzut, od którego musimy cały czas stać na jednej nodze. Według tego schematu wykonujemy kolejne rzuty w dalszych rundach.
     Jak widzimy wiele z zabaw, które są ulubione przez dzieci w niektórych europejskich krajach preferują również dzieci polskie. Można z tego wysnuć wniosek, że nie dzielą ich granice. Wola zabawy i radości jest we wszystkich dzieciach- nieważne na narodowość- jednakowa.

mgr. M. Opala

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie