Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczanie dwupoziomowe

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1481 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Idea kształcenia dwupoziomowego warta jest rozpowszechnienia i stosowania na co dzień w praktyce szkolnej, zwłaszcza że zapwnia optymalny rozwój wszystkim dzieciom.

Z indywidualnych właściwości psychicznych dzieci wynikają różnice w tempie ich pracy, a także w zasobie wiedzy i stopniu jej opanowania. Te różnice powinny być uwzględnione w procesie nauczania.
W związku z tym, zastosowałam w swojej pracy dwupoziomowe kształcenie, o którym przeczytałam w książce M. Oryla „Dwupoziomowe nauczania – uczenie się w klasach O-III szkoły podstawowej”.
Istota tego nauczania polega na stosowaniu dwóch rodzajów zadań: podstawowych (A) dla wszystkich uczniów i zadań dodatkowych (B), trudniejszych dla tych, którzy wykonali to pierwsze.
Np.
Zadanie A: Wykonaj wiatraczek z kartonu według przedstawionej instrukcji.
Zadanie B: Pomaluj dowolnymi kolorami skrzydełka swojego wiatraka.
Nauczanie dwupoziomowe ;
- mobilizuje uczniów do pracy,
- aktywizuje do nauki wszystkie dzieci w klasie,
- zapewnia sukces wszystkim uczniom,
- pobudza do podejmowania zadań dodatkowych (B) dzieci mniej zdolne,
- wpływa na właściwą dyscyplinę w klasie, eliminuje zamieszanie,
- stwarza warunki do nauki uczniom zdolnym, wybitnym, przeciętnym i mało zdolnym.
Pragnę przedstawić kilka przykładowych zadań dodatkowych (B), które mam nadzieję pomogą innym nauczycielom w planowaniu zajęć.

Klasa I

EDUKACJA MATEMATYCZNA

1. Oblicz.

2+6=..... 6-2=....... 5+5=.....

5+3=..... 9-3=....... 9+1=......

4+3=..... 10-4=...... 7-7=......


2. Wstaw odpowiednie liczby i znaki.

3....6 9 >.....

8.....7 2 .....


3. Pokoloruj kwadraty na zielony kolor, a prostokąty na czerwony.















1.Wpisz brakujące liczby.

5+ ___ =7 4 + ___ = 8 ___ + 3 = 7

___ - 4 = 6 2 + 7 = ___ 9 - ___ = 10

10 - ___ = 2 ___ - 5 = 0 2 +___ = 8

2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.

W klasie było kilka kwiatków. Agatka przyniosła do klasy 2 nowe kwiatki w doniczkach. Teraz w sali jest 9 kwiatków.
Ile kwiatków przyniosła do klasy Agatka?
Ile kwiatków było wcześniej w klasie?
Ile kwiatków jest teraz w sali?

Zapisz krótko treść zadania.

....................... ........................... ..........................

Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.


Olek miał 10 kredek. Kilka z nich pożyczył koledze. Zostało mu 6 kredek.



Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:







1.Wpisz brakujące liczby.

6+ ... =9 5 + ... = 8 ... + 2 = 7

... - 3 = 4 3 + 7 =... 6 - ... = 4

9 - ... = 2 ... - 8 = 1 3+ ... = 7

2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.

Tomek miał pasek niebieskiego papieru długości 8 cm. Odciął kawałek na oklejenie brzegu obrazka i został mu pasek długości 3 cm.
Jakiej długości pasek został Tomkowi?
Jakiej długości był pasek Tomka?
Jakiej długości pasek odciął?

Zapisz krótko treść zadania.

....................... ........................... ..........................

Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.

Na grządce wyrosło kilka przebiśniegów. 5 kwiatków już się rozwinęło, a 2 jeszcze nie.



Inny sposób rozwiązania:



Odpowiedź:




EDUKACJA PRZYRODNICZA

Podkreśl właściwe odpowiedzi.
1. Które drzewo iglaste jest w Polsce pod ochroną?

· Świerk.
· Sosna.
· Jodła.

2. Które drzewo iglaste zrzuca szpilki na zimę?

· Jodła.
· Modrzew.
· Świerk.

3. Liść jakiego drzewa znajduje się na fladze Kanady?
· Klonu.
· Brzozy.
· Lipy.

EDUKACJA MUZYCZNA

Podkreśl właściwe odpowiedzi.
1. Pięciolinia składa się:

a) z pięciu linii

b) czterech linii.

2. Dźwięk SOL leży:

a) na pierwszej linii od dołu

b) na drugiej linii od dołu.

3. Dźwięk MI leży:

a) na pierwszej linii od dołu

b) na drugiej linii od dołu.

4. Pauza ćwierćnutowa to przerwa w muzyce trwająca tyle, co:

a) jedna półnuta

b) jedna ćwierćnuta.


5. Półnuta trwa tyle co:

a) dwie ćwierćnuty

b) dwie ósemki.



EDUKACJA POLONISTYCZNA



1. Wstaw brakującą literę.

....erbata ogr.....d g.....ra .....mura

k....zka apteka..... ksią.....ka .....elikopter

2. Wpisz w puste miejsca „ó” lub „u”.


Kr....l zaprosił na bal krasnol.....dki. Przyszły wszystkie w czerwonych

b....tkach i z ok....larami na nosie. Tańczyły z wiewi....rkami i

wr...blami. Nikt się nie n....dził.

3. Przestaw literki, a otrzymasz wyrazy. Napisz je.

orzem



rzoeł


yrzt


ekrzal


4. Z podanych liter ułóż wyrazy.

ą, b, d .................... i, ę, p, ć ...................

ą, d, b, ł ..................... ą, ł, a, k ...................

i, g, s, ę ................... ą, z, b ....................


5. W miejsce kropek wstaw odpowiednie wyrazy.

Na niebie zaświeciło ...........................

Nad świecą latała ..........

W tym roku .....................przyniósł mi braciszka.

Przez dżunglę szedł wielki ...................

Tatuś ma bibliotekę pełną....................


LEKTURY


Podkreśl właściwe odpowiedzi.

1. Autorką książki „Jacek, Wacek i Pankracek” jest:
· Maria Kownacka.
· Mira Jaworczakowa.
· Danuta Wawiłow.

2.Jak miały na imię siostry Wacka?
· Beata i Krysia.
· Marysia i Tola.
· Magdzia i Kasia.

3.Jak wabił się pies Wacka?
· Pucuś.
· Reks.
· Kleks.

4. Przeczytaj zdania i ponumeruj je zgodnie z kolejnością zdarzeń.

Pani pochwaliła Wojtaszka za to, że jest dobrym kolegą.

Dzieci układały patyczki na lekcji rachunków.

Feluś śmiał się z koleżanki, natomiast Wojtaszek pomógł Stachurce pozbierać rozrzucone patyczki.

Stachurce spadły patyczki na podłogę.

5. Uzupełnij następujące zdania.

....................był wysoki, szczupły, koleżeński i prawdomówny.
....................miał czarne oczy, zadarty nos i lubił zwierzęta.
....................chociaż trochę zarozumiały, umiał przyznać się do winy.

6. Którego z trzech bohaterów książki wybrałbyś na swojego kolegę?
Napisz dlaczego.











Klasa II

EDUKACJA MATEMATYCZNA

1. Pod śliwą leżały 3 jabłka. Wiatr strącił z drzewa jeszcze 5 śliwek. Ile śliwek leży pod śliwą?

Obliczenie:

Odpowiedź:..................................................................................

2. Magda dostała 7 gruszek. Zjadła 3 gruszki. Ile gruszek zostało Magdzie?
Obliczenie:

Odpowiedź:.....................................................................................

3. Wpisz liczbę albo znak: lub=.

12 ... 15 18 > ... ... 15 10 + 3 ...

6. Mama kupiła 12 kg buraków i 5 kg ogórków. Ile kilogramów ważyły zakupy mamy?

Obliczenie:

Odpowiedź: .....................................................................................

7. Mama kupiła 12 jajek. Do sernika zużyła 8 jajek. Ile jajek zostało?

Obliczenie:

Odpowiedź: ....................................................................................

8. Wpisz liczby.

46+... =49 ......+ 4 = 56
72 + ...= 78 ......+ 2 =63
35 + ...= 39 ......+1 = 84
22+ ...=27 ......+7= 79
51+ ...=55 ......+2 = 25

9. Zapisz i rozwiąż równania według wzoru.

X + 6 =57 x + =38 x + 3 =49

10. W sadzie rosło 46 drzew. Posadzono jeszcze 8 drzew w każdym rzędzie. Ile drzew rośnie teraz w sadzie?

11. Mama kupiła 8 mydeł po 3 zł każde. Dała kasjerce 50 zł. Ile zł reszty otrzymała mama?

12. Tata kupił buty za 68 zł. Dał kasjerce 2 banknoty po 50 zł. Ile złotych reszty otrzymał tata?


13. Basia kupiła 4 paczki herbatników. W każdej paczce było po 6 herbatników. Ile herbatników kupiła Basia?

14. Do pociągu wsiadło 24 pasażerów. Zajęli 4 całe przedziały pierwszej klasy. Ilu pasażerów siedziało w jednym przedziale?

15. Tomek kupił książkę za 12 złotych oraz 4 zeszyty po 6 złotych. Ile Tomek zapłacił za swoje zakupy?

EDUKACJA POLONISTYCZNA

1. Wyróżnij głoski i litery w wyrazach.

Wyrazy Litery Głoski
uczeńkolegarzeczciasto u-c-z-e-ń u-cz-e-ń


2. Napisz według podanego wzoru.

mrozy-mróz
zachody-
chłody-
ogrody-
sposoby-

3. Wpisz u lub ó.

wsch...d, dr...gi, pi...ro, poł...dnie, kier...nek, obr...t, p...łnoc

4. Uzupełnij brakującymi literami.
ź-zi: ...ima, bli...nięta, ...ródło
ć-ci: goś..., ...elątko, ła...aty
ś-si: ...wierszcz, ...tko, pa...eka

5. Z podanego zdania wypisz czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki.


Mała Agatka podziwia obraz olejny.

Czasowniki:
Rzeczowniki:
Przymiotniki:


Sabina Piechówka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie