Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Otrzęsiny dla klas I

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 23818 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

OTRZĘSINY wcale nie muszą być nudne, trudne, straszne czy poważne.
Do napisania tego tekstu zachęciły mnie artykuły prasowe zawierające wypowiedzi uczniów
i rodziców opisujące trudne dni pierwszaków w gimnazjach, czy szkołach średnich. Najczęściej media opisywały ich pierwsze dni w nowych szkołach jako dni koszmaru, znęcania się psychicznego czy fizycznego przez starszych kolegów.

   Absolwenci boją się "chrztu", złego i poniżającego traktowania. W naszej szkole kilka lat wcześniej także dochodziło do różnych "nieoficjalnych aktów otrzęsin", jednak zjawiska te nie mają dziś miejsca. Jak to nam się udało?
    Od początku reformy organizujemy zabawę otrzęsinową dla naszych pierwszoklasistów. Jest to dla nich dzień wolny od zajęć edukacyjnych, ale za to zmagają się z różnymi trudnościami i zabawami podczas otrzęsin. Przygotowaniem do otrzęsin co roku zajmuje się Samorząd Uczniowski pod moim nadzorem. Pomysłów na tę zabawę jest mnóstwo. Na zebraniach wybieramy te, które są najzabawniejsze, a jednocześnie nieszkodliwe dla uczniów. Przygotowanie takiej zabawy powoduje, ze starsza młodzież przestaje myśleć o dokuczaniu pierwszoklasistom, a swoje pomysły skupia na współudziale w organizacji otrzęsin. Dlatego staramy się aby otrzęsiny stały się imprezą szkolną, tradycją, której celem jest przyjemna zabawa, a nie budzenie lęku przed nieznanym i aby jej twórcami byli wszyscy uczniowie.
     Staramy się także, aby wychowawcy brali czynny udziały w tej zabawie. Przez ostatnie dwa lata zapraszamy i rodziców, którzy z wielkim przejęciem przyglądają się zmaganiom swoich pociech i razem ze swoimi dziećmi przeżywają uroczystość. Tym samym rodzice wiedzą, że w szkole ich pociechy nie zaznają aktów przemocy, znęcania się czy agresji ze strony starszych uczniów.
     Po latach mogę stwierdzić, że otrzęsiny to impreza godna uwagi i całkowicie zgadzam się z tym ,że " rytuały wzmacniają więzi i dają poczucie wspólnoty."
     Zachęcam Państwa do organizowania takiej uroczystości w Waszych szkołach. To świetna zabawa, którą uczniowie wspominają przez wiele lat. Aby ułatwić Państwu pracę nad przygotowaniami, chcę przedstawić Wam gotowy scenariusz otrzęsin. To kilka konkurencji, z którymi musieli się zmagać nasi pierwszoklasiści. Możecie wybrać kilka lub uzupełnić o swoje pomysły.

Życzę wesołej zabawy!

Scenariusz Otrzęsin
  • Proponuję aby do każdej konkurencji wyznaczyć dwóch odpowiedzialnych uczniów oraz jedną osobę, która poprowadzi całość imprezy.
  • Aby uniknąć zamieszania w czasie uroczystości najlepiej wcześniej przygotować nazwiska uczniów do każdej konkurencji.
Hasło: NIE JESTEŚCIE JUŻ KOTAMI, JESTESCIE GIMNAZJALISTAMI.
Prowadzący:
Data:

PROWADZĄCA:
POWITANIE: Rozpoczynając naszą uroczystość chciałam serdecznie przywitać wszystkich gości: Dyrekcję, rodziców, nauczycieli, organizatorów imprezy oraz kociaków, czyli klasy pierwsze.
     Zebraliśmy się tu dzisiaj, by przyjąć do braci szkolnej uczniów klas pierwszych.
     Nasze miłe koleżanki oraz mili koledzy, już niedługo wysłuchamy waszego ślubowania, które złożycie przed Dyrekcją, Wychowawcami, rodzicami oraz nami starszymi kolegami.
     Jest to ważny dzień, więc pragniemy by zapisał się na długo w Waszej pamięci jako miłe wspomnienie z pobytu w murach naszej szkoły. Jednocześnie chcemy zapewnić, że możecie liczyć na naszą opiekę i koleżeńską pomoc.

Proszę o prezentacje klas ( tu klasy przedstawiają swoje stroje, makijaże, nazwę drużyny, piosenki i reklamy)

PROWADZĄCA:
Otrzęsiny uważam za rozpoczęte!
Przewodniczący wystąp!!!

Ślubowanie dla Samorządów klasowych: My, corne koty dachowe godomy wom,
że póki żyjemy
bydymy tak richtik przestrzegać
cołkich nakazów
i łobowiązków w szkole
tu kaj stojemy.
Wiymy, że obowiązki te bydom srogie,
ale coćby my mieli dostać hercklekotów,
to i tak je szczimiemy.
Przysięgomy Wom,
że bydymy fest reprezentować noszo szkoła,
tam kaj postawiemy nasza śląsko noga,
i bieremy se na światków wos wszystkich.Ślubujemy
PROWADZĄCA:
A teraz prosimy wychowawców do ślubowania.
Proszę podnieść prawią dłoń. Baczność!! Do ślubowania!

Ślubowanie dla nauczycieli:
  1. Nie będę przychodził na lekcje swoje.
  2. Nie będę brał na lekcje dziennika waszego.
  3. Będę pamiętać, aby dzień wagarowicza – święty - święcić.
  4. Nigdy nie stawiać uczniom dwój i jedynek.
  5. Będę czcił ucznia swego i naukę jego.
  6. Obiecuję nie chodzić po klasie w kartkówki czasie.
  7. Nie zajmować uczniom czasu wolnego.
  8. Nie mówić słowa złego rodzicom ucznia mojego.
  9. Zawsze w kartkówek czasie nie chodzić po klasie.
  10. Nie budzić ucznia swego ze snu zasłużonego.
Ślubujemy !

PROWADZĄCA:
     Każdy prawdziwy kot pije mleko, dzięki, któremu jest zdrowy i ma lśniące futerko. Do udziału zapraszamy 2 osoby z klasy. Uwaga! Konkurencja jest na czas. Za rozlanie mleka punkty ujemne!

I konkurencja "POCZĘSTINEK "
  • Picie mleka z popcornem
    Uczniowie piją koci przysmak- mleko zmieszane z popcornem, na kolanach z miseczki.
    PROWADZĄCA:
    Sprawdźmy czy nasze kociaki spełniają normy gimnazjalnego kociaka. Zważmy ich , zmierzmy i sprawdźmy czy są silni jak na gimnazjalnego kota dachowego przystało! Do konkurencji zapraszamy po 1 uczniu!
II konkurencja "Herkules"
  • Konkurencja polega na zważeniu na wadze ucznia, zmierzeniu centymetrem ucznia a następnie siłowaniu się na rękę.
    (Mierzony jest grzbiet kota, kot klęczy i podpiera się na rekach)
    PROWADZĄCA:
    Jak widzicie każdy kociak ma niedowagę (anoreksję, bulimię, anemię) ich długości grzbietu nie spełniają gimnazjalnych norm oraz mają za mało siły. Dlatego na koniec dostaną zastrzyk kalorii w postaci bomby kalorycznej!
  • Uczniowie dostają do zjedzenia przygotowaną kanapkę. My podaliśmy krakersa z musztardą, chrzanem i pieprzem.
    PROWADZĄCA:
    Trzecia konkurencja będzie polegała na rozpoznaniu swoich wychowawców. Dlatego proszę o opuszczenie sali 2 osób z każdej klasy.
III konkurencja dla nauczycieli "PRZEBIERANIE NAUCZYCIELI"
Nauczyciele zostaną przebrani, a uczniowie z zawiązanymi oczami będą szukali swoich wychowawców
  • Do tej konkurencji potrzebna jest większa liczba uczniów. Jedni muszą przypilnować uczniów aby nie podglądali nauczycieli, którzy w tym czasie są przebierani przez innych uczniów.
    PROWADZĄCA:
    A teraz sprawdźmy czy potencjalny gimnazjalista będzie w stanie dźwigać codziennie teczkę do szkoły i pokonywać wszystkie przeszkody związane z uczeniem się w naszej szkole.
    Zapraszam z każdej klasy dziewczynkę i chłopca.
    Uwaga! Konkurencja na czas!
    Czas liczy się od startu do mety! Punkty ujemne za niedokładne wykonanie zadania.
IV konkurencja
"SLALOM"
  • Przygotować 2 tornistry dla dziewczyny i chłopaka, wyładowane różnymi dziwnymi rzeczami np.: globusem, mopem, dezodorantem, śrubokrentem itp.
    Uczeń z wypchanym tornistrem musi przejść po odwróconej ławce, zakręcić 3 razy hula – hop, a następnie wrócić do mety czołgając się pod stolikami.
    Na zakończenie można pokazać klasom co zawierały tornistry.
    PROWADZĄCA:
    A teraz przyszedł czas na deser dla naszych kociaczków. Czy koci przysmak zniknie tak samo szybko jak mleko? Przekonajmy się!
    Na środek prosimy po 1 uczniu z każdej klasy i ich wychowawców!
    Nauczyciele z zawiązanymi oczami będą karmili swoich uczniów.
    Kto pierwszy ten lepszy! Musi zostać zjedzony cały deser!
V konkurencja dla nauczycieli i uczniów
"Deser "
  • Do tej konkurencji należy przygotować jogurty, łyżeczki i opaski na oczy dla karmiących.
    PROWADZĄCA:
         Nasze kotki muszą być najpiękniejsze i najbardziej zadbane ze wszystkich kotek na naszym Gimnazjalnym dachu.
    Dlatego też przygotowaliśmy dla nich porady prosto z najnowszych salonów kociej odnowy biologicznej. Zapraszamy po 2 kotki z każdej klasy.
VI konkurencja
"Salon piękności"
PROWADZĄCA komentuje upiększanie kotek.
  • Do tej konkurencji przygotowujemy miskę z wodą, mąkę i inne gadżety do makijażu. Na początku zwilżamy twarz wodą i nakładamy puder z mąki. Następnie robimy makijaż. Na koniec zbiorowe zdjęcie do gazetki szkolnej.
    PROWADZĄCA:
    A teraz merdanie ogonem w rytm muzyki.
    Do konkurencji zapraszamy 1 ucznia i jego wychowawcę.
    Konkurencję wygrywa ta para, która w najbardziej wczuje się w rytm muzyki.
VII konkurencja dla nauczycieli i uczniów "Taniec"
  • Trzeba wcześniej przygotować podkłady muzyczne. Nauczyciele powinni wylosować numer piosenki. Najlepiej żeby były to różne piosenki.
    Nauczyciel tańczy z uczniem zgodnie z rytmem muzyki puszczonej w tle.
    PROWADZĄCA:
    Koty ponoć świetnie widzą w ciemności, a ich ukochanym zwierzątkiem, wbrew obiegowej opinii, nie jest wcale mysz, ale krowa, która daje życiodajne mleko. Zatem jeden z kotów będzie rysował portret mucki, a drugi będzie mu, tak na wszelki wypadek przewodnikiem w krainie egipskich ciemności
    Proszę o wystąpienie 2 uczniów z każdej klasy.
    Wygrywa ta osoba, która narysuje najładniejszą krowę!
VIII konkurencja
" Próba ciemności".
  • Trzeba przygotować stojaki na których będą malowane rysunki, papier i markery.
    PROWADZĄCA:
         Sprawdźmy zatem czy nasi nauczyciele też mają taki dar malarski jak nasze kociaki. Zapraszamy nauczycieli!!!
    Zadaniem nauczycieli jest narysowanie portretu swojego SZEFA czyli Dyrektora.
    Konkurencję wygrywa nauczyciel, który w najbardziej realistyczny sposób uwieczni swojego szefa!
  • Dyrektor może ogłosić zwycięzcę konkursu.
    PROWADZĄCA:
         Koty winny być nie tylko zdrowe, piękne, zręczne, ale i również mądre. Zatem dwóch reprezentantów z każdej klasy odpowie na jedno wylosowane przez siebie pytanie.
    Uwaga ! Drużyna może pomagać ale wtedy zamiast 3 punktów zostanie przyznany tylko 1 punkt.
IX konkurencja
"Próba mądrości"
  • Koty odpowiadają na pytania. Losują numer pytania.
    Przykładowe pytania na końcu scenariusza.
    PROWADZĄCA:
    Hymmmmm , no cóż wiedza naszych kotów pozostawia sobie wiele do życzenia ! Dlaczego? Może mieli kiepskich nauczycieli w podstawówce. Zatem sprawdźmy jaka jest wiedza naszych nauczycieli!!!
  • Nauczyciele odpowiadają na pytania. Losują numer pytania.
ZAKOŃCZENIE!
PROWADZĄCA:
No cóż pora zakończyć te wasze kocie igraszki. Prosimy aby przepowiedział do Was Bonifacy, który przyglądał się waszym zmaganiom. Proszę o wystąpienie samorządów klasowych!
  • Na salę wchodzi Bonifacy
    ( najlepiej przewodnicząca lub przewodniczący szkoły) przebrany za kota i mówi: No, Cóż,
    po tym co tu widziałem, Drogie Kotki i Kocury,
    Przyznaję, jesteście godni
    Przekroczyć tej szkoły mury.
    A na wielkiego dnia tego pamiątkę Wręczam WAM wizę i stawiam pieczątkę.
    A Wy kocim pazurem złóżcie swój podpis chórem!
    PROWADZĄCA:
         A teraz Samorządy Klasowe dostaną wizy pieczątki od Bonifacego i będą składać podpisy swoim prawym pazurem u nogi umaczanym w tuszu. Proszę przygotować prawy pazur u nogi!
  • Uczniowie zamaczają prawy palec u nogi w tuszu i odbijają go na przygotowanym wcześniej plakacie z tekstem obok swojego nazwiska (treść tekstu może być taki jak na wizach). Plakat z pieczątkami można wywiesić na gazetce szkolnej.
    BONIFACY
         Zezwalam Kotom z klasy IA na przekroczenie granicy Gimnazjum nr 3 w Jastrzębiu Zdroju i nieograniczone przebywanie w nim.
    Oto wizy dla waszej klasy!
  • Przewodniczący rozdaje kolejnym klasom wizy.
         Dla ułatwienia, wizy można przygotować dla każdej klasy na innej kartce papieru.
    PO rozdaniu wiz.
    Bonifacy: A teraz ja, Bonifacy skruszony, Każę poobcinać pierwszakom ogony!!!
    Dopełnią tej ceremonii klasy trzecie, Potem do ślubowania stanąć możecie.
  • Organizatorzy zbierają ogony od klas i stawiają na środku sali.
    PROWADZĄCA:
    Bonifacy zezwolił na ślubowanie. Tak więc prosimy wszystkich o powstanie i podniesienie prawej dłoni.
    Baczność do ślubowania!

    Ślubujemy!
    • Godnie wypełniać obowiązki gimnazjalisty – ślubujemy!
    • Pomagać słabszym, pokrzywdzonym i potrzebującym – ślubujemy!
    • Być prawym i prawdomównym – ślubujemy!
    • Dbać o honor szkoły w każdym miejscu – ślubujemy!
    • Wykazywać się pracowitością i wytrwałością, aby nauką i zachowaniem sprawiać radość rodzicom i nauczycielom – ślubujemy!
    Po ślubowaniu. Spocznij!
    Dyrektor szkoły – krótkie przemówienie!
  • Można także przygotować pamiątkowe dyplomy dla klas i wychowawców, które wręczy na zakończenie Dyrektor.
    Uroczystość otrzęsin kończy dyskoteka.
Pytania dla uczniów:
  1. GRAMATYKA
    Proszę odmienić przez osoby czasownik "miauczeć".
  2. LITERATURA
    Proszę podać imiona przynajmniej dwóch kotów – bohaterów książek z literatury dla dzieci.
    Odp: Kot w Butach, Filonek Bezogonek, Filomen, Bonifacy.
  3. FIZYKA
    Na ile łap spadnie z dach kot przy prędkości spadania równej 2 m/s, jeśli zdarzenie to miało miejsce 13 w piątek o północy, a wysokość budynku wynosi 6 m.
    Odp: na cztery
Pytania dla nauczycieli:
  1. Jesteś kapitanem statku. Kadłub statku ma 30 stóp długości, 20 stóp szerokości i 15 stóp wysokości. Ile stóp ma kapitan?
    Odp: 2
  2. Kura zniosła jajko na granicy polsko – duńskiej. Do kogo należy jajko?
    Odp: nie ma takiej granicy
  3. Gdzie robią dzieci?
    Odp: do nocnika
opracowała
mgr Agnieszka Brychcy
nauczyciel Gimnazjum nr 3

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie