Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nagrody i kary w wychowaniu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 603 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

"Nagrody i kary w wychowaniu" - artykuł dla rodziców - czyli jak nagradzać i karać, by osiągnąć pożadany skutek.

Nagrody i kary w wychowaniu.

Wychowanie dziecka jest sztuką, z czego nie zawsze zdajemy sobie dość jasno sprawę. Dopiero, kiedy dziecko zachowuje się nie tak jak tego pragniemy, gorączkowo szukamy odpowiedzi na pytanie – dlaczego tak się dzieje?
W procesie wychowania rodzice rzadko stosują przemyślany system nagród. Zazwyczaj zastanawiają się oni nad tym jak ograniczyć swobody dziecka, zmusić je do posłuszeństwa, do uczenia się, jak karać je za przewinienia, chociaż zdarza się, że stosują kary bez żadnego zastanowienia, w zależności od humoru.


NAGRODA
Ma być bodźcem wzmacniającym postępowanie pozytywne, zachęcającym do solidnej pracy, nauki, do zachowań znajdujących uznanie w rodzinie i w innych grupach społecznych. Spełnia ona następujące funkcje:
1. Umacnia wiarę dziecka we własne wartości.
2. Realizuje potrzebę uznania i sukcesu.
3. Zachęca do podejmowania coraz trudniejszych zadań.
4. Dostarcza dodatnich uczuć; radości i dobrego samopoczucia.
5. Wzmacnia więzi uczuciowe z osobami nagradzającymi.
6. Działa dodatnio na tych, którzy są świadkami nagradzania.


KARA
Jest sytuacją przykrą, mającą na celu zahamowanie nieprawidłowych zachowań dziecka. Kara tłumi chwilowo określone reakcje ale ich nie eliminuje, nie wyklucza. Może natomiast wywołać konflikt między osobą ukaraną a karzącą.
Warunki decydująco o skuteczności kar:
1. Karaniu musi towarzyszyć życzliwość ukazująca możliwość poprawy, w przeciwnym razie może dojść do zachowań agresywnych i negatywnego stosunku do osoby karzącej.
2. Trzeba brać pod uwagę stopień wrażliwości dziecka, by nie wywołać karaniem dotkliwej przykrości i lęku przed utratą osób dla dziecka ważnych.
3. Jeżeli dziecko akceptuje ustalone przez rodziców normy, wówczas kary stosowane przez nich za wykroczenie są bardziej skuteczne.
4. Kara powinna być sprawiedliwa, proporcjonalna do przewinienia.
5. NIE WOLNO KARAĆ W GNIEWIE – POD JEGO WPŁYWEM STAJEMY SIĘ MNIEJ OBIEKTYWNI.


Opracowała: mgr Joanna Marcinkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie