Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Etiologia powstawania zaburzeń emocjonalnych u dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 10382 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Etiologia zaburzeń emocjonalnych dzieci w wieku szkolnym

     Z teorii równowagi wiadomo, że organizm ludzki dąży do stanu równowagi psychicznej. Ma ona miejsce wówczas, gdy osobnik ma w miarę zaspokojone wszystkie potrzeby biologiczne i psychiczne. W przypadku, gdy nie wszystkie potrzeby są zaspokojone lub zaspokojone zbyt wcześnie, jeszcze przed ich wystąpieniem dochodzi do homeostazy i powstania zaburzeń emocjonalnych.
     Na powstawanie zaburzeń emocjonalnych mają wpływ różne czynniki:
    Społeczne
  • błędy w wychowaniu dziecka;
  • wadliwe oddziaływanie środowiska domowego;
  • nieprawidłowa struktura rodziny;
  • patogenny wpływ niekorzystnych właściwości psychicznych rodziców;
  • ujemne oddziaływanie środowiska szkolnego
    Biopsychiczne
  • Np. zły stan zdrowia
    Biologiczne
  • nabyte (urazy mózgu, skutki chorób wirusowych);
  • wrodzone (Np. uszkodzenie układu nerwowego);
  • dziedziczne (Np. nieodpowiedni układ chronosonów);
     Z wielu przeprowadzonych badań wynika, że im wcześniej zadziała czynnik uszkadzający, tym rozleglejsze deformacje rozwojowe powstają pod jego wpływem. Na dziecko patogenny wpływ może mieć szkoła, dom rodzinny, środowisko pozaszkolne. Niewłaściwie wpływa na dziecko zaspakajanie potrzeb w niewłaściwy sposób jak też niezaspokajanie ich w ogóle, nieprawidłowa struktura rodziny oraz wadliwe oddziaływania wychowawcze:
liberalne – gdzie za wszelką cenę zaspakaja się zachcianki dzieci
rygorystyczne – przesadne ograniczanie swobody;
niekonsekwentne – kara lub nagroda za to samo postępowanie, w zależności od nastroju rodzica.
Przyczyny wadliwego oddziaływania szkoły:
  • nadmierna liczba dzieci w szkole;
  • nieznajomość psychologii przez nauczycieli;
  • długotrwałe obciążenie dzieci;
  • wymagania niedostosowane do możliwości dzieci;
  • zły lokal w którym dzieci pobierają naukę;
  • nieznajomość nauczycieli w rodzajach, objawach i sposobach likwidowania; deficytów rozwojowych;
  • mała liczba nauczycieli posiadających przygotowanie do pracy kompensacyjno – korekcyjnej;
  • niedokładne diagnozy w niektórych badaniach psychologiczno – pedagogicznych;
     M. Bogdanowicz wymienia takie zaburzenia emocjonalne w wieku przedszkolnym i późniejszym:
     Niedojrzałość emocjonalna (infantylizm uczuciowy) – parcjalne opóźnienie dojrzewania uczuciowego dziecka. Jest to osobnik którego przeżycia emocjonalne i sposób ich wyrażania są charakterystyczne dla dzieci młodszych, ale nie mają cech patologicznych. Można tu wymienić małą samodzielność i aktywność dzieci, szukanie oparcie u dorosłych, egocentryzm i egoizm oraz ciągła potrzeba uznania i bycia w centrum uwagi. Emocjonalna niedojrzałość połączona z opóźnieniem w rozwoju społecznym powoduje trudności w przystosowaniu się do grupy rówieśniczej. Przyczyną może być uszkodzenie centralnego układu nerwowego, zwolnienie tempa rozwoju psychofizycznego (budowa ciała właściwa dla młodszego wieku), brak podstawowych nawyków samoobsługi, nadmierna zależność emocjonalna od matki.
     Neuropatia – to nerwowość dziecięca, która nie jest jeszcze nerwica lecz może być wstępem do jej rozwoju. Charakteryzują ją powstające pod wpływem czynników społecznych objawy wegetatywne powiązane z zaburzeniami neurodynamicznymi. Objawami neuropatii może być okresowe moczenie mimowolne, zmienność nastojów, pobudliwość emocjonalna, zmienność nastrojów. Przyczyną zaś zwiększona wrażliwość układu nerwowego na niekorzystne warunki środowiskowe, uwarunkowana genetycznie bądź nabyta.
     Lękowa postawa wobec otoczenia może przeradzać się w nerwice lękową. Lęk u dziecka może objawiać się jako nieuzasadniony niepokój który dziecko wiąże z każdą sytuacją. Objawami może być nadmierna wrażliwość emocjonalna, zahamowania, nieśmiałość, mała samodzielność w kontaktach społecznych i codziennych czynnościach, nadmierne uzależnienie od rodziców. Należy wymienić też somatyczne objawy niepokoju, bule brzucha, głowy, wymioty, formy zaburzenia snu, utrata apetytu.
     Fobie to lęki kojarzone z konkretnymi sytuacjami lub przedmiotami Np. ciemnością, lekażem, psem. Mogą one być skutkiem konkretnych przykrych doświadczeń Np. ugryzienie przez psa. Mogą też być nieracjonalne, gdy uczucie lęku przeniesie się z jego prawdziwego źródła na inny przedmiot Np. lęk przed kontaktem z innymi dziećmi powoduje, że dziecko odczuwa lęk przed opuszczeniem mieszkania. Poczucie lęku może też myć powiązane z uczęszczaniem do przedszkola lub szkoły (fobia szkolna). Objawem jej może być przed wyjściem do szkoły biegunka, wymioty, stany podgorączkowe, które ustępują natychmiast, gdy rodzic pozostawia je w domu.
     Podejmując działania wychowawcze i dydaktyczne należy pamiętać aby stan równowagi psychicznej dziecka nie uległ zachwianiu należy w porę zaspakajać wszystkie jego potrzeby biologiczne i psychiczne.

Bibliografia:
    "Metoda Weroniki Sherborne w terapii" M. Bogdanowicz
    "Metoda dobrego startu" M. Bogdanowicz
mgr Ewa Strzelecka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie