Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczeń zdolny i trudny w bibliotece szkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3850 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Rola biblioteki szkolnej w pracy z uczniem zdolnym i trudnym.

      Spośród uczniów odwiedzających bibliotekę szkolną wyłonić można uczniów zdolnych o sprecyzowanych zainteresowaniach. Uzdolnienia ucznia są odkrywane przez samego bibliotekarza obserwującego czytelników i ich zachowanie. Nie wolno lekceważyć najbardziej błahej przyczyny obecności ucznia w bibliotece ,gdyż każde ,choćby minimalne zainteresowanie można wykorzystać. Należy prowadzić rozmowy na temat przeczytanych książek ,wskazywać ciekawe artykuły w czasopismach i nowe pozycje wydawnicze. Uczniów tych należy obserwować na lekcjach bibliotecznych ,sprawdzać ich oceny z przedmiotu, którym szczególnie się interesuje. Nauczyciel bibliotekarz pomaga w poszukiwaniu materiałów tekstowych ,udziela rad i pomocy w ich opracowaniu.
      W pracy z uczniami zdolnymi specjalny akcent należy położyć na technikę pracy umysłowej .Ćwiczenia ze źródłami pomocniczymi pozwolą ukształtować umiejętności szybkiego korzystania z tych wydawnictw. Pomocna jest także lekcja biblioteczna poświęcona pracy z tekstem ,robieniu notatek i zestawień bibliograficznych na określony temat oraz wykorzystywaniu w pracy samokształceniowej literatury popularnonaukowej ,czasopism i prasy codziennej.
      Uczniowie zdolni powinni mieć w bibliotece szkolnej możliwości swobodnego dostępu do całości zbiorów oraz wypożyczania nieograniczonej liczby woluminów. Przy zakupie książek warto kierować się ich sugestiami . Wyróżnienia te będą wpływać korzystnie, ugruntowując i umacniając ich zainteresowania.
      Przy pomocy uczniów zdolnych można organizować wiele ciekawych form pracy :
  • wspólne ustalenie tematów spotkań Klubu Miłośników Książki,
  • projektowanie gazetek i wystaw książkowych ,
  • zbieranie materiałów do teczek zagadnieniowych z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań,
  • organizowanie spotkań dla uczniów młodszych lub opóźnionych w nauce z udziałem wybitnych,
  • pomoc w wypożyczeniach ( uczniowie zdolni i najbardziej oczytani pomagają kolegom w wyborze książek)
  • recenzowanie nowych książek,
  • występy w działających przy bibliotece kołach ( teatralnym, recytatorskim).
W bibliotece szkolnej, dobrze zorganizowanej, istnieją faktyczne warunki do indywidualnego rozwoju intelektualnego i osobowości uczniów.
      Należy jednak pamiętać, że przy poważnym i prawie partnerskim traktowaniu ucznia zdolnego, mającego sprecyzowane zainteresowania intelektualne, trzeba również poważnie traktować ucznia, który tego rodzaju predyspozycji i umiejętności nie ma, budzić w nim przekonanie, że i on przy pewnym wysiłku mógłby osiągnąć tę samą pozycję.

Uczeń trudny w bibliotece szkolnej.

     W każdej szkole występuje pewna grupa uczniów, którzy z powodu wad wrodzonych, przebytych chorób lub z innych przyczyn, mają trudności w przystosowaniu się do środowiska społecznego. Konflikty w rodzinie i brak zaspokojenia przez nią podstawowych potrzeb dziecka, błędy wychowawcze rodziców, powodują zaburzenia nerwicowe. Zaburzenia te bywają również spowodowane sytuacjami występującymi na terenie szkoły (wysokie wymagania stawiane przez nauczycieli, konflikty w grupie rówieśniczej). Uczniowie ci wymagają szczególnie troskliwej opieki wychowawczej. Rola bibliotekarza może tu być ogromna.
     Już sama biblioteka powinna być miejscem gwarantującym miłą, życzliwą atmosferę, powinna pomagać w oderwaniu się od codziennych kłopotów. Nauczyciel bibliotekarz poznaje uczniów poprzez indywidualne kontakty w czytelni i wypożyczalni. W bibliotece w swobodnej atmosferze ,kiedy nie grozi ocena w postaci stopnia ,dzieci chętnie i szczerze wypowiadają się na temat przeczytanych książek.
     Celowo skierowane pytania związane z treścią książki ułatwiają dzieciom mówienie o sobie, o własnej sytuacji rodzinnej czy koleżeńskiej.
     Bibliotekarzowi umożliwia to poznanie opinii, sądów i problemów, które niekiedy sprawiają, iż dziecko staje się trudne" i popada w konflikty z otoczeniem. Okazywanie mu zrozumienia i życzliwości, dyskretne pokierowanie czytelnictwem, współdziałanie z wychowawcą, może okazać się pomocne w zachowaniu lub odzyskaniu równowagi psychicznej. Dzieci małomówne, onieśmielone, bierne, to często dzieci "zahamowane", nie mogące sobie ze sobą poradzić. Niektóre z nich zachowują się w bibliotece poprawnie i chętnie w niej przebywają.
     Obserwujemy w bibliotece uczniów nadpobudliwych, którzy często są nieakceptowani w klasie. Te "niegrzeczne" dzieci potrafią się zmienić.
     W bibliotece szukają ciszy i spokoju. W miłej atmosferze przeglądają czasopisma, oczekując na życzliwą zachętę do udziału w pracach bibliotecznych i pozwolenie pozostania w niej jak najdłużej.
     Szczególnie bliska współpraca nawiązuje się między biblioteką i świetlicą. Są bowiem dzieci, które chcą oderwać się od hałaśliwej grupy i skupić na lekturze w pobliżu zaprzyjaźnionego bibliotekarza.
Biblioteka staje się miejscem o charakterze terapeutycznym.
     Koniecznie należy zwrócić uwagę na te dzieci, które początkowo przychodzą tylko po to, aby posiedzieć i pooglądać ilustracje.
     Właśnie one potrzebują naszej pomocy i opieki i z czasem będą naszymi najlepszymi pomocnikami. Częste nieskrępowane rozmowy, traktowanie ucznia indywidualnie, atmosfera akceptacji i cierpliwości, spowodują, że biblioteka stanie się azylem, bibliotekarka najlepszą panią, a wykonanie wystawki najmilszą pracą.
     Pamiętać jednak musimy o konsekwencji naszych poczynań, o tym, że jeżeli zaczynamy zajmować się i opiekować naszym małym czytelnikiem, to nie można go zawieść.

Opracowała:
Jolanta Gajda
nauczyciel SP nr 49 im. Janusza Kusocińskiego
w Częstochowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie