Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problemy uczniów z nadwagą

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2070 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Na lekcjach wychowania fizycznego w szkole podstawowej czy gimnazjum bardzo często spotykamy się z problemem nadwagi i otyłości u uczniów, które uniemożliwiają im wykonywanie ćwiczeń czy zdobywania sukcesów w dziedzinie sportu. Leczenie otyłości jest bardzo trudne i często mało skuteczne. Wymaga bowiem motywacji i współdziałania dziecka i jego rodziców, zmiany sposoby żywienia, zwiększenia aktywności fizycznej całej rodziny. Tradycyjne kontrolowanie masy ciała, okresowe wizyty lekarskie, w czasie których młody pacjent biernie wysłuchuje zaleceń (często moralizowania) dają niewielkie, zwykle krótkotrwałe efekty. Mało skuteczne okazały się także kolonie zdrowotne dla dzieci otyłych, z ostrym reżimem dietetycznym i ruchowym. Po ich zakończeniu dzieci szybko wyrównywały uzyskany tym sposobem ubytek masy ciała.
     Jak zatem pomóc uczniom z nadwagą? "Wspomaganie" oznacza tu wspieranie wysiłków podejmowanych przez samego ucznia dla zmniejszenia nadmiaru masy ciała. Rozważając wspomaganie w kontekście promocji zdrowia, można wyróżnić tu cztery zadania:

  1. Rozbudzenie motywacji dziecka do redukcji nadwagi i poprzez:
    • pomoc w uświadomieniu sobie czy i jaki stanowi ona dla niego problem,
    • rozbudzenie w dziecku potrzeby lub części do pozbycia się nadwagi ( położenie nacisku na korzyści, a nie na zagrożenia);
  2. Stworzenie możliwości zdobycia kompetencji do redukcji nadwagi (w tym umiejętności doboru diety, zajęć ruchowych, samokontroli) poprzez edukację zdrowotną dziecka i jego rodziny;
  3. Stworzenie warunków do redukcji nadwagi poprzez:
    • zmianę sposobu żywienia (stały kontakt z rodzicami)
    • ofertę zajęć ruchowych, dostosowanych do możliwości i atrakcyjnych dla dziecka
    • udział w dodatkowych zajęciach, np. gimnastyce korekcyjnej lub SKS
    • instruktaż indywidualny dla uczniów i ich rodziców
    • indywidualizacja w czasie lekcji wychowania fizycznego
    • obniżenie wymagań na lekcjach wychowania fizycznego
    • zajęcia na basenie
  4. Długotrwałe wspieranie psychiczne dziecka – podkreślanie jego sukcesów (także na lekcjach wf), "mocnych stron," wzmacnianie poczucia własnej wartości. Ułatwia to leczenie, a w przypadkach niepowodzenia, akceptację "inności" i "normalne" funkcjonowanie w życiu.
      W przypadku ucznia, który ma kłopoty z opanowaniem podstawy programowej z wychowani fizycznego z powodu otyłości, nadwagi lub innego problemu niezwykle ważna jest indywidualizacja. Istota tej zasady nauczania polega na uwzględnieniu przez nauczyciela różnic między uczniami, dostosowanie treści, metod, form do możliwości fizycznych dziecka. Zasadę indywidualizacji można stosować bez jakichkolwiek ograniczeń odnoszących się do miejsca i czasu zajęć.
     Stosowanie zasady indywidualizacji zarówno w sferze nauczania jak i wychowania jest ogromne ważne dla układów między nauczycielem – wychowawcą a uczniem – wychowankiem. Zasada ta promuje ucznia, sprawia, że ma on świadomość bycia postrzeganym przez nauczyciela jako odrębna jednostka w zespole klasowym. Z punktu widzenia rozwoju osobowości jest to ważne, a jak wiadomo wychowanie fizyczne to nie tylko kształtowanie mięśni.
     Dziecko z nadwagą również może odnosić sukcesy. Trzeba tylko odpowiednio z nim pracować, aby zaakceptował siebie i nie poddawał się trudom życia. I ten element wychowawczy należy do zadań nie tylko rodzica, wychowawcy, ale też do nauczyciela wychowania fizycznego.

Bibliografia
  1. B. Przysiężna, Indywidualizacja w lekcji wychowania fizycznego [w:] "Lider," 1993 nr 9
  2. J. Strelau, A. Jurkowski, Z. Putkiewicz, Podstawy psychologii dla nauczycieli, Warszawa 1975
  3. A. Woynarowska, A. Oblacińska, Spróbujmy wspólnie wspomagać uczniów z nadwagą, [w:] "Lider," 1995 nr 12
Opracował:Robert Ciesielski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie