Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wspólna troska nauczycieli wychowania fizycznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3256 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    Podstawowymi ogniwami wychowania dzieci i młodzieży są: rodzina i szkoła. Zarówno rodzice jak i nauczyciele powinni współpracować ze sobą, aby kontrolować rozwój dziecka. Nauczyciel wychowania fizycznego jest odpowiedzialny za opanowanie przez uczniów określonych umiejętności ruchowych, ale nie tylko. Wychowujemy również na lekcjach wychowania fizycznego, zajęciach sportowych pozalekcyjnych, w czasie wyjazdów na basen czy zawodów sportowych. Dlatego tak ważna jest wywiadówka z wychowania fizycznego.
     Na lekcjach wychowania fizycznego uczniowie zachowują się swobodniej, podczas gier zespołowych może dojść do konfliktów, sporów i wtedy najlepiej można poznać ucznia, jaki jest? Jak się zachowuje w sytuacji problemowej? Jak przyjmuje przegraną? Bardzo często zdarza się, że uczeń czerpie wzorce zachowań z domu rodzinnego, który nie zawsze bywa dla niego azylem, nie zawsze daje siły i wskazówki na dalsze życie.
     Dlatego nauczyciel wychowania fizycznego powinien poznać sytuację rodzinną ucznia i przyczyny jego ewentualnie nieprawidłowego zachowania. Wychowanie fizyczne, sport mogą pomóc rodzicom w przezwyciężeniu w uczniach zachowań agresywnych, braku tolerancji wobec drugiego człowieka. Na lekcjach wychowania fizycznego uczeń ma możliwość pełnego zaprezentowania swojej osobowości, okazywania uczuć, pozytywnych i negatywnych, emocji, lęków, niepokojów.
     Nauczyciel wychowani fizycznego może pomóc uczniowi w panowaniu nad emocjami, wskazać sposoby radzenia sobie z agresją, dlatego że może dużo czasu spędzić z uczniami. Wspólne wyjazdy na zawody, basen, wycieczki pozwalają na głębsze poznanie ucznia i pomoc w przezwyciężeniu trudności wychowawczych. Jednak trudno samemu nauczycielowi kształtować osobowość ucznia. Jak najbardziej wskazana jest pomoc rodzica, który nie będzie dla dziecka tylko surowym sędzią spotykającym się z nauczycielem w celu rozmów na temat wad dziecka, ale przyjacielem, który razem z nim może uczestniczyć w sportowym życiu szkoły i pomóc mu pokonywać trudności wychowawcze.
     Ważny jest więc program wspólnego (nauczyciel, rodzic i dziecko) działania na rzecz rozwoju fizycznego i zdrowotnego dzieci, z zachowaniem ról i zadań właściwych każdemu.
     A oto przykładowe formy organizacyjne programu współpracy nauczyciela wychowania fizycznego z rodzicami:

  1. Spotkania nauczyciela z rodzicami w czasie wywiadówek, zebrań i okazjonalnie b)Dyżury nauczyciela wf poświęcone doradztwu ze strony nauczyciela, a uwagom i życzeniom ze strony rodziców
  2. Wyjazdy rodziców z dziećmi na zawody sportowe, basen itp.
  3. Udział rodziców w FESTYNACH RODZINNYCH (uczestnictwo w konkurencjach sportowych)
  4. Wspólne wyjazdy na mecze piłkarskie itp.
  5. Udział rodziców w pokazach ćwiczeń, np. gimnastyka dla rodziny, gimnastyka poranna i wieczorna itp.
  6. Udział rodziców w cyklu wykładów , pogadanek, np. warsztaty zdrowotne
  7. Udział rodziców w organizacji szkolnych zawodów sportowych, DNIA SPORTU itp.
  8. Pomoc nauczycielowi wychowani fizycznego w zorganizowaniu sprzętu sportowego, obiektów sportowych itp.
  9. Organizacja tematycznych wystaw, np. różne dyscypliny sportowe, osiągnięcia Polaków w sporcie, higiena osobista.
Wybór tematyki i form organizacyjnych do opracowania programu współpracy z rodzicami należy oczywiście do nauczyciela wf. On też powinien zdecydować, w oparciu o realia szkolne i środowiskowe, co jest możliwe do realizacji w danym roku szkolnym, a co byłoby pożądane. Znacznie aktywniejszy niż dotychczas udział rodziców w życiu szkoły jest jednym ze znaków "nowych czasów" w edukacji młodzieży. Jednak jest bardzo ważny, bo wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za wychowanie młodego człowieka.

Bibliografia
  1. L. Lachowicz, Wywiadówka z kultury fizycznej czy program współpracy z rodzicami, [w:] "Lider" 1993 nr 10
  2. J. Ranschburg, Lęk, gniew, agresja," WSiP, Warszawa 1993
Opracował: Robert Ciesielski

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie