Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wykorzystanie bajki w pracy z dzieciem upośledzonym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2060 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Terapia z wykorzystaniem bajki ma korzystny wpływ na rozwój mowy i myślenia dziecka.Bajki oddziałowują na psychikę dziecka.Powodują odprężenie,budzą wiarę w siebie, porządkują otaczającą dziecko rzeczywistość.  Obserwacja dzieci w szkole specjalnej oraz wnikliwe studia nad literaturą interesującego mnie problemu skierowały moją uwagę na funkcję baśni i bajki w rozwoju dziecka upośledzonego. M.Tyszkowa w artykule "Baśń i jej recepcja przez dzieci " zauważa, że treści opowiadanych dzieciom bajek stają się dla nich przedmiotem dalszego wewnętrznego opracowania, przenikają do tematyki zabaw. Wykorzystanie bajki w terapii sprowadza się do dwóch form:

  1. praca z bajką-która ma na celu prawidłowe rozumienie dłuższych wypowiedzi, przyczynia się do bogacenia biernego słownika dziecka, do wzrostu jego kompetencji językowej.
  2. opowiadanie bajki-które stanowi znakomitą okazję do pracy nad mową dziecka.
      Dzięki bajce przed terapeutą otwierają sie nowe możliwości oddziaływań.Wbrew pozorom nie jest łatwo znależć dobre teksty w literaturze dziecięcej, która zwykle przepełniona jest okrucieństwem, z bohaterami wzbudzającymi lęk u dzieci.Bajki opowiadane dzieciom upośledzonym umysłowo powinny być dość proste. Adresowane do dzieci teksty powinny wzbudzać wyłącznie uczucia pozytywne, by nie powodowały lęku i napięć.
     Bajka terapeutyczna powinna być od początku do końca pogodna. Bohaterowie powinni być weseli oraz odważni. W niedługiej bajce powinno wystąpić jedno wydarzenie,które dziecko rozbawi, rozluźni oraz zainteresuje do dalszych ćwiczeń następujących po bajce.
     W swojej pracy logoterapeutycznej często sięgam po bajkę. Za pomocą bajki wprowadzam dziecko w obszar poznawczo-językowy, na którym będę pracować. .Niektóre bajki łączę z masażem usprawniając jednocześnie motorykę narządów mowy.
     Oto prosta bajka usprawniająca narządy mowy dziecka z upośledzeniem umysłowym: "W naszej buzi mieszka pan Jęzorek.Bardzo często robi w swoim domku wielkie porządki.Najpierw sprząta sufit ( uniesienie języka do podniebienia, ruchy okrężne językiem),potem odkurza ściany.Najpierw lewą ścianę ( ruchy językiem po lewej wewnętrznej ścianie policzka), a potem prawą ścianę.Szybko zabiera się za podłogę(szybkie ruchy przy dolnych jedynkach).Myje okna( przecieranie językiem zębów).Zmęczony przeciąga się i robi"koci grzbiet"( wygięcie środkowej części języka).Nagle przypomniał sobie, że nie wyczyścił komina ( wysunięcie języka do nosa)".
     Prostota tej formy pracy zainspirowała mnie do tworzenia własnych logoterapeutycznych bajek. W swojej kolekcji mam róznorodne bajki ("Bajka o niesfornym kciuku"- dla dzieci nawykowo ssących palec, "Bajka o ptaszku"- dla dzieci, u których należy usprawnić wargi i wiele innych).
     Prowadzone w ten sposób zajęcia są dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie bardzo atrakcyjne, pomagają w prawidłowym kształtowaniu osobowości, a przede wszystkim stymulacją sprawność językową dziecka.

autor:Arleta Jasińska

Literatura:
I.Osuchowska: Wykorzystanie bajek i baśni w psychoterapii dzieci i młodzieży,(w:) Baśń i dziecko, red.H.Skrobiszewska, Warszawa 1978, LSW
M.Młynarska,t.Smereka:Relaks psychostymylacyjny,(w:) Biuletyn, Czaspoismo Polskich Terapeutów Mowy, Lublin 1994, nr 2
M.Tyszkowa: Baśń i jej recepcja przez dzieci,(w:) Baśń i dziecko, red.H.Skrobiszewska, Warszawa 1978, LSW
z.Tarkowsi,C.Jurkiewicz:Rozwijanie Mowy Dziecka, Wydawnictwo Orator, Lublin 1993

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie