Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W kręgu pedagogiki zabawy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1566 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł pt.: „W kręgu pedagogiki zabawy”.
Autor: Agnieszka Pisarek

Teoretyczne podstawy pedagogiki zabawy.
Pedagogika zabawy jest jedną z metod pobudzających do aktywności, przeżyć i interakcji w grupie. Zawierają się w niej poszukiwania metodyczne ułatwiające proces nauczania i wychowania. Człowiek jest zdolny do własnego rozwoju i wzrostu, posiada zdolność uczenia się głównie dzięki samodzielnym działaniom i doświadczeniom. Zadaniem wychowawcy jest stworzenie odpowiednich warunków temu sprzyjających, zbudowanie takiej atmosfery, w której każdy uczestnik grupy może bez lęku rozwijać i prezentować swoje najlepsze cechy. Proces kształcenia jest możliwy w pełniejszym wymiarze, gdy towarzyszy mu klimat wzajemnego zaufania, otwartości, prawdy, bezpieczeństwa, akceptacji, radości. Wrażliwe, empatyczne zrozumienie uczuć wychowanka, bezwarunkowa akceptacja i autentyczność wychowawcy może pomóc dziecku podjąć decyzję o zmianie negatywnego zachowania. Nie bójmy się pokazać dziecku swych ludzkich uczuć- zarówno radości, szczęścia, jak i tego, że jesteśmy smutni, źli, że płaczemy, kiedy nam źle, albo kiedy się wzruszamy.
Pedagogika zabawy wybiera z repertuaru tradycyjnych zabaw tylko te, które nie stwarzają napięcia spowodowanego nadmierną rywalizacją i nie ośmieszają jej uczestników. Są spontaniczne, wyzwalają radość. Zabawy te sprzyjają aktywności wszystkich członków grupy. Posługują się różnymi środkami, takimi jak gest, ruch, taniec, dotyk, malowanie, dźwięk. Oddziaływuje na wszystkie zmysły, pobudza do wszechstronnego działania. Pedagogika zabawy uwzględnia wszystkie poziomy komunikowania się- poziom rzeczowy, a więc rzetelne przekazywanie wiadomości, informacji oraz poziom emocjonalny- emocje sprzyjają zapamiętywaniu i wszechstronnemu rozwojowi. Unika rywalizacji wychodząc z założenia, że tylko pozytywne przeżycie jest wartością sprzyjającą rozwojowi, motywuje do działania. W takiej atmosferze możliwe jest wypowiadanie swoich odczuć, odkrywania emocji, poszanowania innych. Pedagogika zabawy spełnia funkcję pomocniczą w zmniejszaniu dystansu między członkami grupy, ułatwia zmniejszenie lęku, obaw, dystansu. Stosując zasady pedagogiki zabawy można ożywić tradycyjne nauczanie. Dzieci uczą się, nabywają doświadczeń i umiejętności poprzez samodzielne przeżywanie. Dzięki temu potrafią pracować dłużej, intensywniej. Stają się bardziej samodzielne, pewne siebie, łatwiej przychodzi im wypowiadanie własnych myśli. Są twórcze i potrafią z tego czerpać radość. Wyzbywają się kompleksów, zahamowań i nieśmiałości. Ćwiczą się w wytrwałości. Pedagogika zabawy zapewnia dobre samopoczucie i odprężenie.
Rodzaje metod stosowanych w pedagogice zabawy:
- metody ułatwiające poznanie się;
- metody relaksujące, odprężające;
- metody twórczego opracowania tematu;
- zabawy dramowe;
- metody animacji dużych grup;
- uzyskiwanie informacji zwrotnych;
- metody aktywizujące dla określonych grup.
Zabawy niosą radość i zadowolenie płynące ze wspólnego odkrywania i przeżywania poznawanych treści. Stymulują radosne i twórcze poznanie siebie nawzajem, ułatwiają nauczycielowi bycie z grupą, wzbogacają wzajemne kontakty. Aktywizujące metody pracy mają tę szczególną zaletę, że zawsze pozostają zachętą, wzmocnieniem motywacji, pobudzeniem zainteresowania. Nigdy zaś nie są nakazem, przymusem, przykrą koniecznością. Do prawdziwej zabawy nie można nikogo zmusić.

Przykładowe zajęcie prowadzone metodą pedagogiki zabawy w grupie przedszkolaków.

Temat: „Czy jesteśmy tacy sami?”

1. Powitanie- „Imię i gest”.
Cel ćwiczenia:
Integracja grupy, usprawnienie motoryki małej, ćwiczenie pamięci wzrokowej.
Przebieg:
Dzieci stoją w kole, prowadzący podaje swoje imię i dodaje do niego jakiś gest, np. klaśnięcie, podrapanie się po głowie, klepnięcie w kolano itp. Wszyscy uczestnicy powtarzają ten gest i imię. Kolejne osoby dodają swoje imiona i gesty. Runda powtórzeniowa.

2. „Twarz i nastrój”.
Cel:
Ćwiczenie umiejętności określania swojego nastroju, przyporządkowanie obrazu do nastroju, ćwiczenie spostrzegawczości.
Przebieg:
Dzieci otrzymują zadanie wybrać „obraz” swojej twarzy zgodnie z nastrojem. Podpisują i przypinają rysunki na tablicy.

3. „Wizytówki”.
Cel:
Utrwalenie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych.
Przebieg:
Nauczyciel podaje polecenia wpisania lub narysowania odpowiedzi zgodnie ze schematem:
- środek kartki- ulubiony kolor;
- lewa część dolna- ulubiona potrawa;
- prawa część dolna- ulubione zajęcie;
- lewa część górna- ulubiony kwiat;
- prawa część górna- czego nie lubię.

4. Zabawa ruchowa „Zmiana miejsc”.
Cel:
Dostrzeganie różnic pomiędzy ludźmi, ćwiczenia w uważnym słuchaniu.
Przebieg:
Dzieci siedzą w kręgu. Prowadzący wydaje polecenie „Zamienią się miejscami osoby, które lubią czerwony kolor, mają dziś granatowe spodnie, skarpety w paski, lubią lody, wcześnie wstają, lubią jeździć na karuzeli itp.”. Dzieci, które poczują się wywołane zamieniają się miejscami.

5. Zabawa ruchowa „Porządki”.
Cel:
Ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności porządkowania.
Przebieg:
Na hasło „Robimy porządki” dzieci ustawiają się w grupach wg podanego kryterium (np. ze względu na kolor włosów, oczu, bluzek itp.) dzieci ustawiają się w szeregu od najniższego do najwyższego, odbywa się to w całkowitym milczeniu- brak porozumienia werbalnego.
Agnieszka Pisarek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie