Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Katalog alfabetyczny – źródłem informacji o książkach

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1062 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt jest propozycją do zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla klasy czwartej. Zawiera podstawowe wiadomości o katalogu alfabetycznym i karcie katalogowej.
Konspekt zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej dla klasy IV:
Katalog alfabetyczny – źródłem informacji o książkach.
Czas: 45 minut

Cele:

Uczeń zna:

- znaczenie słowa „katalog”,
- podział katalogów,
- strukturę katalogów,
- schemat karty katalogowej.

Uczeń rozumie:

- znaczenie katalogów jako źródła informacji o książkach w bibliotece.

Uczeń potrafi:

- w określonej sytuacji sięgnąć do odpowiedniego katalogu,
- właściwie odczytać informacje o książce z karty katalogowej,
- na podstawie katalogu alfabetycznego znaleźć książkę na półce.

Metoda i formy realizacji:
- pogadanka,
- pokaz katalogów z objaśnieniami nauczyciela,
- ćwiczenia praktyczne w grupach.

Środki dydaktyczne:
- dwie plansze poglądowe: powiększone karty katalogowe z opisem bibliograficznym,
- komplety książek dla dzieci z kartami katalogowymi,
- karty pracy dla grup,
- katalog alfabetyczny.

Tok zajęć:

Część organizacyjna:
1. Powitanie uczniów.
2. Wprowadzenie do tematu lekcji.
3. Rozmowa na temat terminu „katalog”, wprowadzenie do podziału katalogów.
4. Zapoznanie dzieci z budową katalogu.
5. Rozdanie kart katalogowych, zapoznanie z opisem bibliograficznym na karcie katalogowej.
6. Porównanie wspólnych elementów na karcie książki i karcie katalogowej.
7. Ewaluacja: zajęcia praktyczne – praca w grupach.
8. Podsumowanie zajęć.

Przykładowe zestawy pytań dla czterech grup.

Grupa I

1. Ułóż w porządku alfabetycznym następujące nazwiska:
• Kowalski Piotr,
• Siuda Adam,
• Kowalski Paweł,
• Kowalska Maria ,
• Balter Igor,
• Makowiecki Zenon,
• Makarczyk Piotr.
2. Sprawdź, czy w naszej bibliotece znajdują się książki Krystyny Siesickiej. Jeżeli tak, wymień 4 tytuły.
3. Sprawdź nazwę wydawnictwa i rok wydania książki pt. „Nauczycielka zjadła moją pracę domową” Johna Black.
4. Podaj, kto jest ilustratorem książki pt. „O Janku, co psom szył buty” Janusza Słowackiego i które wydanie tej książki znajduje się w naszej bibliotece.
5. Sprawdź, czy znajdziesz książkę H. Andersena pt. „Baśnie” i kto jest jej współtwórcą.
6. Podaj, jaki jest układ kart w katalogu alfabetycznym.
7. Wymień podstawowe elementy, które znajdują się na karcie katalogowej książki.

Grupa II
1. Ułóż w porządku alfabetycznym następujące nazwiska:
• Kowalski Piotr,
• Siuda Adam,
• Kowalski Paweł,
• Kowalska Maria ,
• Balter Igor,
• Makowiecki Zenon,
• Makarczyk Piotr.
2. Sprawdź, czy w naszej bibliotece znajdują się książki Alfreda Szklarskiego. Jeżeli tak, wymień 4 tytuły.
3. Sprawdź, kto ilustrował książkę pt „Bajkoteka” Tadeusza Śliwiaka i podaj nazwę wydawnictwa, które ją wydało?
4. Podaj miejsce i rok wydania książki pt. „Tomek w krainie Kangurów” Alfreda Szklarskiego.
5. Sprawdź, które wydanie książki Jadwigi Korczakowskiej pt. „Spotkanie nad morzem” znajduje się w naszej bibliotece.
6. Podaj, jaki jest układ kart w katalogu alfabetycznym.
7. Sprawdź, czy w naszej bibliotece znajdziesz książki Joanny Szulc.
8. Wymień podstawowe elementy, które znajdują się na karcie katalogowej książki.

Grupa III
1. Ułóż w porządku alfabetycznym następujące nazwiska:
• Kowalski Piotr,
• Siuda Adam,
• Kowalski Paweł,
• Kowalska Maria ,
• Balter Igor,
• Makowiecki Zenon,
• Makarczyk Piotr.
2. Sprawdź, jakie książki Małgorzaty Musierowicz znajdują się w naszej bibliotece. Podaj 4 tytuły.
3. Sprawdź, które wydanie książki pt „Kłamczucha” Małgorzaty Musierowicz mamy w bibliotece i kto jest ilustratorem tej książki?
4. Upewnij się, czy biblioteka nasza posiada książkę Karola May’a pt. „ W dżunglach Benegalu”. Jeżeli tak – podaj miejsce i rok wydania tej książki.
5. Czy w naszej bibliotece znajdują się książki Joanne Rowling? Jeżeli tak – wymień jeden tytuł i podaj nazwę wydawnictwa , które tę książkę wydało ?
6. Podaj, jaki jest układ kart w katalogu alfabetycznym.
7. Wymień podstawowe elementy, które znajdują się na karcie katalogowej książki.

Grupa IV
1. Ułóż w porządku alfabetycznym następujące nazwiska:
• Kowalski Piotr,
• Siuda Adam,
• Kowalski Paweł,
• Kowalska Maria ,
• Balter Igor,
• Makowiecki Zenon,
• Makarczyk Piotr.
2. Sprawdź, jakie książki Lucyny Legut znajdują się w naszej bibliotece. Podaj 4 tytuły.
3. Upewnij się, czy w naszej bibliotece znajduje się książka Astrid Lindgren pt. „Zabawa choinkowa Pippi“. Jeżeli tak - podaj , kto jest ilustratorem tej książki.
4. Podaj, w którym roku została wydana książka Lucyny Legut pt. „Piotrek zgubił oko dziadka, a Jasiek chce dożyć spokojnej starości” oraz które wydanie tej książki mamy w naszej bibliotece.
5. Jakie książki Hanny Ożogowskiej mamy w naszej bibliotece? Wymień 3 tytuły i podaj miejsce i rok wydania książki pt. „Przygody scyzoryka”.
6. Podaj, jaki jest układ kart w katalogu alfabetycznym.
7. Wymień podstawowe elementy , które znajdują się na karcie katalogowej książki.


Opracowanie:
Urszula Madejsza, Hanna Żurek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie