Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Podsumowanie wiadomości o drganiach i falach sprężystych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3488 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji z fizyki

Temat: Podsumowanie wiadomości o drganiach i falach sprężystych.


Cele:
Uczeń:
- Rozumie i poprawnie posługuje się pojęciami poznanymi w omawianym dziale.
- Rozwiązuje zadania problemowe dotyczące poznawanych zjawisk i praw.
- Rozwiązuje zadania rachunkowe z zastosowaniem poznanych wzorów.
- Potrafi zademonstrować poznane zjawiska.
- Wie, jaki wpływ ma hałas na zdrowie ludzkie i jak z nim walczyć.

Metody:
- pogadanka,
- praca w grupach,
- prezentacja.


Środki dydaktyczne:
-statyw, wahadła, sprężyny, sznurek, linijka, stoper, wanienka do pokazu fal, rzutnik, kamertony, rysunki, , karteczki do losowania, karty z zadaniami do wykonania.




PRZEBIEG LEKCJI

Część wstępna:
1.Czynności organizacyjne,
2. Wprowadzenie do lekcji: Na tablicy zawieszamy kartkę z treścią przysłowia „UDERZ W STÓŁ, A NOŻYCE SIĘ ODEZWĄ” i prosimy uczniów o podanie interpretacji fizycznej tego przysłowia.
3. Sformułowanie tematu i podanie celu lekcji.
Część postępująca:
4. Wyjaśnienie uczniom, na czym będzie polegała ich praca na lekcji,
5. Podział uczniów na grupy i przydzielenie zadań ( każda grupa losuje 4 zadania z karty pracy, które omówi i zaprezentuje na lekcji ).
6. Praca uczniów w grupach: analiza przydzielonych zadań, ustalenie odpowiedzi, zmontowanie przyrządów do pokazu,
7. Prezentacja i omówienie przydzielonych zadań.
Część podsumowująca:
8. Podsumowanie pracy uczniów,
9. Udzielenie wskazówek, które treści nauczania wymagają jeszcze uzupełnienia i utrwalenia przed sprawdzianem


Karta pracy:
„Podsumowanie wiadomości o drganiach i falach sprężystych”.

1. Zademonstruj i omów ruch drgający na przykładzie wahadła, sprężyny i linijki.

2. Co to jest amplituda, okres, częstotliwość drgań ?

3. Narysuj wykres zależności amplitudy od czasu dla drgań tłumionych i wymuszonych. Zademonstruj te drgania.

4. Mając do dyspozycji wahadło i stoper, wyznacz okres drgań wahadła.

5. Uzupełnij zdania:
-Cząsteczki ośrodka, w którym rozchodzi się fala
podłużna wykonują drgania w kierunku
...................................................... do kierunku rozchodzenia się fali.
- Cząsteczki ośrodka, w którym rozchodzi się fala .............................................. wykonują drgania w kierunku prostopadłym do kierunku rozchodzenia się fali.
- Zademonstruj te fale.

6. Oblicz długość fali, która rozchodzi się w ośrodku z prędkością v = 20 m/s, a jej częstotliwość wynosi 5 Hz.

7. Zademonstruj i omów następujące zjawiska : fala płaska, fala kolista, odbicie, ugięcie, nakładanie się fal.

8.Omów rozchodzenie się fal głosowych (akustycznych).

9. Zademonstruj i omów rezonans akustyczny i mechaniczny.

10. Wymień cechy charakteryzujące dźwięki słyszane przez człowieka.

11. Mając podaną częstotliwość , nazwij poszczególne dźwięki :
-od 0 do 20 Hz –
-od 20 Hz do 20000 Hz –
-powyżej 20000 Hz –

12.Czy dwaj kosmonauci wykonujący pracę na zewnątrz
kosmicznej stacji orbitalnej mogą się porozumiewać ze
sobą za pomocą fal głosowych?
Odpowiedź uzasadnij.

13. Podaj dwa powody, dla których człowiek powinien unikać hałasu.

14.Odległość między grzbietami fal na wodzie wynosi 10 m.
Z jaką szybkością rozchodzi się fala, jeśli grzbiety uderzają
o brzeg 12 razy na minutę?

15.Wahadło wykonuje w jednej sekundzie 5 pełnych drgań. Oblicz okres i częstotliwość drgań wahadła.

16. Sygnał wysłany przez echosondę łodzi podwodnej, powrócił po czasie 4 s. W jakiej odległości od łodzi znajduje się przeszkoda, jeżeli szybkość dźwięku w wodzie wynosi 1450 m/s ?

Opracowała:
Elżbieta Jankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie