Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Obraz społeczeństwa w - Granicy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4187 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji "Obraz społeczeństwa w "Granicy" Zofii Nałkowskiej przeprowadzonej metodą metaplanu.

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO


Temat: Obraz społeczeństwa w „Granicy” Zofii Nałkowskiej

Cele: uczeń zna treść „Granicy”; gromadzi i formułuje argumenty; wyszukuje i funkcjonalnie stosuje cytaty; rozwiązuje problemy pracując indywidualnie i w grupie; dostrzega podziały społeczne ukazane w powieści, potrafi je odnieść do kontekstu historycznego i społecznego, analizuje ich przyczyny i skutki; formułuje wnioski; poprawnie wypowiada się.

Środki dydaktyczne: teksty utworu z zaznaczonymi cytatami, duże arkusze papieru, różne kształty lub kolory kartek samoprzylepnych, mazaki.

Metoda: metaplan.

Przebieg lekcji:
1. Uświadomienie uczniom celów lekcji.
2. Postawienie problemu: Jaki jest obraz społeczeństwa polskiego w powieści?
3. Rozwiązanie problemu metodą metaplanu z wykorzystaniem cytatów (zadanie domowe), praca w grupach sześcioosobowych:

4. Prezentacja i omówienie plakatów stworzonych przez grupy z uwzględnieniem cytatów.

Oczekiwane zapisy:
a) Jak jest?
- istnieją trwałe podziały społeczne, spowodowane sytuacja materialna, poglądami, obyczajami,
- wyróżnić można następujące warstwy: bogate ziemiaństwo, zubożałe ziemiaństwo, warstwa urzędnicza, mieszczaństwo, biedota w mieście i na wsi,
- bogaci nie interesują się losem biednych,
- bogaci mają władzę, wpływy, prowadzą próżniaczy tryb życia,
- zubożałe ziemiaństwo nie może odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości,
- mieszczanie i urzędnicy są na pozór uczciwi i pracowici, ale są egoistami, karierowiczami,
- biedni cierpią niedostatek, głód, choroby, często nie maja pracy.

b) Jak powinno być?
- współczucie i pomoc bogatych dla biednych,
- zacieranie się podziałów społecznych,
- stworzenie systemu pomocy socjalnej dla najuboższych,
- reforma wyższych klas społecznych, zmiana ich mentalności,
- o pozycji społecznej powinny decydować zdolności i praca, a nie pochodzenie i pieniądze,

c) Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?
- utrwalone przez wieki podziały,
- trudno zmienić mentalność ludzką,
- brak współczucia dla potrzebujących,
- egoizm,
- „pieniądz rządzi światem”.

d) Wnioski:
- zróżnicowanie społeczne jest utrwalone, wynikające z tradycji, mentalności, sytuacji finansowej,
- podziały społeczne są niesprawiedliwe, ale niewiele się robi, aby to zmienić, wszelkie próby kończą się niepowodzeniem,
- należy zmienić mentalność przedstawicieli wszystkich warstw społecznych,
- autorka ukazuje prawdziwy obraz społeczeństwa, oskarża rzeczywistość społeczną.

5. Podsumowanie, ewentualne uzupełnienie zapisów, ocena pracy grup.
6. Zadanie domowe: Zastanów się nad interpretacją tytułu, znajdź odpowiednie cytaty.


Opracowanie:
Magdalena Plaskota

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie