Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program chóru szkolnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9720 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program Chóru Szkolnego
Na Rok Szkolny 2004/2005


Charakterystyka programu


Program powstał w oparciu o kalendarz imprez szkolnych, wieloletnie doświadczenia i obserwacje podczas pracy z dziećmi a także potrzeby szkoły oraz literaturę fachową. Program obejmuje uczniów klas I – IV, jest zaplanowany na dwie godziny tygodniowo.


Daje on możliwość rozwijania zainteresowań uczniów, kształtowania głosu oraz prezentowania własnego talentu na uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych. Program chóru szkolnego zakłada nie tylko kształcenie głosu ale także naukę gry na instrumentach perkusyjnych, flecie i gitarze.


W myśl założeń programowych chór szkolny ma spełniać trzy funkcje:

· poznawczo-kształcącą,
· wychowawczą,
· użytkową.


Według programu uczniowie poznają pieśni i piosenki, kształtują umiejętności wokalne, uczą się współpracy w grupie i prezentacji poznanych utworów.



Cel główny


Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień muzycznych uczniów.

Cele szczegółowe

1. Kształtowanie głosu dziecięcego i umiejętności posługiwania się nim.

2. Kształtowanie słuchu muzycznego oraz rozwijanie wrażliwości intonacyjno-emisyjnej.

3. Wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości i umiejętności w zakresie śpiewu.

4. Wyrabianie umiejętności artystycznego wykonywania pieśni chóralnej i kształcenie umiejętności nadawania pieśni indywidualnego wyrazu interpretacyjnego.

5. Rozwijanie uczuć patriotycznych poprzez prawidłowy dobór i wykonywanie repertuaru.

6. Wdrażanie uczniów do aktywności twórczej i kulturalnego wykorzystywania czasu wolnego.

7. Kształcenie umiejętności współżycia w zespole oraz odpowiedzialności za poziom i wyniki jego działalności.

8. Dostarczanie przeżyć estetycznych szerokim kręgom młodzieży i dorosłych.

9. Przyczynianie się do wzbogacania życia kulturalnego szkoły i środowiska.

10. Opanowanie różnorodnego repertuaru związanego z kalendarzem imprez szkolnych.

11. Organizowanie występów podczas imprez szkolnych.

12. Przygotowanie zespołu do udziału w różnego rodzaju imprez środowiskowych.
Treści programowe

· Słuchanie utworów muzycznych

· Uczestniczenie w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych

· Poznawanie terminów muzycznych

· Ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia artykulacyjne

· Ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia przepony

· Ćwiczenia dykcji

· Nauka na pamięć piosenek i pieśni

· Przygotowanie piosenek na uroczystości szkolne

· Występy przed publicznością

· Nauka gry na flecie melodii piosenek

· Dobieranie akompaniamentu do poznanych piosenek

· Interpretowanie poznanej muzyki


Rozkład materiału wg kalendarza imprez szkolnych

Wrzesień

· Zapoznanie uczniów z programem i działalnością chóru szkolnego
· Ćwiczenia emisyjne
· Nauka hymnu szkolnego
· Dobór repertuaru na uroczystość z okazji Święta Edukacji Narodowej

Październik

· Ćwiczenia rytmiczne
· Nauka piosenki W Dniu Nauczyciela
· Nauka kanonu Wiwat Szkoła i Nauczyciele
· Nauka piosenki Nasza Pani
· Występy na uroczystości z okazji Dnia Nauczyciela
· Dobór repertuaru na uroczystość z okazji Święta Niepodległości

Listopad

· Ćwiczenia dykcji
· Nauka pieśni Rota
· Nauka piosenek legionowych Pierwsza Kadrowa, Pieśni o Wodzu Miłym, Piechota, Mury
· Występy na uroczystości z okazji Święta Niepodległości
· Dobór repertuaru na Wigilię Szkolną


Grudzień

· Nauka kolęd Lulajże Jezuniu, Gdy Śliczna Panna, Jezus Malusieńki, Przybieżeli Do Betlejem
· Nauka piosenek o tematyce świątecznej Jaka Światłość, W Grudniowe Nowe
· Nauka gry na flecie kolędy Lulajże Jezuniu
· Występy na Wigilii Szkolnej

Styczeń

· Ćwiczenia oddechowe
· Nauka piosenki Przy Kominku
· Nauka piosenki Zima
· Nauka gry na flecie utworu Sto Lat

Luty

· Ćwiczenia emisji i barwy głosu
· Słuchanie muzyki Cztery Pory Roku Vivaldiego Zima
· Nauka kanonu Wiosna
· Nauka piosenki Tu Wszędzie Jest Moja Ojczyczna

Marzec

· Ćwiczenia oddechowe
· Nauka piosenek Mazurski Rejs, Dzieci, Dokąd Tak Idziesz
· Dobór repertuaru na Święto Szkoły
· Nauka pieśni Hymn Zjednoczonej Europy
· Nauka gry na flecie utworu Hymn Zjednoczonej Europy
· Nauka akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych

Kwiecień

· Ćwiczenia dynamiczne
· Nauka piosenek góralskich Hej Bystra Woda, W Murowanej Piwnicy
· Nauka piosenki Morskie Opowieści
· Nauka pieśni Mazurek 3-go Maja
· Nauka akompaniamentu na flecie i instrumentach perkusyjnych


Maj

· Ćwiczenia wokalne
· Nauka piosenki Wędrowiec
· Występy na apelu z okazji Rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3-go Maja
· Występy na uroczystości z okazji Święta Szkoły
· Dobór piosenek na zakończenie roku szkolnego 2004/2005


Czerwiec


· Nauka piosenek Wakacyjne Spotkania, Lato z Komarami, Lato, Przyjdzie Rozstań Czas
· Nauka gry na flecie melodii El Condor Passa
· Występy na uroczystości Zakończenia Roku Szkolnego


Uwagi dotyczące realizacji programu

Program chóru szkolnego będzie realizowany na zajęciach dodatkowych. Jest on przeznaczony dla uczniów klas I – IV ze względu na duże zainteresowanie dzieci wszystkich tych klas udziałem w zajęciach.

Program opracowałam uwzględniając kalendarz imprez szkolnych, zainteresowania i uzdolnień dzieci. Umieściłam w nim nie tylko ćwiczenia głosu ale również naukę akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych i flecie, gdyż wynika to z chęci rozwijania uzdolnień przez uczniów.

W pracy położę szczególny nacisk na rolę muzyki w życiu człowieka. Efektem podjętych działań będzie prezentacja dorobku artystycznego uczniów w czasie uroczystości szkolnych i pozaszkolnych.




Ewaluacja programu

Monitoring realizacji programu przewidziano na jeden rok: rok szkolny 2004/2005.

1. Zapoznanie rodziców z programem i uzyskanie ich akceptacji.

2. Sprawozdanie z realizacji programu w czasie Rady Pedagogicznej , gromadzenie dokumentacji (scenariusze uroczystości, zdjęcia) przedstawiające osiągnięcia uczniów.

3. Podsumowanie efektów wprowadzenia programu na rozwój umiejętności muzycznych uczniów.


Literatura

1. Klara Stankowska Chór w szkole; WSiP, Warszawa 1988

2. J. Kujawiński Rozwjanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych

3. Cz. J. Wojtyński Emisja głosu; COK 1977

4. M. Manturzewska, H. Kotarska – Praca zbiorowa Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki; Warszawa 1990

5. Śpiewniki:

· Śpiewaj z nami; wyd. Croma Wrocław 2000
· Wakacyjne piosenki; wyd. Beseder Kraków 1999
· Śpiewnik Polski; wybór pieśni Warszawa 1991



Opracowała: Elżbieta Goławska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie