Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Niech inni nie będą obcy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2120 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz lekcji dotyczy tolerancji w dzisiejszym świecie. Dotyka również problemu mniejszości narodowych. Temat pomaga zapoznać młodzież z kulturą, zwyczajami Cyganów. Jest punktem wyjścia do zaprezentowania inych lekcji dotyczących mniejszości narodowych i tolerancji.

1. Temat: „Niech inni nie będą obcy”

2. Główne zagadnienia lekcji.
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z mniejszością narodową – Cyganami. Czy jesteśmy tolerancyjni wobec innej kultury. Poznamy zagadnienia z historii narodu cygańskiego
i kultury cygańskiej – zwyczaje, obyczaje, zajęcia Cyganów. Poznamy twórczość poetki cygańskiej – Papuszy. Charakterystyka porównawcza Polak – Cygan..

3. Cele lekcji:
Uczeń powinien:
- rozumieć znaczenie słów mniejszość narodowa, tolerancja,
- naród cygański, kultura cygańska,
- poznać zwyczaje i obyczaje związane z narodem cygańskim,
- wyjaśnić motyw : wspólny dom – różni ludzie,
- dokonać interpretacji wiersza Papuszy,
- umieć korzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki – posługiwania się słownikiem
wyrazów obcych, języka polskiego, encyklopedii powszechnej,
- dobierać właściwe argumenty podczas dyskusji i kulturalnie prowadzić rozmowę
- przygotować notatkę z lekcji.

4. Czas trwania lekcji : 2 godz. lekcyjne..

5. Środki dydaktyczne:
- nagranie piosenki Maryli Rodowicz, „Jadą wozy kolorowe”,
- „Ziemio moja, jestem córką twoją” – wiersz Papuszy (Bronisławy Wajs)
- słowniki języka polskiego, wyrazów obcych, encyklopedia powszechna
- kartki do charakterystyki porównawczej, POLAK – CYGAN

6. Pojęcia i terminy:
Tolerancja,
mniejszość narodowa,
Cyganie,
odrębność narodowa,
twórczość literacka Cyganów.

7. Metody:
Praca w grupach,
Heureza,
Debata.

Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie: ćwiczenia rozluźniające :
- kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki Maryli Rodowicz pt. „Dziś
prawdziwych Cyganów już nie ma”
- wspólne śpiewanie refrenu piosenki w kole. Zajęcie miejsc w ławkach.

Poinformowanie uczniów o celach i planie zajęć. Zapisanie tematu na tablicy:
„Niech inni nie będą obcy”

2. Rozwinięcie:

Uczniowie podzieleni wcześniej na 5 grup są gotowi do przedstawienia przygotowanych w domu prezentacji.

Pierwsza grupa prezentuje temat dot. historii Cyganów w Polsce, skąd przybyli, jakie tereny najczęściej zamieszkiwali. Cyganie jako jedna z mniejszości narodowych mieszkających w Polsce.

Druga grupa przedstawia zajęcia i profesje Cyganów. Co robili dawniej, czym zajmują się dzisiaj.

Trzecia grupa prezentuje Cyganów jako grupę : Cyganka prawdę ci powie - czyli
o talizmanach, amuletach i wróżbach.

Czwarta grupa prezentuje stereotypy związane z Cyganami. Czyli: Cygan w polskiej kulturze ludowej. Przysłowia związane z Cyganami.

Piata grupa prezentuje twórczość literacką Cyganów i znanej poetki cygańskiej Papuszy czyli Bronisławy Wajs.

Każdy zespół ma do dyspozycji 5 minut.
Następnie uczniowie przygotowują się do odpowiedzi na pytania nauczyciela:
- czy Cyganie to inna kultura niż polska, wskażmy podobieństwa i różnice,
- czy potrafimy być tolerancyjni wobec innej kultury.,
- co znaczy tolerancja i bycie tolerancyjnym?

Praca ze słownikiem . Poszukiwanie znaczenia słowa tolerancja. Uczniowie przedstawiają r różne definicje tolerancji, odczytanie hasła przez ucznia i zapisanie w postaci krótkiej informacji znaczenia słowa tolerancja na tablicy.

Następnie uczniowie podejmują dyskusję na temat różnic i podobieństw miedzy kulturami.
Następne pytanie skierowane do uczniów:
Jaką mniejszość narodową w Polsce stanowią Cyganie?
Poszukiwanie w encyklopedii hasła: mniejszość narodowa.
Zapis krótkiej informacji na tablicy.

W dalszej części lekcji następuje przygotowanie uczniów do debaty, aby wyjaśnić motyw:
wspólny dom – różni ludzie.
Klasa zostaje podzielona na dwie grupy.
Pierwsza grupa przygotowuje odpowiedź na rozdanych wcześniej kartkach:
temat: „Charakterystyka Polaka”
Druga grupa przygotowuje
temat: „Charakterystyka Cygana”, posługując się stereotypami typu z czym kojarzy ci się Cygan – np. ze śpiewem, tańcem , wróżbiarstwem, kradzieżą itd.

Wspólny dom – ojczyzna, Polska dla Polaków, Polska dla Romów. Można to zauważyć w twórczości Papuszy na przykładzie wiersza pt. „Ziemio moja, jestem córka twoja”.
Zwracamy uwagę, że w wierszu tym znajdujemy tęsknotę za wędrówką, wolnością, lasem. Las, który był tłem dla cygańskich postojów i wędrówek, jest nie tylko elementem opisywanego krajobrazu, ale i wyrazicielem uczuć i nastrojów. Należy zwrócić uwagę na metafory, celne porównania i celne skojarzenia. Twórczość Papuszy jest pełna spontanicznej radości, ukochania ziemi na której przyszło jej żyć. I na ten fakt zwracamy uwagę, ona, poetka cygańska ukochała polską ziemię.

3. Zakończenie

Redagowanie wspólnej notatki, nt. motywu „wspólny dom – różni ludzie”.
Czy powinniśmy być i czy jesteśmy tolerancyjni wobec innych ludzi – w przypadku Cyganów – mniejszości narodowej? Co łączy Polaków z Cyganami, a co dzieli?
Nauczyciel rozmawia z uczniami o tym, czego nauczyli się na lekcjach.
Nauczyciel ocenia przygotowanie się do lekcji i udział uczniów w lekcji.
Zadanie domowe.
Nauczyciel zapisuje na tablicy treść zadania domowego.
„Czy łatwo w dzisiejszym świecie być tolerancyjnym i czy można nauczyć się tolerancji?”

Magdalena Darwicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie