Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Gry i zabawy w edukacji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2623 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

GRY I ZABAWY W EDUKACJI EUROPEJSKIEJ
dla uczniów klas I-III

W związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej należy zadbać o to, aby nasi najmłodsi uczniowie zdobyli przynajmniej główne wiadomości. Trzeba przyznać, że jest to temat trudny, więc najprostrzym sposobem dotarcia do uczniów klas I-III będzie połączenie nauki z zabawą.

1. Cykl zabaw i gier rozpoczyna się zbieraniem wiadomości o krajach należących do Unii Europejskiej:
• Losowanie kartki z nazwą państwa, na które należy zgromadzić wiadomości (z różnych źródeł );
• Codziennie dwoje dzieci przedstawia zebrane wiadomości;
• Reszta dzieci zgaduje o jakim kraju mowa i zapisuje główne wiadomości w tabeli (przygotowanej przez nauczyciela) i ma obowiązek nauczyć się na następny dzień;
• Tabela jest dostosowana do wieku dzieci. Dla najmłodszych np. język, stolica, wygląd flagi, powierzchnia, ludność, położenie, numer kierunkowy telefonu, ciekawostki, według zainteresowań. Starsi uczniowie mają rozszerzony materiał.

2. Krzyżówka (zał. 2). Hasło - nazwa kraju należącego do UE. Hasło: POLSKA
Uczniowie mogą sami tworzyć krzyżówki, które później będą rozwiązywać.

3. Kto napisze najwięcej (poprawnie) tekstu hymnu europejskiego?
• Po 3 minutach nauki;
• W ciągu 2 - 3 lub więcej minut (tekst wcześniej nauczony).

4. Unijne podanie:
• Dzieci siadają w kręgu i rzucają do siebie piłkę wypowiadając nazwę dowolnego państwa. Jeżeli jest to państwo członkowskie UE to należy piłkę łapać. Jeżeli został wymieniony inny kraj – nie odbieramy podania. Osoba, która się pomyli odpada z gry.

5. Zabawy z flagą:
a). Uczeń wybiera ze stosu różnokolorowych znaczków (poniżej przykłady do powielenia) symbole znajdujące się na fladze UE. Nakleja je na przygotowany papier.


b). Czyja to flaga?
• Zad. łatwiejsze: Jedno dziecko wyciąga rysunek flagi i opisuje ją. Reszta dzieci rysuje i podpisuje państwo. Jeśli dziecko źle opisało - dostaje następne zadanie.
• Zad. trudniejsze: Uczeń losuje kartkę z nazwą kraju i z pamięci opisuje jak wygląda jego flaga. Reszta dzieci rysuje i podpisuje.

6. Zgadnij jaki to kraj
• Jeden z uczestników losuje kartkę, odczytuje nazwę państwa i ją chowa. Następnie opowiada o tym kraju, nie wymieniając jego nazwy. Zadaniem reszty dzieci jest jak najszybciej odgadnąć o jakim państwie mowa. Kto będzie pierwszy – losuje kartkę. Jeżeli opowieść się skończy, a odpowiedź nie padnie – opowiadający daje fant, gdyż opis był niedokładny.
7. Poczta
• Rekwizyty: chusteczka do zawiązania oczu, kartki z nazwami państw i stolicami, agrafki, dzwoneczek.
• Grający siadają w dwóch rzędach przy przeciwległych ścianach sali.
• Dzieciom z jednego rzędu przypina się agrafkami kartki z nazwami państw, a dzieciom siedzącym po przeciwnej stronie z nazwami stolic.
• Prowadzący mówi: „Przesyłka kurierska z np. Polski do stolicy Niemiec”.
• Osoby, które noszą wymienione nazwy powinny szybko zmienić się miejscami. Biegną przez środek sali, gdzie jest dziecko z zasłoniętymi oczami.
• Dziecko stojące na środku stara się złapać biegnących. Aby mu to ułatwić prowadzący dzwoni dzwoneczkiem kiedy dzieci przebiegają obok niego.
• Złapane dziecko zasłania oczy i staje na środku – będzie łapać kurierów.
• Osoba, która pobiegła, choć miała inną nazwę niż wywoływał prowadzący – daje fant.


8. Wykreślanka
• Uczniowie mają za zadanie odszukać nazwy państw należących do Unii Europejskiej (zał. 3).

9. Poławiacze informacji
• Losowo wybierane jest dziecko, które będzie Spikerem i troje (Sędziowie – eksperci);
• Uczniowie siadają według schematu:
SPIKER


Grupa 1 Grupa 2


SĘDZIOWIE
• Spiker mówi z pamięci (lub czyta) wcześniej przygotowane na kartach informacyjnych informacje o dowolnym kraju (nazwa, stolica, język, wygląd flagi, itp.). Celowo popełnia 1-3 błędy, które mają wychwycić i napisać grupy rywalizujące. Sędziowie sprawdzają poprawność odpowiedzi i dodają (za dobrą odpowiedź), bądź odejmują (za złą) punkty. Wygrywa grupa, która zdobędzie więcej punktów. Za zgłoszenie odpowiedzi w krótszym czasie od rywali przyznajemy dodatkowy punkt.
• Klasy starsze czytają wcześniej przygotowane teksty dotyczące, np. Komisji Europejskiej, Rady UE, trybunału Sprawiedliwości, itp..

10. Mini słowniczek europejski (zał. 4)
• Uczniowie zupełniją tabelkę wpisując nazwę języka, z którego pochodzą umieszczone w niej słowa. Są to nazwy oficjanych języków Unii Europejskiej. Dzieci wpisują polskie odpowiedniki tych zwrotów.

11. Przesłuchanie
PRZESŁUCHIWANY


PYTAJĄCY

• Przesłuchiwany wyciąga los z nazwą państwa.
• Pytający zadają 5-6 pytań odnośnie danego kraju i muszą zgadnąć co to za państwo.
• Jeżeli przesłuchiwany udzieli wyczerpującej i poprawnej odpowiedzi – jest „wolny”, jeżeli źle – będzie musiał znów ciągnąć los.
• Zamiana rolami. Każdy pytający powinien być przesłuchiwany.
12. Sekretarz
• Pomoce: kartki, długopisy, pudełko.
• Sekretarz rozdaje kartki pozostałym uczestnikom gry, którzy piszą pytanie dotyczące Unii Europejskiej.
• Kartki z pytaniami mieszane są w pudełku i losowane przez uczniów.
• Gracze piszą odpowiedzi pod pytaniem.
• Kartki znów trafiają do pudełka.
• Sekretarz czyta losowane kolejno pytania i odpowiedzi, a pozostali gracze oceniają ich poprawność.


Załącznik 2
1. Głowa Kościoła Katolickiego, mieszka w Watykanie;
2. Hymn Unii Europejskiej, to ..... ;
3. Klocki z Danii;
4. W tym kraju panowie chodzą w spódniczkach;
5. Błyszczą na fladze UE;
6. Włosi jadają go w dużych ilościach.

Załącznik 3
Zakreśl TYLKO nazwy państw należących do Unii Europejskiej.

W Ł O C H Y D A B E L G I A
P O R T U G A L I A I A R V
O F F O Z V N B E U B B A T
L A G O S A I A D S I O K K
S Z W E C J A N D T A N D I
K O R E A A A I G R E C J A
A F R A N C J A N I E M C Y
F A H O L A N D I A A Z H G


Załącznik 4
Uzupełnij tabelkę wpisując nazwę języka, z którego pochodzą umieszczone w niej słowa. Są to nazwy oficjanych języków Unii Europejskiej. Wpisz polskie odpowiedniki tych zwrotów. Jeżeli uważasz, że brakuje jakiegoś języka – dopisz.
a . . . . . ski Hello Yes No Please Thank you
d . . ski Hej Ja Nej Må jeg będę om Tak for det
f . . ski Hei Kyllä Ei Ole hyvä Kittos
f . . . . . ski Salut Oui Non S’il vous plaitMerci
g . . . ki Yásoo Nai Ochi Parakalo Ewcharisto
h . . . . . . ski Hola Si No Por favor Gracias
h . . . . . . . . ki Hallo Ja Nee Alsjeblieft Dank je wel
ni . . . . . ki Hallo Ja Nein Bitte Danke
p . . . . . . . ski Olá Sim Não Por favor Obrigada
s . . . . ki Hej Ja Nej Tack Tack
w . . . ki Ciao Si No Per favore Grazie
polski

Opracowała:
mgr Dorota Woźniak - Nowicka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie