Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak radzić sobie z agresją wśród dzieci

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1076 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jak radzić sobie z agresją wśród dzieci?

Przez agresję rozumiemy wrogie , zwykle gwałtowne działanie fizyczne lub słowne oraz wyuczone zachowanie się służące uzyskiwania określonych korzyści . Wydaje się więc , że wychowując dzieci mamy wpływ na rodzaj , częstotliwość występowania i siłę agresywnych zachowań dzieci i młodzieży. Niektóre bowiem dzieci są mniej odporne na bodźce wywołujące złość , inne zaś bardziej .
      Już w okresie niemowlęcym obserwujemy pewne oznaki gniewu . Niemowlę w sytuacji ograniczenia ruchów napina mięśnie rąk i nóg , stara się wyswobodzić , czerwieniejąc i krzycząc . Jeśli uda mu się wyzwolić z niewygodnej pozycji to te zachowania już gniewne zostaj ą utrwalone. Nie ma w nich jednak świadomej chęci wyrządzania bólu czy cierpienia . Nie są więc typowymi zachowaniami . Pod koniec tego okresu dziecko często naśladuje proste czynności dorosłych . Bawiąc się zabawkami , uderza nimi, wyrywa lalkom nogi, ręce czy też karci je . W kontaktach z dziećmi stara się do nich zbliżyć , czasem szarpie i ciąga za włosy . Również nie z pobudek agresywnych , ale zwykle poznawanych . Jeśli jednak takie zachowania zostaną wzmocnione przez nagrodzenie , choćby uśmiechem , często przeradzają się w agresywne . Podobnie mogą zadziałać kary w postaci klapsów . Zdarza się bowiem , że dziecko traktuje klapsy jako zabawę i powtarza te zachowania .
      Z tych samych powodów co niemowlęta złoszczą się dzieci w wieku przedszkolnym . Dodatkowo ich złość potęgowania jest wtedy , gdy zabiera się im ich własność . Toczą więc boje z innymi dziećmi , które chcą zabrać lub przeszkadzają w zabawie . złoszczą się , gdy popełniają błędy w podejmowanych czynnościach , kiedy zabawki i inne przedmioty nie działają zgodnie z ich życzeniem , kiedy dorośli wydają im polecenia , aby zrobiły coś , czego w danym momencie nie chcą robić . W toku zdobywamy dalszych doświadczeń dziecko uczy się różnych zachowań agresywnych ,tupie nogami ,rzuca się na ziemię , bije i gryzie osoby powstrzymujące je od tego . Reakcje te łatwo się utrwalają w określonych warunkach Jeśli dziecko zaobserwowało , że matka lub ojciec ustąpili mu , gdy w obecności osób obcych zaczęło tupać nogami , w innych podobnych warunkach zachowa się tak samo . W miarę jednak rozwoju sprawności ruchowej i mowy dziecka powiększa się liczba wzorów do naśladowania , ponieważ rozwój procesów myślowych pozwala lepiej kontrolować zachowania nieakceptowane i uczyć się zachowań aprobowanych .
      W wieku szkolnym złość może być wywołana przez sprzeciwienie zadaniom , przeszkadzanie w wykonywanej czynności, wynajdywanie błędów , pouczenie , robienie niekorzystnych porównań z innymi dziećmi . Starsze zaś pociechy z czasem stawiają sobie cele przekraczające ich możliwości. Kiedy zaś nie uda się ich zrealizować , wpadają w gniew skierowany przeciwko sobie lub przeciwko tym którzy w ich mniemaniu przeszkodzili w osiągnięciu celu . Często też są agresywne , gdy czują, że one same lub ich przyjaciele sanie słusznie karani, lekceważeni, ignorowani lub ośmieszeni przez innych . Warto się więc zastanowić , dlaczego u naszych dzieci jest tyle złości, niekiedy przeradzającej się w zachowania agresywne ? Gdzie tkwią tego przyczyny ?
      Należy jednak zauważyć , że zachowań agresywnych i nie można zakazać , można jedynie nimi sterować i pokazywać akceptowane społeczne sposoby , a więc :

  1. nie dopuścić , by wyładowanie złości stało się powodem odrzucenia . Ucząc zaś prawidłowych reakcji, musimy dać dziecku pewność , że jest kochane i akceptowane .
  2. nie odpowiadamy agresją na agresje naszych dzieci. Kara bowiem zawsze utrwala agresję i choć zlikwiduje jej przejawy , to utrwali ją na przyszłość .
  3. nie złościmy się na malucha , który zabrał zabawkę koledze . Spróbujmy raczej czuwać , by sobie i innym ni zrobiło krzywdy i rozmawiajmy o tym co się wydarzyło oraz pokażmy inne wyjście z sytuacji .
  4. nie nagradzajmy zachowań agresywnych , nawet u najmłodszych . Raz podjętej decyzji nie zmieniajmy pod wpływem jego histerii, tupaniem nogami i krzyków . Jeśli zmienimy zdanie , narażamy się na podobne zachowanie i w podobnej sytuacji .
  5. pokazujmy naszym pociechom , niezależnie od wieku Jak można radzić sobie z gniewem i złością, nie sprawiając innym krzywdy i bólu . Niektórzy rodzice podsuwają poduszkę do okładania pięściami, inni zaś proponuję głębokie oddechy lub spacery . Każda metoda , która pomaga rozładować napięcie jest dobra . Trzeba tylko znaleźć tę najlepszą dla naszego dziecka .
  6. nie uczymy tzw . męskich zachowań typu : "oddaj , jeśli dostałeś " , " darmo jesz chleb , to oddaj " . Uczymy w ten sposób odpowiadania agresją na agresję . Potem w dorosłym życiu te zasady niczemu dobremu nie służą . 11 nie zmuszajmy dzieci do tłumienia agresji . Stłumiona bowiem wciąż istnieje i może ujawnić się w nieoczekiwanym czasie i formie .
  7. wyznaczajmy wyraźne granice akceptowanych społecznie przejawów agresji . Niech to będą własne przykładu kontrolowania wybuchów złości . Rozmawiajmy o negatywnych konsekwencjach różnych przejawów agresji dla nas samych i dla innych .
  8. starajmy się ograniczać wpływ agresywnych zachowań serwowanych przez firmy , niektóre książki i czasopisma . Czasem głośna pełna agresji dobranocka może zaburzyć spokojny sen , a brutalny film dla starszych odsunąć pomysły zachowań , na które same by nie wpadli .
      Na zakończenie warto więc podkreślić , że rodzaj i cząstka manifestowanych zachowań agresywnych choć zależą do wrodzonych predyspozycji, to jednak Wy szanowni Państwo jako rodzice macie niewątpliwie bardzo ogromny wpływ na wychowanie swoich synów czy córek .

ARKUSZ EWALUACJI
     Uprzejmie Państwa proszą o uwagi dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia przeze mnie lekcji. Państwa opinia pozwoli mi na usunięcie błędów i uwzględnienie tego, co powinno sprzyjać mojej pracy w przyszłości. Przy każdym punkcie zakreślcie Państwo wybraną odpowiedź lub wpiszcie własną.
  1. Lekcja była:
    nudna średnio interesująca interesująca bardzo interesująca
  2. Z lekcji tej najbardziej podobało mi się ...................................................
    nie wzbudziło mojego zainteresowania.........................
    niepotrzebne było...............................................
  3. W nauczycielce prowadzącej lekcję najbardziej podoba mi się ..................................................................
    najmniej podoba mi się....................................................
  4. Czy nauczycielka osiągnęła zamierzone cele?
    TAK NIE
  5. Czy Państwa zdaniem dobór metod był motywujący uczniów do pracy?
    TAK NIE
  6. Jeśli chcecie Państwo przekazać dodatkowe uwagi zróbcie to tutaj ..............................................................
Zapewniam, że Państwa uwagi i sugestie zostaną wnikliwie rozważone i przyczynią się do podniesienia jakości moje/pracy.
Dziękuję.

Ankieta ewaluacyjna
Proszę o uważne zapoznanie się z każdym pytaniem i o wyrażenie swojej oceny na skalach poprzez zaznaczenie krzyżykiem wybranego punktu skali.

Ogólna opinia o szkoleniu:
  1. Czy szkolenie obejmowało treści i umiejętności ważne w Pani pracy zawodowej?
    [ ] [ ] [ ] [ ]
    nie raczej nie raczej tak tak
  2. Czy sposób prowadzenia szkolenia wywoływał aktywność uczestników, sprzyjał dzieleniu się przez uczestników własnymi przemyśleniami?
    [ ] [ ] [ ] [ ]
    nie raczej tak raczej nie tak
  3. Czy zdobyła pani podczas zajęć nowe umiejętności praktyczne?
    [ ] [ ] [ ] [ ]
    nie raczej nie raczej tak tak
  4. Czy szkolenie pomogło Pani poszerzyć i uporządkować posiadaną wiedzę?
    [ ] [ ] [ ] [ ]
    nie raczej nie raczej tak tak
  5. Czy będzie Pani w swojej pracy stosować metody akywizujące?
    [ ] [ ] [ ] [ ]
    nie raczej nie raczej tak tak
Opracowała:mgr Katarzyna Wudkiewicz

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie