Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Promowanie szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 21405 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Opis i analiza działań mających na celu promowanie szkoły ZSM nr 2 w Bydgoszczy


Promocje w szkole można uznać za sztukę tworzenia wizerunku szkoły w świadomości rodziców, uczniów, środowiska. To przekaz informacji i rozwój wiedzy na temat jakości pracy szkoły oraz stworzenie i umacnianie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku. Jego adresatami są uczniowie, ich rodzice oraz środowisko lokalne.


Jedno z zadań jakie realizowalam w trakcie stażu to promowanie szkoły w środowisku lokalnym. Dobrze przygotowana kadra pedagogiczna, wyniki nauczania, wyposażenie szkoły, cała gama zajęć pozalekcyjnych nie znajdują swego realnego miejsca w środowisku bez wyjścia poza szkolne mury i zaprezentowania jej oferty młodym ludziom i ich rodzicom.

W tym celu brałam czynny udział w giełdach szkół ponadgimnazjalnych (w Zespole Szkół nr 27 i Gimnazjum nr 29 przy ul.Koronowskiej), Targach Edukacyjnych organizowanych w 2005 r w Hali Widowiskowo – Sportowej „Łuczniczka”; w , „drzwiach otwartych” czy wielkiej akcji plenerowej na bydgoskim lotnisku organizowanej w maju zeszłego roku.
Przystapienie do kazdej z tych akcji wymagało dużego przygotowania, zaangażowania i pracy z mojej strony. Na szczęście przy organizacji współpracowali ze mną inni nauczyciele i dzięki temu mogliśmy przygotować się do pełnej prezentacji, w której ujmowaliśmy wszystkie aspekty życia szkoły.
Do moich zadań przy organizacji naszego udziału w giełdach i targach edukacyjnych należało:
- przygotowanie planszy reklamujacej szkołę
- przygotowanie młodzieży do zaprezentowania szkoły
- przygotowanie i wyeksponowanie prac uczniów z działalności kół zainteresowań
- przygotowanie stoiska

Najbardziej czasochłonnym zajęciem było przygotowanie planszy. Razem z uczniami zaprojektowaliśmy jej wygląd w edytorze graficznym (rozmiar, kolorystyka, umieszczenie informacji, zdjęć). Następnie przystąpiliśmy do jej wykonania. Przygotowaliśmy komputerowo litery, później cięcie i naklejanie. Osobno drukowaliśmy informacjie o typach szkół, kierunkach kształcenia, dokumentacji i naborze. Skanowaliśmy zdjęcia z życia szkoły, logo,które również umieściliśmy na planszy. Całość wyglądała estetycznie i zawierała najistotniejsze informacje.
Uczniowie mieli za zadanie zaprezentować szkołę.Podczas burzy mózgów wyłoniliśmy kilka pomysłów na prezentację. W końcu uczniowie zdecydowali iść z duchem techniki i wybrali prezentację multimedialną. Przy pomocy nauczyciela informatyki, razem z młodzieżą przygotowaliśmy prezentację trzech prac dyplomowych z mechaniki, wyświetlanych na ekranie.Uczniowie omawiali je podczas spotkania z gimnazjalistami i ich rodzicami.
Z przygotowaniem i ekspozycją głównie prac plastycznych, kroniki szkolnej, albumów, gazetek było nieco mniej problemów. Części najciekawszych prac plastycznych nadałam formę werniażu (wywieszone ekspozycje, oprawine szkłem tematycznie i wg autorów, nagrodzone w konkursach), część prac wyeksponowana na stelażach i na stolikach. Zabraliśmy ze sobą również eksponaty prac dyplomowych, które uzupełniały całość.
Nasze stoiska cieszyły się dużym powodzeniem. Podchodzili do nas zarówno osoby zainteresowane szkołą jak i osoby zaciekawione prezentacją, pracami, wystrojem.

Sporym wyzwaniem było promowanie szkoły na imprezie plenerowej organizowanej na bydgoskim lotnisku. Tu, podobnie, jak podczas giełd musiałam przygotować planszę reklamującą szkołę i zagospodarować nasze stoisko. Impreza była organizowana dla wszystkich Bydgoszczan i przebywających gości. Ważne zatem było, aby dobrze wypaść i zaprezentować się. Razem z naszą szkołą promowały się: Centrum Kształcenia Praktycznego nr1 i internat ZSM nr 2.
Przygotowywaliśmy się dwa miesiące. W tym czasie razem z młodzieżą ze szkoły i internatu projektowałam planszę (rozmieszczenie, kolorystyka itp.). Oprócz naszej szkoły musiały się znaleźć informacje o kierunkach kształcenia w Centrum i oferta internatu. Plansza miała wysokość 2 metrów i szerokość 1,5 m. Do takich wymiarów należało zrobić stelaż – to zadanie należało do nauczycieli Centrum. Najwięcej czasu zajęło nam przygotowanie, wycinanie i naklejanie liter. Poza przygotowaniem planszy, razem z nauczycielką
j. angielskiego czuwałam nad projektami realizowanymi przez uczniów o tematyce europejskiej. Prezentując podczas pleneru projekty o państwach UE w języku angielskim chciałam zaakcentować wejście Polski w struktury unijne i pokazać zaangażowanie uczniów naszej szkoły w akcesji. Projekty wypełniały nasze stoisko i stanowiły element dekoracyjny. Oprócz tego wyeksponowałam różne prace artystyczne i prace dyplomowe uczniów. W ten sposób zadbałam o estetyczny a jednocześnie promujący naszą szkołę wystrój stoiska. Efekty mojej pracy, pracy kolegów i uczniów przyciągały tłumy zwiedzających Bydgoszczan i gości miasta.

Od czterech lat współorganizowałam „drzwi otwarte” w naszej szkole. Miom zadaniem było zorganizowanie zajęć dla gimnazjalistów ze szkoły nr 35 – omówienie typów szkół, oferty, zasad rekrutacji,rozdanie ulotek, informatora, gazetki szkolnej i zaproszenie na „drzwi otwarte”.
Kolejnym zadaniem było zaprojektowanie i przygotowanie dużego informatora o szkole i plakatu informującego o drzwiach otwartych, gablot szkolnych z informacjami dla gimnazjalistów, wystrój świetlicy połaczonej z prezentacją prac artystycznych, multimedialnych, popisów muzycznych (gra na fortepianie) naszej młodzieży.

Jest jeszcze inny aspekt promowania szkoły w mojej pracy. Jest to tworzenie kroniki szkoły, która jest wyjątkowym dokumentem przedstawiającym historię szkoły, bogata w materiały fotograficzne, a ostatnio wzbogacona o zapisy video. Jest to także redagowanie gazetki szkolnej w formie broszury i formie multimedialne.
Działaniom promującym szkołę w środowisku rytm nadaje kalendarium roku szkolnego. Jest to współorganizowanie Świeta Edukacji Narodowej, gdzie gośćmi są rodzice, przedstawiciele władz lokalnych i wówczas możemy się zaprezentować. Organizowanie koncertów muzycznych na terenie szkoły nie tylko dla uczniów ale i dla rodziców. Przygotowanie szkolnej wigilii. Tradycją stało się uczestnictwo naszych uczniów w międzyszkolnym Turnieju Szachowym, organizowanie uroczystości i pomoc w organizacji wojewódzkich plenerów dla pensjonariuszy domów opieki, udział w akcjach charytatywnych.

Analiza SWOT, ewaluacja

Wszystkie działania były poddane analizie „mocnych i słabych „stron. Analiza szans i zagrożeń wymagała uwzględnienia wszystkich obszarów, tendencji i zjawisk w otoczeniu, które mają związek z organizacją.
Taka praca pozwoliła nam dostrzec siebie jako zbiór osób wzajemnie się potrzebujących i mogących wspierać się nawzajem w pracy na rzecz rozwoju ucznia. Wzmocniło to zespół nauczycielski, pozwoliło na przyjęcie wspólnej strategii działania. Wszystko to wpłynęło na jakość, z co za tym idzie, efektywność pracy danej placówki. Wiązało się to, między innymi, z lepszym przygotowaniem do zaspokajania potrzeb podstawowego klienta szkoły, jakim jest uczeń.
Po wykonaniu zadań oczekiwałam na informacje zwrotne od uczniów, rodziców , nauczycieli bądź to za pomocą ankiet, obserwacji, rozmów. Jeśli były jakieś niedociągnięcia, uwagi były poprawiane na bieżąco. Jednakże wyniki były zawsze zadawalające, co znalazło swe odzwierciedlenie w formie materialnej, gdyż za te właśnie działania otrzymalam Nagrodę Dyrektora Szkoły.



Autorefleksja

Szkoła w obecnym czasie jest postrzegana jako jednostka świadcząca usługi edukacyjne i podmiot generujący strategie zmian zachowań społecznych. Wizerunek szkoły jest jej obrazem wśród ludzi, którzy się z nią stykają, jest tym, co o niej myślą. Tożsamość jest sumą elementów, które ją identyfikują, wyróżniają wśród innych szkół.
System promocji szkoły powinien zmienić jej wizerunek w oczach rodziców, uczniów i mieszkańców. Szkoła ma stawać się instytucja otwartą, aktywną w środowisku lokalnym, liczącą się w rankingach szkół gminy, powiatu czy województwa. Szkoły, które chcą utrzymać się i liczyć na rynku, chcąc odnosić sukcesy, zaspokajać potrzeby swoich „klientów”, muszą zadbać o swój wizerunek oraz stosować efektywne metody komunikowania się z otoczeniem.
Celem promocji szkoły jest wywołanie przychylności, sympatii, zaufania, a nawet przywiązania osób i innych instytucji. Tak właśnie rozumie się promocję, która pozwoli, by w panoramie szkół ZSM nr 2 wyróżniał się pozytywnie.




Opracowanie
Grażyna Kwiatkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie