Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Proces wartościowania młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 869 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dokonujące się zmiany w naszym kraju odcisnęły piętno na rodzinie. Wiele autorytetów i systemów znaczeń zostało zachwiane w swych strukturach i funkcjonowaniu. Sytuację taką obserwujemy obecnie w Polsce. Nie może ona pozostać bez wpływu na rozwój i wychowanie dzieci w ich środowiskach rodzinnych.
     System wartości młodzieży, na tle sytuacji społecznej jaka zaistniała w naszym kraju także uległ zmianom. Poznanie i wyjaśnianie dokonujących się przemian aksjologicznych u młodzieży, ma istotne znaczenie dla doskonalenia metod oddziaływania pedagogicznego.
     Dlatego też przedmiotem mojego badania wybranych uczniów naszej szkoły był proces wartościowania młodzieży.
     Młodzież doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co jest dobre a co złe, stało się to normą powszechnie obowiązującą. Popularna jest postawa konformistyczna i hedonistyczna: dostosować się za wszelką cenę i żyć tak, aby było przyjemnie.
     W jaki sposób wpływa to na ich proces wartościowania?
Czy wartości uznawane, czyli cenione są faktycznie realizowane?
Jak duże są ewentualnie różnice w tym względzie?

Analiza ankiet dała następujące wnioski:
     Aby osiągnąć rzeczywiste rezultaty w wychowaniu młodzieży, konieczne jest nawiązanie z nią kontaktu. Aby możliwe było nawiązanie z nią kontaktu, konieczna jest znajomość jej mentalności, systemu wartości, kategorii, w których ujmuje ona świat.
     Młodzi ludzie szukają wzorców. Potrzebują w życiu niezwykle jasnego drogowskazu. Są zagubieni we współczesnym świecie, potrzebują stworzyć swój własny światopogląd. Kiedy, co jest dobre, a co złe, ale co innego wiedzieć o tym, a co innego żyć według tych zasad, wartości. Na te pytania w przeprowadzonym badaniu starałam się odpowiedzieć.
     Wypowiedzi badanej młodzieży świadczą o tym, że system wartości tych osób jest mało uporządkowany, osoby te przeżywają wątpliwości, konflikty dotyczące wartości, występuje poczucie zagubienia lub odchodzenia od wartości uznawanych i obniżona akceptacja wartości uprzednio cenionych.
     Występuje rozbieżność między wartościami uznawanymi a realizowanymi, obniżona motywacja do życia według systemu wartości, mała koncentracja w realizacji celów życiowych wybieranych na bazie systemu wartości, obniżone poczucie realizacji wielu głównych wartości w systemie, czemu towarzyszy niepokój i poczucie nieprzystosowania osobistego.
     Rodzice, którzy utrzymują z dzieckiem serdeczne stosunki, którzy sprawują kontrolę i dyscyplinują zachowanie dziecka poprzez przestrzeganie zasad postępowania, stosują metodę wyjaśniania i tłumaczenia mogą liczyć na wyraźną internalizację prezentowanego przez nie systemu wartości, zasad etyczno-moralnych, norm społecznych i kulturalnych.
     W rodzinach, w których panuje ciepła, życzliwa i serdeczna atmosfera emocjonalna, w których występuje wzajemne wsparcie i zrozumienie – zgodność systemów wartości prezentowanych przez uczniów i przez dzieci jest bardzo duża.
     System wartości – z jakimi przez wiele lat styka się osoba w rodzinie – stanowi ważny wzorzec i trwały punkt odniesienia dla dziecka, w oparciu o który buduje ono własny system wartości.
     Zatem zgodność systemów wartości i proces wartościowania młodzieży zależny jest od wielu czynników m.in.:

  • dojrzałości psychicznej członków rodziny
  • ogólnej atmosfery emocjonalnej rodziny
  • jakości relacji interpersonalnych
  • spójności systemów wartości członków rodziny
Literatura:
  1. Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie .zarys problematyki aksjologiczno – wychowawczej. Karków 1996
  2. Oleś P., Wartościowanie a osobowość – psychologiczne badania empiryczne. Lublin 1994
  3. Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości. Gdańsk 1994
opracowała: Agata Jaromin

ANKIETA:
  1. WYMIEŃ WARTOŚCI W SWOIM ŻYCIU :
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  2. USZEREGUJ WYMIENIONE WRTOŚCI W PIRAMIDĘ HIERARCHII:
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  3. CZY KIERUJESZ SIĘ WARTOŚCIAMI W SWOIM ŻYCIU?
    1. TAK (uzasadnij)
      ....................................................................................
      ....................................................................................
      ....................................................................................
    2. NIE (uzasadnij)
      ....................................................................................
      ....................................................................................
  4. WYMIEŃ OSOBY, KTÓRE PRZEKAZUJĄ TOBIE WARTOŚCI :
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie