Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Proces wartościowania młodzieży

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 853 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dokonujące się zmiany w naszym kraju odcisnęły piętno na rodzinie. Wiele autorytetów i systemów znaczeń zostało zachwiane w swych strukturach i funkcjonowaniu. Sytuację taką obserwujemy obecnie w Polsce. Nie może ona pozostać bez wpływu na rozwój i wychowanie dzieci w ich środowiskach rodzinnych.
     System wartości młodzieży, na tle sytuacji społecznej jaka zaistniała w naszym kraju także uległ zmianom. Poznanie i wyjaśnianie dokonujących się przemian aksjologicznych u młodzieży, ma istotne znaczenie dla doskonalenia metod oddziaływania pedagogicznego.
     Dlatego też przedmiotem mojego badania wybranych uczniów naszej szkoły był proces wartościowania młodzieży.
     Młodzież doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co jest dobre a co złe, stało się to normą powszechnie obowiązującą. Popularna jest postawa konformistyczna i hedonistyczna: dostosować się za wszelką cenę i żyć tak, aby było przyjemnie.
     W jaki sposób wpływa to na ich proces wartościowania?
Czy wartości uznawane, czyli cenione są faktycznie realizowane?
Jak duże są ewentualnie różnice w tym względzie?

Analiza ankiet dała następujące wnioski:
     Aby osiągnąć rzeczywiste rezultaty w wychowaniu młodzieży, konieczne jest nawiązanie z nią kontaktu. Aby możliwe było nawiązanie z nią kontaktu, konieczna jest znajomość jej mentalności, systemu wartości, kategorii, w których ujmuje ona świat.
     Młodzi ludzie szukają wzorców. Potrzebują w życiu niezwykle jasnego drogowskazu. Są zagubieni we współczesnym świecie, potrzebują stworzyć swój własny światopogląd. Kiedy, co jest dobre, a co złe, ale co innego wiedzieć o tym, a co innego żyć według tych zasad, wartości. Na te pytania w przeprowadzonym badaniu starałam się odpowiedzieć.
     Wypowiedzi badanej młodzieży świadczą o tym, że system wartości tych osób jest mało uporządkowany, osoby te przeżywają wątpliwości, konflikty dotyczące wartości, występuje poczucie zagubienia lub odchodzenia od wartości uznawanych i obniżona akceptacja wartości uprzednio cenionych.
     Występuje rozbieżność między wartościami uznawanymi a realizowanymi, obniżona motywacja do życia według systemu wartości, mała koncentracja w realizacji celów życiowych wybieranych na bazie systemu wartości, obniżone poczucie realizacji wielu głównych wartości w systemie, czemu towarzyszy niepokój i poczucie nieprzystosowania osobistego.
     Rodzice, którzy utrzymują z dzieckiem serdeczne stosunki, którzy sprawują kontrolę i dyscyplinują zachowanie dziecka poprzez przestrzeganie zasad postępowania, stosują metodę wyjaśniania i tłumaczenia mogą liczyć na wyraźną internalizację prezentowanego przez nie systemu wartości, zasad etyczno-moralnych, norm społecznych i kulturalnych.
     W rodzinach, w których panuje ciepła, życzliwa i serdeczna atmosfera emocjonalna, w których występuje wzajemne wsparcie i zrozumienie – zgodność systemów wartości prezentowanych przez uczniów i przez dzieci jest bardzo duża.
     System wartości – z jakimi przez wiele lat styka się osoba w rodzinie – stanowi ważny wzorzec i trwały punkt odniesienia dla dziecka, w oparciu o który buduje ono własny system wartości.
     Zatem zgodność systemów wartości i proces wartościowania młodzieży zależny jest od wielu czynników m.in.:

  • dojrzałości psychicznej członków rodziny
  • ogólnej atmosfery emocjonalnej rodziny
  • jakości relacji interpersonalnych
  • spójności systemów wartości członków rodziny
Literatura:
  1. Cichoń W., Wartości, człowiek, wychowanie .zarys problematyki aksjologiczno – wychowawczej. Karków 1996
  2. Oleś P., Wartościowanie a osobowość – psychologiczne badania empiryczne. Lublin 1994
  3. Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości. Gdańsk 1994
opracowała: Agata Jaromin

ANKIETA:
  1. WYMIEŃ WARTOŚCI W SWOIM ŻYCIU :
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  2. USZEREGUJ WYMIENIONE WRTOŚCI W PIRAMIDĘ HIERARCHII:
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................
  3. CZY KIERUJESZ SIĘ WARTOŚCIAMI W SWOIM ŻYCIU?
    1. TAK (uzasadnij)
      ....................................................................................
      ....................................................................................
      ....................................................................................
    2. NIE (uzasadnij)
      ....................................................................................
      ....................................................................................
  4. WYMIEŃ OSOBY, KTÓRE PRZEKAZUJĄ TOBIE WARTOŚCI :
    ....................................................................................
    ....................................................................................
    ....................................................................................

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie