Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Postawy kobiet w literaturze- czy mogą być autorytetami?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2311 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dlaczego by nie spróbować opisać portretu kobiety w literaturze? Polska literatura nie wytworzyła jednego portretu kobiety, który posiadałby jakieś typowe dla siebie cechy. Tak wiele kobiet zostało spisanych na kartach narodowej literatury, że nie sposób utworzyć jednolitego portretu, ale czy wśród tych postaw znajdziemy takie które są godne naśladowania postawy moralne , a może autorytety w jakiejś dziedzinie?.

KONSPEKT NA GDDW LUB JĘZYK POLSKI
Opracowała : Iwona Skrzoska – Dziewiałtowicz

Temat: Postawy kobiet w literaturze- czy mogą być autorytetami?

Cele :
Uczeń
1.Wzbudza zainteresowanie postawami kobiet w literaturze .
2.Zastanawia się nad znaczeniem różnorodności bohaterów literackich.
3.Rozróżnia postawy autorytatywne.
4.Interpretuje literaturę.
5.Rozumie tekst.
6.Wzbogaca tekst przez szukanie synonimów.
Forma pracy:
Praca w małych grupach albo parami;
Metody pracy:
Praca indywidualna i parami;
Pogadanka ;
Tworzenie listy;
Środki dydaktyczne:
Plansze, markery tablica, kreda;

Przebieg lekcji

Wprowadzenie:
Dlaczego by nie spróbować opisać portretu kobiety w literaturze? Polska literatura nie wytworzyła jednego portretu kobiety, który posiadałby jakieś typowe dla siebie cechy. Tak wiele kobiet zostało spisanych na kartach narodowej literatury, że nie sposób utworzyć jednolitego portretu, ale czy wśród tych postaw znajdziemy takie które są godne naśladowania postawy moralne , a może autorytety w jakiejś dziedzinie?.
Jak uczy literatura mieliśmy wiele niezwykłych postaci które mogłyby dzisiaj być autorytetem:
W wierszu „Śmierć pułkownika” A. Mickiewicz kreśli portret kobiety „ Lecz ten wódz , choć w żołnierskiej odzieży , Jak piękne dziewica ma lica? Jaką pierś?- Ach to była dziewica - bohater, Wódz powstańców Emilia Plater”;
W powieści „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa kreśli portret Justyny Orzelskiej – skromnej, cichej , pracowitej uosabiającej wszystkie cnoty kobiety. Lubiącej proste życie , ceniącej godność, odrzucającej propozycje zmanierowanego Zygmunta
i morfinisty Różyca. Kobiety gardzącej pieniędzmi, ceniącej prawdziwe szczere uczucie którym darzy ją Bohatyrowicz;
W powieści „ Lalka” B. Prus kreśli portret młodej kobiety pani Starskiej udzielającej lekcji muzyki by utrzymać swoją córeczkę i matkę;
Postać młodej Agnieszki z powieści „Noce i dnie” M. Dąbrowskiej zdolnej, ambitnej interesującej się problemami otaczającego ją świata;
Ale zawsze prawie niezmienny obraz Matki-Polki w literaturze, która jest postacią pełną cierpienia ale troskliwą oddaną dzieciom i rodzinie. Taka jest Hanka
  z „Chłopów” W. Reymonta – wie że nie może liczyć na Antka i sama musi zadbać
o dzieci i ciepło w rodzinie, taka jest matka w wierszu Mickiewicza „ Do Matki Polki”, taka jest też w utworze Baczyńskiego „Elegia o chłopcu polskim”, matka Zenona uosobienie łagodności i dobroci z „Granicy” Z.Nałkowskiej i wreszcie wstrząsające postawy matek H. Kralla „Zdążyć przed panem Bogiem” które w getcie dzieciom idącym do transportu oddawały swoje numerki życia.
Ćwiczenie 1
Każdy indywidualnie zastanowi się jakie postaci kobiet z literatury lub filmu wymieniłby jako postawy kobiet które pamięta, a może są wśród nich postawy godne naśladowania?.
Ćwiczenie 2
Siedząc w małych grupach albo parami uczniowie typują trzy wielkie postaci literackie  lub filmowe kobiet.
Ćwiczenie 3
Każda z grup zapisuje swoje propozycje na przygotowanej na tablicy w ten sposób poszerzamy swoje typy.
Ćwiczenie 4
Następnie po zebraniu wiadomości każda grupa prezentuje listę znanych i cenionych postaw kobiecych w literaturze .
Ćwiczenie 5
Dzieci otrzymują fragmenty tekstu, a ich zadaniem jest podkreślenie cech kobiet, które są dla nich ważne, autorytatywne, zasługują na uwagę.
Ćwiczenie 6
Odnalezione cechy wypisują do zeszytu ale ubierając we własne słowa, określenia, często szukając nowoczesnego, współczesnego języka.
Ćwiczenie 7
.Na zakończenie możemy zaprosić uczniów do dyskusji wykorzystując następujące pytania:
Czy były jakieś niespodzianki dotyczące bohaterek?
Czy któraś z postaci jest komuś nieznana?
Co powoduje że akurat te postaci oceniliście najwyżej?
Czy uważacie, że wasze bohaterki są autorytetami uniwersalnymi?
Sugestie
Lekcja stanie się bardziej interesująca kiedy uczniowie zostaną poinformowani
 o temacie, wówczas mogą przynieść książki, fragmenty literackie, wycinki z gazet dotyczące bohaterek lub jakieś ilustracje. Jeżeli pojawi się jednoznaczny typ bohaterki kolejną lekcją może być obejrzenie wybranej postaci w adaptacji filmowej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie