Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Utworzenie Klubu Comeniusa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1381 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W związku z realizacją projektu Comeniusa przez SP Hecznarowice przedstawiam rozwiązanie problemu organizacyjnego powstałego w placówce: utworzenie Klubu Comeniusa.
OPIS I ANALIZA ROZPOZNAWANIA I ROZWIĄZANIA PROBLEMU ORGANIZACYJNEGO –

UTWORZENIE KLUBU COMENIUSA

I. INDENTYFIKACJA PROBLEMU
     We wrześniu 2002 r. SP Hecznarowice oficjalnie przystąpiła do programu Socrates – Comenius. Rozpoczęliśmy pracę nad Szkolnym Projektem Comeniusa pt. "NASZE MAŁE OJCZYZNY".
     Jestem nauczycielką języka angielskiego i jednocześnie jedyną osobą płynnie posługującą się tym językiem. Jest to język roboczy naszego projektu, co oznacza, iż wszelkie materiały przeznaczone do wymiany ze szkołami partnerskimi są przygotowywane przez uczniów w tym języku.
     Jako koordynator projektu zauważyłam, że trudno jest skoordynować działania mające na celu opracowanie poszczególnych tematów oraz odpowiednie wykorzystanie materiałów nadesłanych przez szkoły partnerskie. Moje koleżanki chętnie włączały się w pracę ale - jeżeli pewne zadania miały zostać wykonane na ich zajęciach - musiałam odpowiednio przygotować do nich uczniów na lekcjach języka angielskiego. Nastręczało to wielu trudności, m. in. z realizacją programu nauczania, tym bardziej, że w klasach młodszych zajęcia odbywają się raz w tygodniu i uczestniczy w nich cała klasa. W klasach IV – VI rozpoczyna się podział na grupy (dziewczynki/chłopcy) pod warunkiem, że klasa liczy 26 lub więcej dzieci.

II. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

W roku szkolnym 2002/03 pracowaliśmy nad tematem "Ja i moja rodzina". Został on podzielony na trzy pod-tematy:
"Ja, moja rodzina.
Moje hobby. "Mój szkolny dzień.
"Moje marzenia i nadzieje – kim chcę zostać, gdy dorosnę".
     Zauważyłam, że na początku roku szkolnego wszyscy uczniowie – zachęceni przeze mnie w czasie zajęć – chętnie zabrali się do opracowania poszczególnych tematów. Powstało wiele ciekawych prac: rysunki, opisy, listy, emaile, itp. W trakcie pracy na bieżąco instruowałam moje koleżanki i przygotowywałam uczniów do poszczególnych tematów na lekcjach języka angielskiego. Niestety z biegiem czasu stawało się to coraz trudniejsze, ponieważ nie nadążałam z regularną realizacją programu nauczania. Niełatwo było też zebrać i posegregować materiały wykonane przez uczniów, gdyż albo dzieci przynosiły je bezpośrednio do mnie, albo ich wychowawcy przekazywali mi ‘stertę’ prac, które wymagały posortowania lub wręcz zwrotu do autora (ze wskazówkami, jak pracę poprawić) ze względu na stopień poprawności językowej.

III. ZNACZENIE PROBLEMU

      Zauważyłam, że pojawiają się problemy z jakością i terminowością wykonania zadań projektu. Na mojej półce ‘rósł’ stos prac uczniów, z których przeczytaniem i ewentualną poprawą nie mogłam nadążyć. Dzieci dopytywały się o ocenę swoich prac, a ja nie znajdowałam czasu na ich analizę; ciągłe odpowiadanie ‘powiem wam na następnej lekcji’ powodowało zmniejszanie się zapału uczniów do podejmowania się nowych zadań. Kiedy omawiałam ich prace na lekcjach, znowu byłam ‘po tyle’ z realizacją programu nauczania...

IV. ZASTOSOWANIE ROZWIĄZANIA

     Rozpoczynając nowy rok szkolny 2003/04 postanowiłam zorganizować pracę nad projektem w bardziej efektywny sposób. Poprosiłam o pomoc uczniów starszych klas, w szczególności szóstoklasistów. W poprzednim roku szkolnym większość z nich była bardzo zaangażowana w wykonywanie zadań związanych z projektem. Dlatego chętnie podjęli się dodatkowych obowiązków, polegających na zbieraniu i sortowaniu prac swoich młodszych kolegów.
     Początkowo prace te miały charakter nieoficjalny. Jednakże z biegiem czasu uświadomiłam sobie, że – aby podtrzymać zapał uczniów do pracy oraz zachęcić innych do przyłączenia się do nas - niezbędne jest powołanie do życia klubu zrzeszającego aktywnych uczniów. Klub ten dałby im poczucie przynależności do grupy, ułatwiałby podział zadań oraz – co najważniejsze - dawałby sposobność do szerszego przedstawiania tematów związanych z projektem Comeniusa. Uczniowie naszej szkoły chętnie uczęszczają na zajęcia pozalekcyjne i wiele czasu spędzają na realizacji zadań wykraczających poza program nauczania.
     Na konferencji Rady Pedagogicznej w dniu 11 grudnia 2003 wystąpiłam z wnioskiem o utworzenie w szkole Klubu Comeniusa. Wniosek został jednogłośnie przyjęty przez Radę. Klub Comeniusa rozpoczął swoją działalność 5 stycznia 2004 r.

V. EFEKTY ODDZIAŁYWAŃ

     Utworzenie Klubu spotkało się z żywą reakcją uczniów. Po przeczytaniu informacji o powstaniu Klubu wielu z nich od razu się do niego zapisało. W ciągu 2 pierwszych tygodni członkami klubu zostało 58 uczniów z klas IV – VI. Członkowie Klubu otrzymali "klubowe" identyfikatory oraz długopisy.
     Z powodu dużej liczebności grup z poszczególnych klas zajęcia w Klubie odbywają się 3 razy w tygodniu, oddzielnie dla każdej grupy wiekowej. Są to zajęcia prowadzone przeze mnie nieodpłatnie. Uczniowie bardzo chętnie w nich uczestniczą i wręcz ‘upominają się’, o następne spotkania (jeśli coś zakłóci ich regularny przebieg, np. wyjazd na wycieczkę, dzień wolny od zajęć, itp.). Bardzo cieszę się z faktu, że członkami Klubu są nie tylko "najlepsi" uczniowie, ale także spora liczba tych, którym nauka angielskiego sprawia trudności.
     Często to oni wykazują się największym zaangażowaniem i zapałem do pracy, co jest dla mnie źródłem szczerej radości.
     Od czasu powstania Klubu prace nad projektem przebiegają w bardziej uporządkowany sposób. Nie ma już problemów z dotrzymywaniem ustalonych terminów wymiany materiałów; znacznej poprawie uległa też ich jakość oraz zwiększyła się różnorodność.

VI. EWALUACJA

W celu dokonania ewaluacji dotychczasowych działań przygotowałam anonimową ankietę dla członków Klubu. Ankieta została przeprowadzona w dniach 20-21 maja 2004 r.
Treść ankiety oraz analizę wyników przedstawiam poniżej.

ANKIETA

JAK OCENIASZ DZIAŁALNOŚĆ KLUBU COMENIUSA?

JESTEM Z KLASY ..........................

Odpowiedz szczerze na poniższe pytania.
  1. Jesteś członkiem Klubu Comeniusa. Z jakiego powodu zapisałeś/zapisałaś się do tego Klubu?
    .................................................................................... ........................................................................................
  2. Jak często uczestniczysz w zajęciach Klubu?
    1. zawsze
    2. często
    3. czasami
    4. rzadko
    5. nigdy
    Co sądzisz o zajęciach, w których uczestniczyłeś/uczestniczyłaś? Wyraź swoją opinię.
    .................................................................................... ........................................................................................
  3. Czy pamiętasz, nad jakimi tematami pracowałeś/pracowałaś na zajęciach Klubu? Wymień tematy, które pamiętasz.
    .................................................................................... ........................................................................................
  4. Czy zamierzasz uczestniczyć w pracach Klubu w przyszłym roku szkolnym?
    ....................................................................................
ANALIZA ANKIETY
     W ankiecie wzięło udział 54 uczniów z klas IV – VI.
     Pytanie 1 jest pytaniem otwartym, dlatego też padały na nie różne odpowiedzi, np. "chciałem pisać do innych krajów, poznać kolegów; bo chcę się dobrze bawić i być aktywna; ponieważ lubię się uczyć; bo będę miał/miała nowych kolegów; bo lubię język angielski; ponieważ chcę się więcej nauczyć o kolegach z innych krajów".
    Na pyt. 2 odpowiedzi uczniów przedstawiały się następująco: 34 uczniów odpowiedziało "zawsze", co stanowi 62,9%; 11 uczniów zakreśliło odpowiedź "często" (20,4%), a 9 – "czasami" (16,7%). Oznacza to, że Klub cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów i spełnia ich oczekiwania.
    Na pyt. 3 odpowiedzi również były różnorodne, począwszy od krótkich stwierdzeń typu "to jest bardzo fajne; nigdy mi się nie nudzi na zajęciach;" a skończywszy na takich, jak: "sądzę, że warto na nie przychodzić, bo można się dużo nauczyć i pisać listy; ja sądzę że te zajęcia Comeniusa uczą mnie angielskiego; są pouczające, miło się pracuje z panią, uczą języka angielskiego".
     Pytanie 4 - tematyka zajęć dostosowana jest do wieku uczestników i stopnia znajomości języka. Oto przykładowe odpowiedzi uczniów:
     Klasa IV - "pisaliśmy listy do kolegów"; "pisaliśmy o roślinach i zwierzętach w Polsce"; "rysowaliśmy krajobrazy Polski"; "przetłumaczyliśmy wiersz o niezapominajce"; "tematy o przyrodzie i dniu niezapominajki"; "przygotowaliśmy gazetkę o Comeniusie".
     Klasa V – "pisaliśmy o polskich parkach narodowych, jakie tam żyją zwierzęta"; "tłumaczyliśmy wiadomości o Finlandii z folderu"; "uczyliśmy się o Finlandii i Norwegii, oglądaliśmy albumy"; "przygotowaliśmy gazetkę o Bułgarii, Finlandii i Norwegii"; "pisaliśmy kartki i widokówki do kolegów."
     Klasa VI – "pisaliśmy wierszyki o ptakach i zwierzętach"; "tłumaczyliśmy informacje o zwierzętach"; "pisaliśmy listy i widokówki do kolegów"; "czytaliśmy o Finlandii i Norwegii z albumów"; "pisaliśmy o ochronie przyrody i jak dbać o środowisko"; "przygotowaliśmy wystawę prac naszych kolegów".

     Na pyt. 5 wszyscy uczniowie klas IV i V odpowiedzieli twierdząco; uczniowie klasy VI nie będą uczestniczyć w pracach Klubu ze względu na kontynuowanie nauki w innej szkole (Gimnazjum w Wilamowicach). Odpowiedzi te potwierdzają celowość i potrzebę istnienia Klubu. Wszyscy uczniowie klas IV i V zamierzają pracować w Klubie w następnym roku szkolnym. Klub wpisał się na stałe na listę zajęć pozalekcyjnych w naszej szkole.
 Opracowała: mgr Jadwiga Danek
nauczyciel SP Hecznarowice

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie