Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Utwór literacki inspiracją twórczości dziecięcej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2172 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Wczesne kontakty dziecka z książką bliskie są zabawie i różnym formom dziecięcego teatru. Przeżycia związane z utworem literackim dziecko chętnie wyraża w ruchu, tańcu, śpiewie czy twórczości plastycznej

Zapamiętane fragmenty utworu, postacie bohaterów z książki, które szczególnie wpłynęły na wyobraźnię dziecka, próbuje ono odtworzyć w zabawie tematycznej, jaka często rozwija się spontanicznie po zapoznaniu z treścią książki. Dzieci przedszkolne chętnie organizują przedstawienie. Jego scenariuszem stają się przetworzone wątki literackie.
     W swojej praktyce pracy z dziećmi przedszkolnymi inspirowanie wielokierunkowej aktywności dzieci uznałam za cenną metodę pracy z tekstem. A oto kilka przykładów ilustrujących ten tok postępowania dydaktyczno – wychowawczego.
     Wiele utworów literackich w sposób poetycki, baśniowy lub realistyczny ukazuje piękne opisy przyrody. Bardzo łatwo jest więc wybrać teksty wzbogacające przeżycia i obserwacje dzieci związane z wyprawami do lasu, ogrodu czy na łąkę. W" kąciku książki” warto umieścić utwory i czasopisma dziecięce, w których znajdują się ilustracje przedstawiające charakterystyczne zjawiska przyrodnicze i piękno określonej pory roku.
     Oglądanie ich z dziećmi, wskazywanie ilustracji na określony temat wyszukiwanie ich przez dzieci dla zobrazowania przeczytanego tekstu jest ciekawym zabiegiem dydaktyczno – wychowawczym. Po wysłuchaniu pięknego utworu, obejrzeniu ciekawych ilustracji, bardzo łatwo jest zachęcić dzieci aby namalowały wybrane sceny lub postacie, ułożyły rysunki, które najtrafniej przedstawiają pewne istotne dla rozwoju akcji zdarzenia, spróbowały powtórzyć treść opowiadania. Warto wybrać się z dziećmi na spacer zaobserwować poszukać zwiastunów danej pory roku, wycinać narysowane sylwetki głównych bohaterów książki, które umocowane na patyku stanowią najprostsze kukiełki przydatne do zabawy w teatr.
     Bardzo ciekawym sposobem pracy z tekstem jest jego inscenizacja. Już cztero- i pięciolatki mogą odgrywać gestem, ruchem czy słowem pewne fragmenty utworu – poruszanie się zwierzątka, podskoki piłki czy żabki, brodzenie bociana po łące, wybrane dialogi lub refren wiersza. Sześciolatki mogą natomiast odtworzyć całą treść utworu.
     Aby jak najlepiej zachęcić dzieci książką należy w "kąciku książki" umieścić bogato ilustrowane książki. Jeśli któraś z nich wywoła zaciekawienie, możemy zapoznać dzieci z jej treścią – opowiedzieć ją lub przeczytać. Następnie zachęcić dzieci, aby spróbowały narysować to, co im się najbardziej w utworze spodobało, oglądanie i ocena prac plastycznych jest kolejną okazją do rozmowy na temat utworu. Po pewnym czasie trzeba powtórzyć treść utworu przypinając sylwetki na tablicy flanelowej lub posługując się kukiełkami, zwrócić uwagę na charakterystyczne cechy postaci, konflikty i komizm sytuacji i przebieg akcji. Kiedy dzieci dobrze opanują i przyswoją sobie treść proponuję im zabawę w przedstawienie tym celu omawiamy temat przygotowania strojów , elementów scenografii i wyboru aktorów. W miarę możliwości należy zadbać o to aby w zabawie mogły wziąć udział wszystkie chętne dzieci. Do pierwszych prób trzeba wybrać te dzieci, które najlepiej się nadają do odegrania pewnych ról. Gdy udostępni się dzieciom kukiełki i stroje, trzeba dać im szansę aby przez pewien czas samorzutnie podejmowały zabawę i w sposób dowolny interpretowały pewne wątki.
     Sposoby przygotowania zabaw inscenizowanych są bardzo różne, ale w toku tej pracy występują pewne stałe elementy:
  • zapoznanie z utworem,
  • przeprowadzenie z dziećmi analizy treści ( charakterystyka występujących postaci, rozwój i przebieg akcji, wymowa moralna),
  • utrwalenie treści utworu, zachęcanie do jego odegrania.
     Dzieci wrażliwe o bogatej wyobraźni, same podejmują próby odtwarzania pewnych wątków literackich. Wystarczą im do tego najprostsze rekwizyty – laleczki wycięte z kartonu, pacynki, zabawki, a często następuje w dziecięcej wyobraźni animacja przedmiotu, np. klocki czy kredki odgrywają rolę pewnych postaci.
      Zainspirowaną scenę dla teatru dziecięcej wyobraźni może być krzesło, szuflada, stół, szafka itp. Należy wykorzystywać przy tym indywidualne zainteresowania dzieci, stwarzać klimat ciepła i aprobaty.
     Obok utworów, które przez kilka lub kilkanaście dni interesują i wyzwalają aktywność dzieci, są również książki towarzyszące przedszkolakom przez cały rok szkolny. Ich bohaterowie niejako uczestniczą w życiu przedszkola, w codziennych smutkach i radościach, zaczynają w wyobraźni przedszkolnych odbiorców literatury istnieć w sposób samodzielny, czasem bogatszy niż to co zostało określone w tekście utworu. Warto tu wymienić m. in:" Przygody i wędrówki Misia Uszatka", "Przygody Koziołka Matołka", "Z przygód Krasnala Hałabały"
     Czytanie, opowiadanie, recytacja i inscenizacja utworu to metody zapoznawania z treścią utworu literackiego. Powiązane z analizą i interpretacją skłaniają niekiedy do działania, pozwalają eksponować sens ideowy i wartości estetyczne wypowiedzi literackiej i plastycznej, oddziaływać na sferę doznań i przeżyć dzieci.
mgr Renata Gąsior
SP Berdechów

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie