Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczyciel-poszukiwacz i twórca

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 807 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jeśli stoicie przed wyborem zawodu nauczyciela i wahacie się lub jesteście czynnymi zawodowo nauczycielami i nachodzą Was czasami chwile zwątpienia czy wypalenia - zajrzyjcie tu i przeczytajcie. Może będzie łatwiej...
NAUCZYCIEL – POSZUKIWACZ I TWÓRCA

     Wiele razy zastanawiałam się, co zadecydowało o wyborze mojego zawodu. Przypominam sobie, że zawsze marzyłam o tym, aby było to zajęcie wyzwalające energię, takie, gdzie "coś się dzieje", każdy dzień może przynieść niespodziewane i nie do końca zaplanowane wydarzenia, które daje możliwość szerokiego kontaktu z ludźmi, a przede wszystkim: " świata nie ogląda się tylko zza biurka’. Okazało się potem, że intuicyjnie i podświadomie zmierzałam do wyboru zawodu nauczyciela.
     Kilkunastoletnia przygoda ze szkołą coraz mocniej i częściej uświadamia mi, jak dużo możliwości stwarza ten zawód. Po pierwsze: mobilizuje do ustawicznego dokształcania, doskonalenia się (pomijam aspekt finansowy tego czynnika). Po drugie: nie pozwala na rutyniarstwo, na "stanie w miejscu". Po trzecie: jest źródłem ciągłych inspiracji i poszukiwań.
     Dlatego też pozwoliłam sobie na określenie nauczyciela mianem poszukiwacza i twórcy.
     Śledząc swoje poczynania w tym zawodzie, widzę, jak wiele zyskałam, ile wyzwań podjęłam, czego nie bałam się spróbować. Trudno powiedzieć, czy udałoby mi się to w innym zawodzie.
     Na początku swej zawodowej drogi wybrałam pracę z dziećmi młodszymi, w klasach I-III. Było to już więc pewne ukierunkowanie, ale nie ograniczenie. Zaczęłam od "pracy u podstaw", w "zerówce". Potem już praca w "systemie I-III" i to jedno do dziś się nie zmieniło.
     Moje pierwsze nowe odkrycie, swoista rewolucja w dziedzinie nauczania (początek lat 90-tych) to glottodydaktyka. Zrobiłam licencję nauczyciela-glottodydaktyka i postanowiłam poprowadzić klasę stosując tę metodę nauki czytania i pisania. Nie było łatwo, wymagało to przewartościowania całego dotychczasowego warsztatu pracy, stąpania po nieznanym i dość niepewnym gruncie, odpowiedniego nastawienia dyrekcji, koleżanek z pracy, rodziców uczniów. Wiara i ciekawość pomogły mi podjąć to wyzwanie. Udało się i było warto! To bardzo ciekawe i pożyteczne doświadczenie, z którego korzystam do dziś.
     Kolejną "przygodą edukacyjną" było prowadzenie klasy terapeutycznej. Uczęszczali do niej uczniowie w normie intelektualnej, ale ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Napisałam program i postanowiłam spróbować. Jednym z założeń programowych było stosowanie specyficznych metod i form nauczania. Dlatego też podjęłam studia podyplomowe na kierunku "Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną". Poznałam tam m.in. zasady terapii ruchem, muzykoterapii, terapii plastyką, które potem starałam się wykorzystać w klasie terapeutycznej.
     Ukończenie studiów podyplomowych, oprócz wzbogacenia warsztatu pracy, otworzyło przede mną nowe możliwości działania na gruncie wykonywanego zawodu. Rozpoczęłam nauczanie indywidualne dziewczynki z porażeniem mózgowym. Było to dla mnie bardzo trudne, ale zarazem niezwykle istotne doświadczenie i swoista lekcja pokory.
     Zgodnie ze swoimi dużo wcześniejszymi zainteresowaniami i zamiłowaniami ,od czterech lat prowadzę zajęcia twórcze dla uzdolnionych literacko dzieci z klas II i III. Zajęcia te są dla mnie źródłem ciągłych poszukiwań, inspiracji i jednocześnie (m.in .dzięki zadowoleniu i osiągnięciom dzieci) dają mi dużą satysfakcję.
     Nowym etapem poszukiwań było dla mnie bliższe spotkanie z ekologią. Postawiłam przed sobą kolejne wyzwanie: edukacja ekologiczna w klasach młodszych. Napisałam program, według którego prowadzę klasę autorską. Obecnie to już trzecioklasiści. Muszę przyznać , że ta dziedzina dała mi również bardzo szerokie możliwości zarówno w zakresie oddziaływania na innych, jak i samodoskonalenia. Doświadczenia zebrane w ciągu 3 lat oraz nowe pomysły i rozwiązania utwierdzają mnie w przekonaniu, że kolejna klasa, którą wezmę pod swoją opiekę będzie również ekoklasą.
     Mam jednak nadzieję, że to nie ogranicza moich odkryć i poszukiwań. Liczę na to, że przede mną jeszcze długa droga i nieprędko zobaczę jej koniec.
     Z perspektywy czasu uważam, że wszystkie moje "nowe odsłony" zawodu nauczyciela były czasami dziełem świadomych dążeń, czasami pojawiały się spontanicznie. Wynikają one na pewno w dużej mierze ze stosunku do pracy i zawodu, pewnej otwartości, chęci doskonalenia się i sprawdzania w nowych sytuacjach ( w myśl maksymy: "tyle wiemy o nas, ile nas sprawdzono"), a przy tym służenia innym. Wiem jednak, jak ważne jest spotykanie na swojej drodze ludzi życzliwych, którzy nas motywują i wspierają a jednocześnie nie boją się nam powierzyć nowych obowiązków czy zadań.
     Mam świadomość, że to czego się nauczyłam, co przeżyłam i co staram się wykorzystywać w swej pracy wpłynęło na mnie nie tylko pod względem zawodowym. Te doświadczenia stały się również źródłem zmian w postawie życiowej, a jednocześnie dowodem na to, że w szkole uczy się nie tylko uczeń.
     Bardzo chciałabym, aby opisane tu moje przemyślenia i doświadczenia nie były tylko punktem widzenia, ale być może służyły jako pomoc dla tych, którzy stoją przed wyborem zawodu nauczyciela, zastanawiają się, czy wybrali właściwy i wreszcie dla tych, którzy pracują w zawodzie od dawna i może czują się swą pracą nieco znużeni. Im wszystkim (oraz sobie) życzę odwagi, owocnych poszukiwań i ciekawych odkryć.

Izabela Wojciechowska
SP1 im. Juliusza Słowackiego
Stargard Szczeciński

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie