Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ muzyki na rozwój zainteresowań niepełnosprawnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2809 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych umysłowo odgrywa niezwykłą rolę. Jest ich przyjaciółką na smutne dni i sukcesem w walce z własnym niepowodzeniem. Jako nauczyciel muzyki i przyjaciel tych ludzi pragnę się podzielić skromnym doświadczeniem dotyczącym zajęć muzycznych prowadzonych w różnych przedziałach wiekowych.

  Muzyka towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. W epoce pierwotnej dominowała przyroda więc większość dźwięków pochodziła właśnie od niej, obecnie żyjemy w cywilizacji maszyn i to one "przekrzykują" naturę. Czy muzyka jest tylko tłem w naszym życiu? Czy może spełnia jakąś donioślejszą rolę. Muzyka tak jak kobieta ma wiele twarzy: niekiedy koi, usypia, żeby zaraz potem drażnić, czasami rozładowuje emocje a czasami je podsyca. Dopiero w latach 20-tych ubiegłego stulecia troszkę ją zrozumiano i zaczęto ją wykorzystywać w terapii. Okazało się, że muzyka nie tylko towarzyszy nam jak wierny przyjaciel przez całe życie ale również nas leczy i ma wielki wpływ na nasze emocję, samopoczucie, na rozwój intelektu. Piewcami muzyki byli nasi starożytni filozofowie Pitagoras, Arystoteles, oczywiście wielcy muzycy Beethoven, Mozart a Claude Debussy, który powiedział "Muzyka jest matematyką tajemną, której elementy sięgają nieskończoności" tylko wtedy nie wszyscy chcieli ich słuchać. Teraz muzyki słuchają wszyscy z słuchawkami na uszach, w dyskotekach, na koncertach i w domu .
      Muzyka posługuje się uniwersalnym językiem, który jest niekiedy łatwiejszy w komunikacji między pokoleniami niż język ojczysty. Już małe dziecko słysząc matczyną kołysankę uspokaja się, słysząc odgłos grzmotu odczuwa strach a słysząc krzyk czuje się ostrzeżony przed niebezpieczeństwem.
      Myślę, że ta łatwość komunikacji w kontakcie z muzyką jest jednym z głównych czynników popularności muzyki przez osoby niepełnosprawne. Bo faktem jest, że ci ludzie lubią śpiewać, tańczyć i słuchać muzyki nie mniej niż osoby pełnosprawne. Pracując z niepełnosprawnymi i mając wieloletnią praktykę jestem przekonany i pewno niczego wielkiego nie odkryję, że muzyka w życiu większości niepełnosprawnych odgrywa znaczą rolę .Większość z nich ma swoją ulubioną dziedzinę muzyczną.
      Najczęściej wybierają śpiew, niektórzy wolą tańczyć, dzieci lubią zabawy muzyczno-ruchowe i rytmikę natomiast starsi chętnie słuchają muzyki relaksacyjnej, a jednostki grają na różnych instrumentach.. Jeżeli chodzi o dobór repertuaru to wokaliści wybierają najczęściej utwory "wpadające w ucho" o nie skomplikowanej linii melodycznej i wyraźnym rytmie w tonacji durowej.
      Tańce natomiast to tańce w kręgu, korowody, proste walczyki i spontaniczna aktywność ruchowa. Jak wspomniałem dzieci chętnie uczestniczą w zabawach muzycznych, ćwiczeniach muzyczno-ruchowych i zajęciach rytmiki. Proponuję tego typu zajęcia wzbogacić o profilaktykę muzyczną dr Macieja Kieryła. Ten profesor Uniwersytetu Łódzkiego jest prekursorem polskiej muzykoterapii i twórcą Mobilnej Rekreacji Muzycznej. MRM jest to uporządkowany układ ćwiczeń muzyczno-ruchowych składający się z pięciu elementów: ćwiczeń na odreagowanie, zrytmizowanie, uwrażliwienie, relaksacje i aktywizację.
      Zainteresowanych tą metodą odsyłam do pozycji pt.: "Mobilna Rekreacja Muzyczna" Kierył M. ISDN, Warszawa 1996. Starsi uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej i Zespołów Terapeutyczno -Edukacyjnych preferują bierniejszą muzykoterapię opartą na słuchaniu muzyki i jednoczesnej wizualizacji. Zainteresowanych tą metodą muzykoterapii odsyłam z do podręcznika autorstwa pani dr Kingi Lewandowskiej "Muzykoterapia dziecięca".
      Osobną ścieżką jest zakładanie różnych zespołów instrumentalno- wokalnych, tę drogę wybierają nieliczni niepełnosprawni ale efekty ich pracy są imponujące.. Prowadząc różne przeglądy i festiwale muzyczne skierowane do osób niepełnosprawnych jestem świadkiem wspaniałej atmosfery, wzajemnej życzliwości i niezwykłej zabawy. Ludzie Ci mogą uczyć osoby pełnosprawne jak się bawić i rozwijać zainteresowania i pasje.
      Cieszę się, że jako nauczyciel muzyki mogę kształtować życie artystyczne swoich wychowanków i uczestniczyć w ich sukcesach . Ludzie niepełnosprawni - mam przed oczami obrazy z ich życia - ludzie pozbawieni kompleksów, rozluźnieni, szczęśliwi, uśmiechnięci - dzięki czemu -dzięki -MUZYCE.

Tomasz Klaman

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie