Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sposób na pozyskiwanie funduszy dla szkoły poprzez realizację projektów

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3065 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Artykuł zawiera przykładowy projekt na konkurs w programie Fundacji Wspomagania Wsi, pozwalający pozyskać fundusze dla szkoły na jego realizację. Projekt został opracowany przez zespół nauczycieli w Szkole Podstawowej w Książkach.
Sposób na pozyskiwanie funduszy dla szkoły poprzez realizację projektów we współpracy z organizacjami pozarządowymi.

W Szkole Podstawowej w Książkach realizowaliśmy dotąd 3 projekty dofinansowane przez Fundację Wspomagania Wsi opracowane dla Stowarzyszenia Wspierania Rozwoju Gminy Książki przez zespół nauczycieli,
1 projekt Finansowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży,
2 finansowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz 2 projekty finansowane przez FWW opracowane dla szkoły.
Projekty przyniosły wiele korzyści. Odbiły się szerokim echem wśród mieszkańców. Stopień realizacji celów przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Pieszy rajd pobudził aktywność wielu osób. Sołtysi starannie przygotowywali się do spotkań z dziećmi, pomocą służył nam wójt i proboszczowie odwiedzanych parafii, uaktywniły się koła gospodyń. Podczas prezentacji multimedialnej, wieńczącej drugi projekt, w szkolnej pracowni komputerowej spotkali się ponownie: wójt, sołtysi, sponsorzy i wędrujące dzieci. Sąsiedzi „zza miedzy” odkryli nieznane, niedostrzegane dotąd obiekty. Spotkanie było doskonałą okazją do integracji środowiska szkolnego z przedstawicielami wsi. Dostrzegli oni wiele problemów szkoły, zrodziły się inicjatywy pomocy.
Realizatorzy projektów odczuli potrzebę kontynuacji działań podtrzymujących to zaangażowanie.
Efektem wymiernym realizowanych w szkole projektów jest zakupiony sprzęt: 6 komputerów, drukarka, kserokopiarka, aparat cyfrowy, programy komputerowe, sprzęt turystyczny, maszyny do szycia, overlock, mikroskop, lupy, lornetka, książki. Po zakończonych realizacjach służą one uczniom i mieszkańcom gminy.


Przykład projektu opracowanego przez zespół w składzie: Ewa Dymowska, Wiesława Dymowska, Gabriela Janowska, Urszula Zakrawacz.

Tytuł projektu: Skąd jesteśmy, co nas łączy?

1. Streszczenie projektu:
Projekt przewiduje spotkania z mieszkańcami Książek, pochodzącymi z różnych regionów Polski; cykl warsztatów twórczości ludowej: wycinanki, pająki, potrawy regionalne, malowanie na szkle, darcie pierza; utworzenie dziecięcego zespołu tańca ludowego. Beneficjentami projektu będą trzy pokolenia mieszkańców wsi. Głównym założeniem projektu jest odkrycie, ustalenie wspólnych wartości, które będziemy rozwijać i przekazywać młodszemu pokoleniu.

2. Opis projektu
Podczas realizacji projektów wakacyjnych spotkaliśmy się z ogromną życzliwością mieszkańców. Odbyliśmy szereg spotkań z ciekawymi ludźmi. Dowiedzieliśmy się, że mimo iż początek wsi liczy się od 24 lipca 1638 roku dopiero po II wojnie światowej Niemcy opuścili Książki i okoliczne wsie
i tereny te zasiedlono Polakami przybyłymi z różnych stron Polski, także z terenów zabużańskich. Chcielibyśmy zaspokoić rozbudzoną ciekawość dzieci
i zapoznać je z elementami kultury charakterystycznymi dla tych regionów.
Ziemia chełmińska, na której leżą Książki nie posiada rdzennie polskich tradycji regionalnych i kulturowych.

Projekt przewiduje:
 zebranie informacji na temat miejsca pochodzenia rodziców i dziadków;
 wycieczkę do Muzeum Etnograficznego w Toruniu;
 cykl spotkań z tradycją i kulturą, na które zaprosimy mieszkańców wsi, którzy kultywują dotąd tradycje swoich regionów związane z:
 Wielkanocą,
 Nocą Świętojańską,
 darciem pierza,
 Andrzejkami,
 Bożym Narodzeniem,
 Zapustami.
 warsztaty twórczości ludowej: wycinanki, pająki, darcie pierza i szycie poduszek, malowanie na szkle,
 kółko taneczne dla uczniów klas młodszych SP Książki.

Cele projektu:
 nawiązanie współpracy z Muzeum Etnograficznym w Toruniu;
 poznanie przez 20 uczniów tradycji, zwyczajów i obrzędów regionów, z których pochodzą ich przodkowie;
 nawiązanie współpracy z Klubem Seniora„Węzełek” działającym przy GOK w Książkach;
 nabycie umiejętności wykonywania wycinanek, pająków, wianków, malowania na szkle, szycia poduszek;
 ustawienie w szkole gabloty służącej do prezentacji wytworów dziecięcych;
 przyrządzanie z udziałem uczniów potraw regionalnych;
 przeszkolenie nauczyciela na kursie „Tańczymy razem” organizowanym przez KLANZĘ w Lublinie;
 uszycie strojów dla zespołu tanecznego;
 poznanie przez 20 uczniów klas młodszych tańców regionalnych i prezentowanie ich przy różnych okazjach środowiskowych;
Do udziału w projekcie zaproszona zostanie 20 osobowa grupa uczniów klas IV-VI, 20 osobowa grupa dzieci z klas I-III chętnych do tańca, seniorzy- mieszkańcy wsi kultywujący w swoich domach tradycje regionalne. Z pomocą Rady Rodziców zostaną uszyte stroje dla zespołu tanecznego.

Spodziewane efekty:
 przekazanie tradycji młodszemu pokoleniu i uczenie dbania o nią;
 integracja międzypokoleniowa;
 wyposażenie zespołu tanecznego w stroje ludowe;
 wystawa prac dzieci;
 występy zespołu tanecznego na uroczystościach szkolnych i gminnych;
 kronika projektu.

Sposoby oceny skuteczności projektu:
 opinie dzieci i ocena środowiska lokalnego;
 atmosfera panująca na spotkaniach.


3. Harmonogram działań

a) Opracowanie i przeprowadzenie ankiety skierowanej do rodziców i dziadków uczniów naszej szkoły - koordynator
b) Kurs tańca „Tańczymy razem” w Lublinie - nauczyciel klas I-III
c) Wycieczka do Muzeum Etnograficznego w Toruniu - koordynator i nauczyciele-wolontariusze
d) Spotkanie z tradycjami świąt wielkanocnych - koordynator
e) Warsztaty – malowanie pisanek- instruktor
f) Noc Świętojańska – ognisko nad jeziorem w Łopatkach - koordynator
g) Warsztaty - pająki ze słomy - koordynator i instruktor
h) Kółko taneczne - instruktor
i) Warsztaty – darcie pierza - koordynator i seniorzy
j) Spotkanie z tradycją – andrzejkowe wróżby - koordynator i seniorzy
k) Szycie strojów dla zespołu tanecznego - koordynator, instruktor szycia, wolontariuszki
l) Warsztaty – papieroplastyka – ozdoby choinkowe - koordynator i instruktor
m) Spotkanie z tradycją – świąteczny stół bożonarodzeniowy - koordynator i seniorzy
n) Warsztaty – malowanie na szkle - koordynator i instruktor
o) Spotkanie z tradycją – zapusty - koordynator i seniorzy
p) Podsumowanie projektu, prezentacja wytworów, debiut zespołu tanecznego - koordynator
r) Sprawozdanie merytoryczne i finansowe z projektu -koordynator


4. Budżet projektu.

(a)- środki z FWW, (b)-środki własne;

KOSZTY OSOBOWE
Koordynator na projekt 1 000 zł = 1 000 zł(a)
Wolontariusze 35 * 10 h* 5 zł = 1 750 zł(b)
Księgowa na projekt 300 zł = 300 zł(a)
Instruktor tańca 40 h * 35 zł = 1 400 zł(a)
Krawcowa na projekt 800 zł = 800 zł(a)
Instruktor warsztatów 5 * 100 zł = 500 zł(a)

Razem koszty osobowe: 4 000 zł(a)+ 1 750 zł(b) = 5 750 zł

KOSZTY NIEOSOBOWE
Kurs tańca w Lublinie opłata 200 zł = 200 zł(a)
Wycieczka do muzeum przejazd i wstęp 600 zł= 600 zł(a)
Tkaniny na stroje na projekt 2 000 zł= 2 000 zł(a)
Pasmanteria na projekt 500 zł= 500 zł(a)
Gabloty 2 szt. * 250 zł= 500zł(a)
Wynajem sali 80 h * 30 zł= 2 400 zł(b)
Produkty na potrawy regionalne 6 * 200 zł= 1 200 zł(a)
Materiały papiernicze, biurowe i inne na projekt 400 zł= 400 zł(a)
Telefony na projekt 100 zł= 100 zł(a)
Dokumentacja i promocja na projekt 500 zł= 500 zł(a)

Razem koszty nieosobowe: 6 000 zł(a)+ 2 400 zł(b)= 8 400 zł

RAZEM KOSZTY OSOBOWE I NIEOBOBOWE: 10 000 zł+ 4 150 zł= 14 150 zł

Całkowity koszt projektu 14 150 zł to 100 %
Udział własny 4 150 zł to 29 %
Dofinansowanie FWW 10 000 zł to 71 %

12. Planowany okres realizacji projektu: ...........................................
13. Plany działań po zakończeniu projektu:
 działalność kółka tanecznego w szkole,
 wykorzystanie umiejętności nabytych na zajęciach warsztatowych,
 podtrzymywanie więzi międzypokoleniowych.

Autorki artykułu:
mgr Ewa Dymowska i mgr Wiesława Dymowska
Szkoła Podstawowa w Książkach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie