Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Drzewo, które rośnie we mnie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1301 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Drzewo, które rośnie we mnie”, to zajęcia przyrodniczo plastyczne, które postanowiłam przeprowadzić pod wpływem obserwacji rysunków uczniów klas IV –VI przedstawiających drzewa rosnące w najbliższej okolicy. Chociaż „drzewo” jest jednym z pierwszych (obok postaci ludzkiej i domu ) rysunków dziecka i nieodłącznym elementem rysowanych przez dzieci krajobrazów, w klasach starszych szkoły podstawowej jest wciąż rysowane nieporadnie, bez rozróżnienia gatunków, bez zrozumienia układu jego części, logicznego połączenia pnia, konarów i gałęzi.

DRZEWO, KTÓRE ROŚNIE WE MNIE.

Warsztaty przyrodniczo – plastyczne.
Projekt edukacyjny skierowany do uczniów klasy IV
szkoły podstawowej obejmujący 3 jednostki lekcyjne.

Autor : ANNA WOJEWODA

Zielona Góra – styczeń 2003 r


CEL GŁÓWNY

Rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew na podstawie konturu drzewa.

CELE SZCZEGÓŁOWE

1.Kształcenie umiejętności korzystania z prostego klucza graficznego w celu rozpoznawania pospolitych gatunków drzew.
2.Kształcenie umiejętności obserwowania przyrody.
3.Rozbudzanie emocjonalnego stosunku do przyrody, wrażliwości na jej piękno.
4.Kształtowanie całościowego postrzegania rzeczywistości przyrodniczej.
5.Kształcenie umiejętności celowego doboru materiałów w zależności od wyrażanej treści
6.Budowanie zrozumienia wartości pracy w grupie, pozytywnej postawy, podejmowania działań z myślą o wzbogaceniu własnych doświadczeń z nastawieniem na współpracę, tolerancję i życzliwość w stosunku do całej grupy.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

Uczniowie podczas lekcji przyrody wykonywali zielniki z liści drzew rosnących w ich najbliższym środowisku. Zielniki zawierały: zasuszony liść, frotaż kory, kontur bezlistnego drzewa, opis.
Bezpośrednio przed przeprowadzeniem warsztatu uczniowie wyszli na wycieczkę obserwując bezlistne drzewa, zwracając uwagę na ich kształt, wielkość i układ gałęzi, starając się je rozpoznać.
Zaproszeni na warsztaty uczniowie nie są poinformowani czego będzie on dotyczył i nie znają jego nazwy.
Przed rozpoczęciem warsztatu prowadzący omawia z uczestnikami „Złote zasady pracy w grupie” (zał. nr 1), oraz zasady bezpieczeństwa pracy (zał. nr 2 )

TRENING WYOBRAŻENIOWY :

Jeśli istnieje taka możliwość, dzieci siadają na dywanie, materacach itp., wygodnie i niekrępująco. Prowadzący warsztat pokazuje planszę z konturem drzewa, przedstawiając ją w różny sposób – poziomo, pionowo, „do góry nogami”. Zadaje pytanie :”Co to jest?”
Padają odpowiedzi, np.: drogi, rzeki, układ krwionośny, liść, drzewo.
Prowadzący rozpoczyna trening wyobrażeniowy.
Usiądźcie wygodnie, niech nic wam nie przeszkadza, postarajcie się zapomnieć o wszystkich ważnych sprawach, zmartwieniach, kłopotach. Zamknijcie oczy, spójrzcie w głąb siebie, posłuchajcie.
W każdym z nas rośnie drzewo, głęboko zapuszcza korzenie, wysoko wyrastają jego gałęzie. Rozrasta się gdy my rośniemy, staje się silne gdy jesteśmy zdrowi i słabnie gdy chorujemy.
To tajemnicze drzewo jest inne niż drzewa które znamy. Kwitnie – gdy się cieszymy, najpiękniejsze kwiaty rozkwitają gdy się śmiejemy. Wypuszcza liście gdy pracujemy – ich kolor zależy od tego jaka jest nasza praca. Owocuje gdy czynimy dobro – owoce są tym wspanialsze, tym bardziej soczyste, im lepsze są nasze czyny.
Wśród gałęzi naszego drzewa jest wiele zamieszkanych miejsc, ich mieszkańcami są nasze wspaniałe pomysły, marzenia i plany.

Jakie jest twoje drzewo ? Pomyśl o nim, czy jest duże, czy małe, silne, czy słabe, bezlistne, czy pełne wspaniałych kolorowych liści. W jakim kształcie są jego liście, w jakim kolorze, jak są duże, ile ich jest ? Czy twoje drzewo kwitnie, czy owocuje, jakie są jego owoce i kwiaty ? Czy ktoś mieszka wśród konarów twojego drzewa ? Jak wyglądają jego mieszkańcy, czy stanowią różne gatunki, czy to jedna rodzina? Czy twoje drzewo ma wiele wygodnych miejsc dla swoich mieszkańców ? Pomyśl, zastanów się, wyobraź sobie drzewo, które w tobie rośnie.

PRZYGOTOWANIE.

Abyście mieli więcej czasu na zastanowienie proponuję wam zabawę w „drzewiaste domino”. Uczestnicy warsztatu wybierają sobie zasuszone liście, kredki i białe kartki. Wykonują frotaż i dobierają swoją pracę z konturami drzew przygotowanymi przez prowadzącego (liść danego drzewa do odpowiedniego konturu)
Po zakończeniu pracy wszyscy zwiedzają galerię i sprawdzają wraz z prowadzącym czy „drzewiaste domino” zostało ułożone prawidłowo.
Omawiają prace, porównując kształty drzew i liści, proporcji pnia i korony, układu gałęzi, wyszukują podobieństw pomiędzy konturem drzewa i liścia, wyciągają wnioski pomocne przy wykonywaniu własnego drzewa.

PRACA INDYWIDUALNA.

Następuje przegląd materiałów plastycznych przygotowanych dla potrzeb warsztatu, ich wybór i rozpoczęcie pracy indywidualnej.
Po jej ukończeniu, prace zostają zaprezentowane we wcześniej przygotowanym miejscu. Ze względu na ich duży format musi być to wystarczająco duża przestrzeń. Po rozwieszeniu prac następuje ich omówienie. Uczestnicy warsztatu przechodzą przez galerię. Autorzy dzielą się swoimi refleksjami, uwagami dotyczącymi pracy i realizacji swoich zamierzeń. Na zakończenie galeria zostaje udostępniona publiczności.


Materiały i pomoce wykorzystane podczas warsztatów :

1.„Złote zasady pracy w grupie” – zał. nr 1
2.”Zasady bezpieczeństwa pracy” – zał. nr 2
3.Plansza z uproszczonym konturem bezlistnego drzewa.
4.Liście, papier i kredki do frotażu.
5.Prosty klucz graficzny do rozpoznawania pospolitych drzew ( na osobnych kartkach, do przeprowadzenia zabawy „drzewiaste domino”).
6.Różnorodny papier ( tektura, karton, bibuła, krepina, papier falisty itp.), nożyczki i klej dla wszystkich uczestników.

Załącznik nr 1

ZŁOTE ZASADY PRACY W GRUPIE

1.Mówimy zawsze w swoim imieniu.
2.Uważnie słuchamy wypowiedzi innych osób.
3.Nie przerywamy innym.
4.Nie oceniamy wypowiedzi innych osób.
5.Nie krytykujemy innych osób, ich sposobu pracy i efektów ich działań.
6.Wszystkie działania podejmujemy z nastawieniem na współpracę, nie rywalizację i walkę.
7.Staramy się zachowywać asertywnie: dbamy o poszanowanie swoich praw nie raniąc innych.
8.Jesteśmy tolerancyjni i życzliwi, wyznając zasadę, że każdy ma prawo do błędów i sukcesów.
9.Nie przeszkadzamy sobie nawzajem w pracy.

Załącznik nr 2

ZASADY BEZPIECZEŃSTWA PRACY

1.Pracujemy na wyznaczonych stanowiskach.
2.Kontaktujemy się i odwiedzamy, ale nie przeszkadzamy sobie w pracy.
3.Uważnie używamy nożyczek, odkładamy je za każdym razem kiedy nie są potrzebne, nie gestykulujemy z nożyczkami w dłoni.
4.Niczego nie przytrzymujemy ustami, nie liżemy.
5.Malujemy i kleimy starannie, staramy się nie ubrudzić nawet gdy pracujemy ekspresyjnie.
6.Po zakończeniu pracy sprzątamy swoje stanowisko i myjemy ręce.

„Drzewo, które rośnie we mnie”, to zajęcia przyrodniczo plastyczne, które postanowiłam przeprowadzić pod wpływem obserwacji rysunków uczniów klas IV –VI przedstawiających drzewa rosnące w najbliższej okolicy. Chociaż „drzewo” jest jednym z pierwszych (obok postaci ludzkiej i domu ) rysunków dziecka i nieodłącznym elementem rysowanych przez dzieci krajobrazów, w klasach starszych szkoły podstawowej jest wciąż rysowane nieporadnie, bez rozróżnienia gatunków, bez zrozumienia układu jego części, logicznego połączenia pnia, konarów i gałęzi. Gdy w rysunkach dzieci 6 – 7 letnich ma to cechy uroczej prostoty i naiwności, zaś w pracach 8 – 9 latków nieuchronnej fazy schematycznej, to u uczniów klas IV – VI budzi już niepokój swoją ignorancją. Nauczyciele innych przedmiotów traktują zwykle „drzewo” jako jednorodny symbol wielkiej ich różnorodności, zaś doświadczenia uczniów wyniesione z lekcji przyrody nie zostają przełożone na język plastyki. Zubaża to, moim zdaniem, horyzonty młodych przyrodników i świadczy o trudności w przyswojeniu sobie i powiązaniu wiedzy i umiejętności. Postanowiłam więc połączyć przyrodnicze poznanie różnych rodzajów drzew z umiejętnością ich plastycznego przedstawienia, co z jednej strony ubogaci język plastyczny dzieci, a z drugiej, co najważniejsze, pomoże uczniom zapamiętać wygląd drzew, ich nazwy i w następstwie zaobserwować ich występowanie w najbliższym środowisku. Myślę, że tak osobiste podejście do „drzewa” sprawi, iż uczniowie chętniej i w sposób celowy będą prowadzić obserwacje i staną się wrażliwsi na piękno i bogactwo przyrody.

Anna Wojewoda

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie