Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nowe szaty zabaw plastycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2009 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Z czym kojarzą na się zabawy plastyczne? Karton? Farby? Pędzel? Papier kolorowy? Klej? To chyba podstawowe „narzędzia” plastycznej działalności naszych dzieci! Do tego dochodzi jeszcze obawa dorosłych o najbliższe otoczenie małego artysty i jeszcze brak ciekawych rozwiązań. Razem nie wygląda to zbyt zachęcająco. Czyż nie?
Zajęcia plastyczne to wspaniały nieodkryty świat. Dają dzieciom nieograniczone możliwości sprawcze, pobudzają wyobraźnię. Ponadto niosą ze sobą ogromny ładunek terapeutyczny.

Dzięki zabawom plastycznym dziecko usprawnia koordynację wzrokowo – ruchową, motorykę małą. Działalność plastyczna sprzyja ustanawianiu związków pomiędzy mózgiem, który wydaje rozkazy a ręką, której zadaniem jest po prostu wykonywanie poleceń. Za sprawą zabaw plastycznych dochodzi także do integracji funkcji ruchowo – percepcyjnych i wyobrażeniowych, zwalnia się napięcie mięśniowe. Dziecko uczy się skupiania uwagi na jednej czynności. Może także poznać wreszcie własne możliwości sprawcze. Ale dość już o zaletach. Nie o tym ma być mowa w tym artykule. Przecież każdy nauczyciel doskonale zdaje sobie z nich sprawę. Chciałabym rzec słów kilka o praktyce, podzielić się kilkoma wypróbowanymi pomysłami.
      Bardzo często zajęcia plastyczne ograniczają się tylko do wspomnianych już farb, pędzli, kolorowego papieru i kleju. Nasze wyjątkowe dzieciaki potrzebują przecież urozmaicenia. Każda niemal rzecz, która nas otacza może być bądź to materiałem, bądź narzędziem dla małego artysty. Nieocenione okazują się dary natury w szerokim tego słowa znaczeniu.
      Gałązki i szyszki mogą nam posłużyć do stworzenia np. wspaniałej ramki do zdjęć czy też pełnych uroku "stworków". Wykonanie ramki nie wymaga wiele pracy. Potrzebna będzie nam tylko zwykła drewniana ramka, kilka gałązek, klej wikol, ewentualnie kilka suszonych liści i kwiatów do dekoracji. Myślę, że taki prezent samodzielnie wykona nawet bardzo mały przedszkolak.
      Kolejna propozycja to wspomniane już szyszkowe ludziki. Do ich wykonania potrzebne będą nam szyszki, kasztany lub żołędzie, klej wikol, kawałki polaru, igła, nitka (ZDJĘCIE 1).Szyszka to tułów, kasztan to głowa, a z polaru szyjemy czapeczkę. Podobne krasnoludki możemy także wykonać używając makówki (przycięta utworzy głowę i szyję), mchu (włosy), patyczków (na ręce i nogi), fragmentów kory (na tułów), szyszek (na trzewiki). Czapeczkę znów możemy uszyć z polaru lub sklejając okwiat kukurydzy. Patyczki, liście i mech to materiały potrzebne do wykonania aniołka. Na skrzydła możemy także wykorzystać falistą tekturę (ale to już nie jest dar natury) (ZDJĘCIE 2).
      Tak wykonane ludziki są niecodzienną ozdobą klasy czy dziecięcego pokoju.
      Z darów natury możemy stworzyć także instrumenty muzyczne. Z makówki i odrobiny farby wyczarujemy "naturalne" grzechotki. Ich jedyną wadą może być jedynie krótki czas funkcjonowania, ale przecież radość małego twórcy jest o wiele ważniejsza.
      Drobne nasiona roślin, przyprawy (np. kminek, pieprz ziarnisty, ziele angielskie, goździki), kasze, zęby kukurydzy to materiał, z pomocą którego wyczarujemy nieziemskie mozaiki. Poza wartościami czysto estetycznymi, wzrokowymi, praca z takim materiałem sprzyja także doskonaleniu chwytu pesetowego, stymulacji zmysłu i węchu. Taki obrazek włożony w antyramę doda uroku każdej ścianie.
      Kolejnym darem natury do zabawy którym chciałabym zachęcić jest piasek. W połączeniu z klejem do tapet staje się idealnym tworzywem dla……. Rzeźbiarza. Godne polecenia są także piaskowe obrazki. Jeżeli piasek zabarwimy farbą powstanie naprawdę kolorowa wysypywanka. Do przyklejania oczywiście klej wikol.
      Piasek jest także jednym ze składników gliny, do zrobienia której zachęcam wszystkich. Samodzielne wykonane miseczki mogą być tłem np. dla pisanek, czy prezentem dla mamy.
      Do wykonania gliny potrzebne będą:
  • 1 szklanka gliniastej ziemi;
  • druciana siatka;
  • 1/8 szklanki piasku (lub pokruszone miseczki);
  • czysty papier;
  • niewielka miska;
  • ewentualnie woda.
     Ziemię przesiewamy do miski tak długo, aż pozostaną tylko grudki, które przechodzą przez oczka siatki. Wszystkie zanieczyszczenia wyrzucamy. Z gliniastej ziemi formujemy kulę. Jeżeli nie będzie chciała się kleić, dodajemy wody. Następnie dosypujemy piasek i ewentualnie muszelki. Glinę ugniatamy tak długo, aż będzie miękka i plastyczna.
      Wiem oczywiście, że glinę można bez problemu kupić, ale z całą pewnością większą radością dla dziecka będzie samodzielne jej wykonanie. Oprócz radości są także inne korzyści. Praca obu rąk jednocześnie przyciągnie wzrok. Ugniatanie usprawni ręce, palce. Wypalenie przedmiotu z gliny będzie wymagało udziału osoby dorosłej. Przy wszystkich wcześniej wymienionych czynnościach wystarczy tylko nadzór, mniej lub bardziej ingerujący (w zależności od umiejętności dziecka). Wykonaną glinę można przechowywać w szczelnie zakrytym naczyniu i wykorzystywać zwłaszcza zimą, gdy brak jest liści, kwiatów, nasion.
      Już niedługo nadejdzie wiosna, pora długich spacerów. Wszystko, co znajdziemy podczas pieszych wycieczek możemy wykorzystać na zajęciach plastycznych. Kwiaty, liście, trawy. Kiedy pokusimy się o ich ususzenie, na pewno uatrakcyjnią one potem jesienne, czy nawet zimowe prace dzieci. Takie suszkowe prace, to kolejny obrazek do klasowej czy domowej galerii. Poza tym możemy uczyć dziecko posługiwania się materiałem kruchym i delikatnym, zwracając uwagę na siłę dotyku, nacisku.
      Wymienione powyżej pomysły to z całą pewnością nie wszystko, ale mam nadzieję, że chociaż tych kilka rozwiązań zagości na stołach przedszkolaków, także w przedszkolach specjalnych czy integracyjnych.
      Po darach natury czas przyjrzeć się skarbom każdej pani domu. Mam na myśli także skarby kuchenne. Oczywiście prace wykonane z produktów spożywczych wykazują się wyjątkową nietrwałością, ale ile jest radości przy ich tworzeniu. Cukier, bita śmietana, cynamon, ryż, płatki owsiane, ketchup, kapusta to z całą pewnością niecodzienne materiały plastyczne. Sprawdzają się one zwłaszcza w przypadku dzieci, które wszystko wkładają do buzi.. prace posypane cukrem pięknie błyszczą, mają także zupełnie inną fakturę. Cynamon podkreśla aromatyczną wartość dzieła. Dzięki zastosowaniu ryżu łąka nie jest już taka płaska.
      Zastosowanie tych materiałów pozostawiam inwencji nauczycieli a także samych dzieci. Nie zawsze warto jest narzucać konkretne rozwiązanie.
      Pozwólmy dzieciom na odrobinę samodzielności a ich pomysłowość z całą pewnością nas zaskoczy. Swoistym skarbem, który z całą pewnością znajdzie się w każdym oddziale przedszkolnym jest włóczka. Przy jej pomocy dzieciaki wyczarują wspaniałe rysowane nitką obrazki. Dzieci mniej sprawne będą wymagały pomocy nauczyciela. Aby wykonać taki obrazek potrzebujemy tylko włóczki w różnym kolorze, kleju, tektury i …. Gotowe. Polecam także "nitkowe odciskani" (ZDJĘCIE 3 i 4). Dzięki nim możemy ćwiczyć umiejętność składania papieru. Kawałek włóczki moczymy w farbie i układamy na kartonie. Składamy kartkę tak, by pomiędzy znalazła się nitka, którą wyciągamy. Karton możemy składać we wszystkie strony, tworząc w ten sposób niepowtarzalne, abstrakcyjne "dzieło sztuki".
      Kolorowe nitki to także niezastąpiony materiał do obklejania rozmaitych przedmiotów: butelek, miseczek, talerzyków. Jeżeli użyjemy włóczek w zdecydowanych (nawet jaskrawych) kolorach, o różnej fakturze i grubości i okleimy nimi np. rolki po folii aluminiowej czy deseczki, uzyskamy ciekawą pomoc dydaktyczną sprzyjającą stymulacji zmysłów.
      Włóczka może być także narzędziem malarskim. Wykonany z niej pompon okazuje się znacznie bardziej atrakcyjny niż zwykły pędzel (nawet ten do golenia). Wróćmy jeszcze do kuchni. Każdy z nas znajdzie tam na pewno folię aluminiową. Wszystkich jej zalet (poza kuchennymi) nie sposób wymienić. Jest błyszcząca, szeleści, łatwo się zgniata i równie łatwo rozrywa. Można jej używać do wyklejania (powierzchnia pracy będzie wtedy nierówna, ale jednocześnie nadal plastyczna, folię będzie można nadal dociskać). Folia może także stanowić podkład do malowania, stemplowania. Warto zawsze łączyć folię z innym materiałem, np. papierem w ciemnym kolorze. Takie zestawienie świetnie przyciąga wzrok nie tylko dzieci pełnosprawnych, ale także a może przede wszystkim, upośledzonych i autystycznych.
      Jeszcze inny domowy skarb to resztki rozmaitych tkanin, firanek, tapet. Dzięki nim praca nie będzie taka płaska i gładka. Większość tkanin jest również bardzo plastyczna. Można je rozciągać i …. wreszcie nikt nie będzie niezadowolony gdy coś się podrze. Jeżeli jesteśmy zwolennikami prac tematycznych, dzięki tkaninom każda z nich może być niepowtarzalna, po prostu inna. Z całą pewnością każdy nauczyciel ma własny warsztat pracy i własne pomysły. Jednak zachęcam do wykorzystania także tych. Każde nowe rozwiązanie służy przede wszystkim naszym podopiecznym. Przyciąga ich uwagę, rozwija wyobraźnie, usprawnia i co najważniejsze, daje nieograniczone możliwości sprawcze.

BIBLIOGRAFIA
Martin L. C. (2004) Zabawy plastyczne. Odkrywamy dary natury. Warszawa,

Joanna Przybyszewska
mgr oligofrenopedagogiki
nauczyciel w grupie dzieci autystycznych
Przedszkole Specjalne Nr 1
Łodź

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie