Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Komizm, realizm i fikcja na podstawie lekt. Karolcia

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4637 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

W roku 2004 odbyłam bardzo interesujący kurs pt. zabawa uczy.Kurs przeprowadzony w formie warsztatów.Poznałamm bardzo wiele gier i zabaw, które wykorzustuję w codziennej pracy. Karolcia jest lekturą zawieającącą elementy realistyczne, fantastyczczne i komiczne , dlatego zainspirowała mnie do wykrzstania zabaw, które dają możliwość twórczemu działaniu uczniów.

EWA KOWALSKA
SŁUPSK
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6


Nauczanie zintegrowane kl. II – lektura „ Karolcia”

Temat: Komizm, fikcja, realizm – w literaturze dziecięcej w oparciu o lekturę „Karolcia” Marii Kruger. Praca twórcza dzieci.

Cele lekcji
- Uczeń wzbogaca słownik o pojęcia fantastyka, komizm.
- Uczeń rozwija swoją aktywność twórczą, Uczeń ćwiczy umiejętność współdziałania w grupie.
- Uczeń ćwiczy umiejętność skupienia uwagi.
- Uczeń ćwiczy umiejętność posługiwania się słownikiem.
- Uczeń potrafi wyodrębnić postaci pierwszo i drugo planowe.
- Uczeń poznaje postać autorki M. Kruger.
- Uczeń potrafi zamienić rzeczowniki w przymiotniki i utworzyć wyrazy przeciwne np.: komizm – komiczny - niekomiczny.

Do zajęć wykorzystałam Słowniki Wyrazów Polskich PWN, napisy na tablicę: fantastyka, realizm, sensacja, komizm, obyczaj, ilustracje przedstawiające sytuacje adekwatne do powyższych napisów, lekturę M. Kruger „Karolcia”.
Gazety i przybory potrzebne do zrobienia rekwizytów do postaci Szewczyka, Królewny, Króla i Smoka.
Opowiadanie dla każdej grupy napisane na kartce.
Dzieci pracowały zbiorowo, indywidualnie i w grupach.

Przebieg lekcji:
1. Wstęp:
- Praca porządkowo organizacyjna
- Ogłoszenie tematu lekcji
- Nauczyciel przybliża postać pisarki M. Kruger
- Pokaz wystawki książek M. Kruger

2. Rozwinięcie:
- Krótka charakterystyka książki M. Kruger, wykonanie ćwiczenia str. 47 „Moja Szkoła”
- Ustalenie postaci pierwszo- i drugoplanowych – wykonanie ćwiczenia str. 48 „Moja Szkoła”
- Rozmowa na temat treści lektury
- Nauczyciel wiesza na tablicy napisy: FANTASTYKA, KOMIZM, REALIZM, OBYCZAJ, SENSACJA
- Który z tych opisów pasowałby do scharakteryzowania treści lektury
- Jakie fragmenty i sytuacje są fantastyczne, komiczne i realistyczne w lekturze, uczniowie czytają fragmenty i opowiadają dane sytuacje
- Uczniowie dopasowują ilustracje do napisów – praca na tablicy
- Gramatyka – utworzenie przymiotników z podanych wyrazów i wyrazów o znaczeniu przeciwnym: realizm – realistyczny – nierealny – praca ustna
- Zabawa w kręgu – uczniowie wychodzą z ławek ustawiając się w kręgu – zabawa w tworzenie opowiadania przerywanego zwrotem I NAGLE...np.:
Zielony samochód jechał polną drogą I NAGLE wokół zrobiło się bardzo ciemno I NAGLE spadła ulewa I NAGLE z lasu wskoczyło stado dzików I NAGLE itd.

- Tworzymy inscenizację pt. „O wesołym zakończeniu, o żarłocznym Smoku, wybrednej Królewnie i bogatym Królu”.




NOWA BAJKA Z WESOŁYM ZAKOŃCZENIEM O ŻARŁOCZNYM SMOKU, WYBREDNEJ KRÓLEWNIE, DZIELNYM SZEWCZYKU I BOGATYM KRÓLU.
W pewnym bajkowym królestwie, za siódmą górą, za siódmą rzeką, stał zamek, w którym mieszkał bogaty król ze swoją córką królewną ślicznotką. W córce króla był szaleńczo zakochany szewczyk, ale nie miał u niej szans w zalotach, bo choć był przystojny - to z powodu biedy nie obsypywał kapryśnej królewny podarunkami. I szewczyk na zawsze pozostałby starym, niespełnionym kawalerem, a król nie doczekałby się wnuków, gdyby nie pewne zdarzenie.
Do owej bajkowej krainy zawitał żarłoczny smok. Miał on ogromny apetyt, jak to u smoków bywa. Obfita w owieczki okolica bardzo mu przypadła do gustu i postanowił tu objeść się, ile wlezie. Król, gdy się o tym dowiedział, ze strachu schował się w swoim skarbcu, zaś królewna ciekawa widoku smoka, wyjrzała przez okno. Smok dojrzał od razu cud królewnę, i choć wydaje się to niemożliwe, zamiast zajadać owieczki, po prostu się w niej zakochał. Szewczyk, w przeciwieństwie do króla, nie przestraszył się smoka, bowiem kochał królewnę i wiedział, że będzie musiał o nią walczyć z groźnym smokiem. Wymyślił, więc podstęp.
W porze podwieczorku szewczyk zakradł się do smoka niby w dobrych zamiarach. Poczęstował go wybuchowymi cukierkami o smaku tłustych owieczek. Smok, łakomczuch skusił się na cukierki, które wybuchły mu w brzuchu. Wybuch był tak wielki, że z okna wypadła królewna prosto w ramiona szewczyka, a król ukryty dotąd w skarbcu wylądował szewczykowi na barana.
Po tym zdarzeniu królewna zmądrzała i dzielnego szewczyka - wybawcę mocno pokochała, nawet całusa mu dała. Po wybuchu ze smoka pozostało mnóstwo smoczków, które z pewnością przydadzą się dla przyszłych wnuków króla.

Uczniowie w czterech grupach zostają podzieleni na 4 postacie:
- 1 grupa – jedna postać – Królewna
- 2 grupa – druga postać – Smok
- 3 grupa – trzecia postać – Król
- 4 grupa – czwarta postać – Szewczyk
Każda grupa robi dla siebie rekwizyty wskazujące na daną postać, przebiera się i ustala ruch – gest charakterystyczny dla swojej postaci. Zabawa polega na tym, że nauczyciel czyta tekst bajki a uczniowie w grupie, gdy usłyszą swoje postaci w tekście, wykonują umówiony gest.
Zabawa jest bardzo wesoła.
Jakie elementy pojawiły się w naszej bajce: komizm, fantastyka.

Praca w grupach – tworzymy opowiadanie:
Dzieci losują napisy: fantastyka, realizm, komizm, sensacja
Każda grupa szuka w słowniku wylosowane słowo a następnie kończy opowiadanie w taki sposób, aby było zgodne z wylosowanym słowem.
Każda grupa dostaje takie samo opowiadanie:
Lato zbliżało się ku końcowi. Tomek, Jola i Bartek
poszli do sadu zbierać jabłka. Praca szła im dobrze
i wkrótce nazbierały pełen kosz owoców. Kosz był
bardzo ciężki. Już mieli wracać do domu, gdy
wokół zrobiło się bardzo ciemno...
Po skończonej pracy Kapitan grupy czyta ze słownika wytłumaczenie terminu i opowiadanie swojej grupy.
- zakończenie lekcji

Podsumowanie – rozwiązanie krzyżówki


EWA KOWALSKA
SŁUPSK
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie