Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Origami - sztuka symbolu, harmonii i orginalnej prostoty

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1138 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Origami – to licząca prawie 1000 lat japońska sztuka składania papieru. Początkowo była jedynie rozrywką dworu cesarskiego. Później szybko się rozpowszechniła i stała się popularna w kraju i na całym świecie. Do dziś zyskuje sobie nowych zwolenników.
Podstawowa zasadą w klasycznej sztuce origami jest składanie jednej papierowej płaszczyzny, najczęściej kwadratowej tak, aby za pomocą odpowiednich zgięć uzyskać model zwierząt, roślin itp.
Origami pobudza fantazję, wzmaga koncentrację, wyrabia zręczność palców.

Origami płaskie – to technika polegająca na komponowaniu modeli lub obrazków z wykorzystaniem najbardziej trafnej liczby płaszczyzn origami i naklejaniu ich na kartkę. Punktem wyjścia są koła, kwadraty lub trójkąty o różnych wymiarach i różnej liczbie zgięć, zawsze tej samej w obrębie jednego modelu.

Zdaniem Doroty Dziamskiej, autorki książki pt. „Papierowe cuda w bajkach”, origami wykorzystywane w procesie kształcenia praktycznego ma duże znaczenie jako stymulator rozwoju dziecięcej wyobraźni. Autorka proponuje odpowiednio do wieku i możliwości dziecka:
· Origami płaskie z koła – dla najmłodszych
· Origami płaskie z kwadratu – dla starszych
· Origami płaskie z trójkąta – dla zdolniejszych, o lepszej sprawności manualnej i wyobraźni.

Wskazówki metodyczne do zajęć techniką płaskiego origami.

I. Zasada jednego zgięcia w dowolnym miejscu na płaszczyźnie origami.
Zachęcając dzieci do pracy z papierem proponujemy na początku proste zabawy w układanie papierowych obrazków z kół, kwadratów, trójkątów bez zginania. Pierwsze kroki przyszłego mistrza origami mogą zacząć się już u trzylatków od próby zgięcia kółka tylko raz w dowolnym miejscu.

II. Zasada – najpierw składam, komponuję, później przyklejam na zakładki niewielką ilością kleju.
Należy zwracać uwagę na estetykę i poprawność kompozycyjną wykonywanej pracy. Błędy usuwamy przed przyklejeniem na przykład sprawdzamy, czy składanka nie wychodzi poza kartkę.

III. Zasada jednego zgięcia w wyznaczonym na płaszczyźnie origami miejscu.
Czynność ta doskonali precyzję ruchu ręki oraz ma wielkie znaczenie propedeutyczne dla kształtowania pojęć matematycznych. Warto wykonać z dziećmi szereg ćwiczeń, w których formy origami będą budowane z kół złożonych na pół.
IV. Zasada samodzielnej manipulacji modelem – poznawanie przez dotyk.
Przedstawiamy dzieciom kilka propozycji wykonania jednego przykładu, aby miały możliwość wybrać rozwiązanie a nie jedynie odwzorować formę. Modele są bodźcem do aktywności, narzędziem manipulacji. Dzieci badają przez dotyk sposób wykonania formy, poznają różne możliwości zaginania płaszczyzn a następnie wykonują własny model.
V. Zasada stosowania drugiego zgięcia, jako wstęp do samodzielnego odkrywania kolejnych możliwości zginania papieru.
Dzieci poznają dalsze możliwości zginania płaszczyzn origami i tworzenia w ten sposób kolejnych kształtów.

VI. Zasada pracy w oparciu o rodziny origami.
Rodzina origami – ciąg form origami utworzony z modelu pierwotnego metodą wprowadzania kolejnych zgięć. Element z pierwszego obrazka origami po dołożeniu kolejnego zgięcia staje się elementem budowy kolejnego modelu. Dzięki rodzinie origami dzieci systematyzują sobie możliwości kompozycyjne tkwiące w każdej technice origami.

VII. Zasada jednorodności obrazu.
Polega na zachowaniu podobnej ilości złożeń na kole, kwadracie czy trójkącie przy projektowaniu obrazów. Zasada ta wiąże się z czystością form origami tzn. budowaniem modeli tylko w oparciu o koła, jeżeli składamy świat z kół itd. Mieszanie form kolistych i kwadratowych nie sprzyja poprawności kompozycyjnej, doprowadza do braku dyscypliny i koncentracji.

VIII. Zasada nagradzania samodzielnych pomysłów dzieci.
Pobudza do dokonywania zmian i szukania nowych rozwiązań, wspiera rozwój aktywności twórczej i wyobraźni.

Zasady budowania obrazów wieloelementowych w technikach płaskich origami.

Zasada I. Obrazek wieloelementowy wykonujemy w jednej znanej technice tzn. wszystkie elementy obrazka powstają z koła, kwadratu lub z trójkąta.
Zasada II. Obrazek budujemy wykorzystując rodziny origami, aby uzyskać maksymalnie
dużą jednorodność kompozycyjną.
Zasada III. Obrazek komponujemy zgodnie z perspektywą tzn. postacie pierwszego planu jako skomplikowane i wielo elementowe, a drugiego planu – symboliczne, z mniejszą liczbą szczegółów.
Zasada IV.
Zasada V. Każdy obrazek budujemy z trafnej liczby płaszczyzn origami tzn. nie stosujemy dużej liczby kół, kwadratów, trójkątów.
Stosujemy również wszystkie wcześniej poznane zasady:
· Przyklejanie pozaginanych kół, kwadratów, trójkątów odbywa się gdy obrazek jest już dobrze skomponowany.
· Dobieramy odpowiednie proporcje płaszczyzn oraz kolor.


Na podstawie książki „Papierowe cuda w bajkach” Doroty Dziamskiej
opracowała: Joanna Bizunowicz.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie