Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Mój kolega, mój przyjaciel.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4379 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Od najmłodszych lat dzieci uczą się przyjaźni. W klasie IV potrafią już okreslić, kto jest prawdziwym przyjacielem, jaka jest różnica między kolegą a przyjacielem. Zajęcia z języka polskiego pokazują jak podsumować w kl. IV rozważania o przyjaźni.

Scenariusz zajęć języka polskiego przeprowadzonych w kl. IV z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania

Temat: Mój kolega, mój przyjaciel
Cele
    – uczeń:
  • wypowiada się na temat swoich uczuć, przeżyć i doświadczeń związanych z przyjaźnią
  • uczestniczy w rozmowie, dyskusji dotyczącej przyjaźni
  • współpracuje i współdziała w grupie
  • wymienia cechy dobrego i prawdziwego przyjaciela
  • potrafi przebaczyć, przeprosić
Metody: dyskusja, praca z tekstem, ćwiczenia w czytaniu, inscenizacja, drama

Przebieg lekcji:
  1. Zabawa integracyjna "Ludzie do ludzi".
         Uczniowie dobierają się parami, a nauczyciel wydaje polecenia, które dzieci wykonują, np. dotknij ręką do ręki, kolano do kolana. Na hasło "Ludzie do ludzi" następuje zmiana w parach i zabawa toczy się dalej.
  2. Podanie tematu lekcji, zapoznanie z celami i próba dyskusji nad problemem. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, nad którymi będą dyskutowali, np. Czy zamiast przyjaciel możemy powiedzieć kolega?, Komu powierzmy swoje tajemnice?, Ilu można mieć przyjaciół?, Ilu można mieć kolegów?
  3. Zabawa "Pajęczynka"
         Rzucamy do siebie kłębek wełny i mówimy sobie coś miłego. Zabawę rozpoczyna nauczyciel rzucając kłębek do ucznia, ale przedtem nawija włóczkę na wskazujący palec lewej ręki, po czym rzuca kłębek, mówiąc, np. rzucam do Eli, bo się uśmiecha. Ela z kolei nawija włóczkę na swój palec i odrzuca kłębek do innego dziecka, mówiąc o nim coś dobrego i miłego. Z czasem powstanie pajęcza siec, którą teraz będzie trzeba odplątać. Ponownie rzucamy kłębek do osób, od których go otrzymaliśmy i wypowiadamy słowa, np. rzucam do Moniki, bo powiedziała, że mam ładne włosy.
  4. Zbieranie informacji
         Uczniowie otrzymują kartki, które mają wypełnić, wpisując imiona dzieci, które, np. mają taki sam kolor oczu, lubią słońce, grają w piłkę, są koleżeńscy, nie kłócą się, …
  5. Czytanie i analiza tekstu "List do kolegi"
    Zapoznanie z treścią tekstu i analiza wg zagadnień:
    1. Jaki tekst przeczytaliście?
    2. Jaką formę ma wiersz?
    3. Do jakiej sytuacji między kolegami odnosi się treść?
    4. Dlaczego bohater wiersza ten list napisał?
    5. Jakie uczucia towarzyszą piszącemu list?
    Sporządzenie notatki – odpowiedzi na pytania postawione do treści wiersza.
  6. Kompozycja "Wyciągam rękę do zgody"
         Uczniowie siedzą w kręgu i wypowiadają się na temat poruszany przez nauczyciela: jak radziłeś sobie w podobnej sytuacji/, co zrobiłeś, gdy pokłóciłeś się z przyjacielem, kolegą? Uczniowie na papierze rysują swoją dłoń i wypełniają ją zdaniami związanymi z przeprosinami, wybaczaniem i przebaczaniem.
  7. Redagujemy przepis na dobrego przyjaciela, jakie ma cechy, jaki jest? prawdomówny wierny miły
    Dobry przyjaciel hojny
    sprawiedliwy pomocny odpowiedzialny
  8. Korzystając ze zgromadzonego słownictwa, uczniowie redagują tekst – charakterystykę postaci "Mój kolega, mój przyjaciel
  9. Ewaluacja zajęć
    Na planszy w klasie zaznacz, kolorując wybraną "buźkę", jak ci się podobały zajęcia: Na czerwono --- świetne, przyjemne, ciekawe
    Na zielono --- niezłe, normalne, mogą być
    Na czarno --- nudne, nieciekawe, okropne
opracowała: Jolanta Marciniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie