Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test humanistyczny

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5005 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test humanistyczny "Miłość niejedno ma imię" bada kompetancje ucznia klasy II gimnazjum; zawiera kartotekę oraz klucz odpowiedzi.

Tekst nr 1
Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący.
Gdybym też miał dar prorokowania
i znał wszystkie tajemnice,
i posiadał wszelką wiedzę,
i wszelką (możliwą) wiarę, tak iżbym góry przenosił,
a miłości bym nie miał,
byłbym niczym.
I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją,
a ciało wystawił na spalenie,
lecz miłości bym nie miał,
nic bym nie zyskał.
Miłość cierpliwa jest,
łaskawa jest.
Miłość nie zazdrości,
nie szuka poklasku,
nie unosi się pychą,
nie dopuszcza bezwstydu,
nie szuka swego,
nie unosi się gniewem,
nie pamięta złego;
nie cieszy się z niesprawiedliwości,
lecz współweseli się z prawdą.
Wszystko znosi,
wszystkiemu wierzy,
we wszystkim pokłada nadzieję,
wszystko przetrzyma.
Młość nigdy nie ustaje.
Św. Paweł (Kor.13, 1-8) „Hymn o miłości”

Zadanie 1. ( 0 – 1 )
Tekst 1. :
A. Jest utworem epickim.
B. Jest utworem lirycznym.
C. Jest utworem dramatycznym.
D. Nie da się go podporządkować do żadnego z wymienionych rodzajów literackich

Zadanie 2. ( 0 – 1 )
Wskaż ten zestaw elementów, które odnoszą się do tekstu 1.:
A. monolog, opis, narrator,
B. narracja, bohater, fabuła,
C. akcja, dialog, tekst poboczny,
D. podmiot liryczny, monolog liryczny.

Zadanie 3. ( 0 – 1 )
Osoba mówiąca w hymnie to:
A. chrześcijanin, święty.
B. ateista, demokrata.
C. demagog, egoista.
D. czuły kochanek.

Zadanie 4. ( 0 – 1 )
Z powyższego tekstu wynika, że człowiek powinien we wszystkim:
A. wierzyć w Boga.
B. zdobywać wiedzę.
C. wyrzekać się dóbr doczesnych.
D. kochać.


Zadanie 5. ( 0 – 1 )
Które z przysłów oddaje sens treści zawartej w hymnie?
A. Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy,
I noc ma spokojną i dzień nietęskliwy.
B. Dosyć ten bogaty, kto miłość posiada.
C. Miłość jak ospa, każdy ją przejść musi.
D. Gdy bieda wchodzi drzwiami, miłość oknem wylatuje.

Zadanie 6. ( 0 – 5 )
Na podstawie tekstu nr 1. sporządź notatkę na temat: Cechy miłości.
Kieruj się zasadą minimum słów – maksimum treści.

Tekst nr 2
Romantyczna, szalona i występna … Miłość nie jedno ma imię. Dla fizjologa jest grą substancji
chemicznych, które – niczym narkotyk – najpierw wyzwalają euforię, a potem uzależniają.
„Twoja miłość przenika mi ciało” – wyznał egipski poeta w „Pieśniach rozweselających ciało”,
spisanych na papirusie przed 3 tysiącami lat. Czyż nie czujemy tak samo, kiedy i nas dosięga strzała
Amora?
Choć nie chce się spać ani jeść, choć serce ściska niepokój, to przecież zakochanych roznosi energia i
przepełnia radość. Razem mogliby nawet góry przenosić. Obiekt uczuć zawsze i niezmiennie wydaje się
uosobieniem wszelkich cnot, jakże często wbrew oczywistym faktom. Nic dziwnego, że stan zakochania
(syndrom amorosum) ujęli w ścisłą definicję … psychiatrzy. Prof. T. Bilikiewicz pisze wprost, że w tym
stanie zawęża się pole świadomości, pojawia się chwiejność emocjonalna i do tego upośledzenie władzy
umysłowej, które m.in. zakłóca normalny proces przewidywania. (…) Zdaniem prof. Bilikiewicza stan
zakochania to po prostu rodzaj fizjologicznej ostrej psychozy. Krótko mówiąc, miłość dostarcza
organizmowi takich samych bodźców jak … amfetamina. (…) Jeśli komuś nie podoba się porównanie
rauszu miłosnego z narkotykiem, mam inne – wzmożone wydzielanie katecholamin obserwuje się także
w stanach … maniakalnych.
Kto choć raz był zakochany, wie doskonale, że stan ten nie trwa wiecznie. I dobrze, bo musiałby
doprowadzić do zniszczenia człowieka. W końcu bilans energetyczny ma swoje prawa.
Barbara Pratzner, „Miłość jak narkotyk”, Wiedza i Życie, nr 5, 1996 r.

Zadanie 7. ( 0 – 1 )
Które określenia charakteryzują tekst 2.?
A. Drwina, szyderstwo, żart.
B. Kpina, ironia, złośliwość.
C. Niechęć, brak zrozumienia dla ludzkich słabości.
D. Obiektywizm, racjonalizm, dystans.

Zadanie 8. ( 0 – 1 )
Czym jest miłość dla fizjologa?
A. Głębokim przywiązaniem.
B. Samouwielbieniem.
C. Grą substancji chemicznych.
D. Uczuciem, utrzymującym człowieka w dobrej kondycji.

Zadanie 9. ( 0 – 1 )
Jakich określeń nie używają fizjolodzy w odniesieniu do miłości?
A. Choroba.
B. Rausz miłosny.
C. Ostra psychoza.
D. Budujące uczucie.

Zadanie 10. ( 0 – 1 )
Jakie objawy, towarzyszące stanowi zakochania, wymienia prof. Bilikiewicz?

Zadanie 11. ( 0 – 1 )
Przepisz z tekstu nr 2 zdanie stwierdzające, czym jest stan zakochania.

Zadanie 12. ( 0 – 2 )
Do podanych słów – miłość, kochać – dopisz po jednym wyrazie bliskoznacznym, wyjaśniającym ich znaczenie.
Zadanie 13. ( 0 – 4)
Podaj znaczenie związków frazeologicznych: „miłość własna”, „miłość platoniczna”, „iść za głosem serca”, „ugodzony strzałą Amora”.

Zadanie 14. ( 0 – 1 )
Który związek wyrazowy jest związkiem zgody?
A. Wielka miłość.
B. Miłość poety.
C. Kocha mocno.
D. Godny miłości.

Zadanie 15. ( 0 – 1 )
Wskaż grupę wyrazów pokrewnych.
A. Kochanek, pokochać, kochanie.
B. Wielbić, miłować, przepadać.
C. Kochliwy, zauroczony, zakochany.
D. Kochanowski, oczarowany, zafascynowany.

Zadanie 16. ( 0 – 1 )
Kocha.
Jak nazwiesz powyższe wypowiedzenie?
A. Równoważnikiem zdania.
B. Zdaniem pojedynczym.
C. Zdaniem pojedynczym nierozwiniętym.
D. Na pewno nie zdaniem.

Zadanie 17. ( 0 – 1 )
Nie z imiesłowami piszemy:
A. łącznie ze wszystkimi.
B. rozdzielnie ze wszystkimi.
C. łącznie z przysłówkowymi, osobno z przymiotnikowymi.
D. łącznie z przymiotnikowymi, osobno z przysłówkowymi.

Zadanie 18. ( 0 – 1 )
Wskaż tę słów, która najlepiej charakteryzuje tekst 1. i 2.:
A. uczucie, wiedza.
B. prawda, kłamstwo.
C. optymizm, pesymizm.
D. zaangażowanie, ironia.

Tekst nr 3
(…)
Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty,
Rdzawe guzy wygrzewał na słońcu liść chory,
Złachmaniałe pajęczyn skrzyły się wisiory,
I szedł tyłem na grzbiecie jakiś żuk kosmaty.

Duszno było od malin, któreś, szepcząc, rwała,
A szept nasz tylko wówczas nacichał w ich woni,
Gdym wargami wygarniał z podanej mi dłoni
Owoce, przepojone wonią twego ciała.

Bolesław Leśmian, W malinowym chruśniaku (fragment)

Zadanie 19. ( 0 – 3 )
Wypisz z przytoczonego fragmentu wiersza Leśmiana po jednym wersie, którego treść oddziałuje na zmysł węchu, słuchu, wzroku.

Zadanie 20. ( 0 – 3 )
Wypisz z tekstu nr 3 po jednym przykładzie epitetu, porównania, uosobienia.


Zadanie 21. ( 0 – 1 )
W cytowanym fragmencie wiersza układ rymów jest:
A. parzysty, B. okalający. C. przeplatany.

Zadanie 22. ( 0 – 1 )
Połącz w pary wymienione postaci.
Odyseusz, Don Kichot, Róża, Jadwiga, Jagiełło, Penelopa, Napoleon, Mały Książę, Dulcynea, Marysieńka, Pani Wawelska, Jan III Sobieski.

Tekst nr 4
13 IX 1683 w nocy
Jedyna duszy i serca pociecho, najśliczniejsza i najukochańsza Marysieńko!
Bóg i Pan nasz na wieki błogosławiony dał zwycięstwo i sławę narodowi naszemu, jakiej wieki przeszłe
nigdy nie słyszały. Działa wszystkie obóz wszystek, dostatek nieoszacowany dostały się w ręce nasze.
Nieprzyjaciel, zasławszy trupem pola i obóz, uciekł w konfuzji. Wezyr tak uciekł od wszystkiego, że
ledwo na jednym koniu i w jednej sukni. Mam wszystkie znaki jego wezyrskie, które nad nim noszą;
chorągiew mahometańską, którą mu dał cesarz jego na wojnę i którą dziś jeszcze posłałem do Rzymu
Ojcu Świętemu.
Podręcznik do historii dla klasy II gimnazjum.

Zadanie 23. ( 0 – 3 )
Przeczytaj uważnie fragment listu króla Jana III Sobieskiego do żony i odpowiedz na następujące pytania:
A. O jakim wydarzeniu historycznym pisze król?
B. Kiedy miało miejsce to wydarzenie?
C. Nad kim Sobieski odniósł zwycięstwo?

Zadanie 24. ( 0 – 1 )
Gdzie mógłbyś dzisiaj obejrzeć zdobycze wojenne, o których w swym liście pisze król?
A. W zamku krzyżackim w Malborku.
B. W Muzeum Narodowym w Gdańsku.
C. W Muzeum Wojskowości w Warszawie.
D. W Zamku królewskim na Wawelu.

Zadanie 25. ( 0 – 17 )
Maj to miesiąc zakochanych. Wyobraź sobie, że spotkało to i Ciebie. Napisz o tym w liście do przyjaciela lub przyjaciółki.



























Klucz odpowiedzi


Zadania zamknięte
1 2 3 4 5 7 8 9 14 15 16 17 18 21 24
B D A D B D C D A A C D A B D



Model oceniania – zadania otwarte krótkiej odpowiedzi
Nr zad. Odpowiedź poprawna Punkty Zasady przydzielania punktów
6. Kryteria oceny. 0-5 Przyznaje się po 1 punkcie za:
a) zastosowanie właściwej formy,
b) zgodność z tematem,
c) poprawność językową,
d) poprawność ortograficzną,
e) poprawność interpunkcyjną
(c,d,e – dopuszczalny 1 błąd)
10. Prof. T. Bilikiewicz wymienia następujące objawy, towarzyszące stanowi zakochania:
a) zawęża się pole świadomości,
b) pojawia się chwiejność emocjonalna,
c) upośledzenie władzy umysłowej. 0-1 Przyznaje się 1 punkt za wypisanie wszystkich objawów wymienionych w tekście.
11. Stan zakochania to rodzaj fizjologicznej ostrej psychozy. 0-1 Przyznaje się 1 punkt za przepisanie zdania.
12. miłość – sympatia, przywiązanie, uczucie, uwielbienie
kochać – lubić, wielbić, miłować 0-2 Przyznaje się po 1 punkcie za dopisanie po 1 wyrazie bliskoznacznym do każdego słowa (należy wskazać tę samą część mowy).
13. miłość własna – egoizm, samouwielbienie, narcyzm
miłość platoniczna – miłość czysta, idealna, bez wzajemności
iść za głosem serca – kierować się sercem, uczuciem.
ugodzony strzałą Amora - zakochany 0-4 Przyznaje się po 1 punkcie za poprawne wyjaśnienie związku frazeologicznego.
19. Wers, którego treść oddziałuje na zmysł węchu:
„Owoce, przepojone wonią twego ciała”.
Wers, którego treść oddziałuje na zmysł słuchu:
„Bąk złośnik huczał basem, jakby straszył kwiaty”.
Wers, którego treść oddziałuje na zmysł wzroku:
„Złachmaniałe pajęczyn skrzyły się wisiory”. 0-3 Przyznaje się po 1 punkcie za wypisanie właściwego wersu. Nie odejmuje się punktów za brak cudzysłowu.
22. Pary postaci:
Odyseusz – Penelopa
Don Kichot – Dulcynea
Jagiełło – Jadwiga
Napoleon – Pani Walewska
Mały Książe – Róża
Jan III Sobieski - Marysieńka 0-1 Przyznaje się 1 punkt za prawidłowe połączenie wszystkich par.
23. A) Król pisze o zwycięskiej bitwie pod Wiedniem.
B) To wydarzenie miało miejsce we wrześniu 1683r.
C) Sobieski odniósł zwycięstwo nad Turkami (Wezyrem). 0-3 Przyznaje się po 1 punkcie za każdą prawidłową odpowiedź.





Kryteria oceny zadania rozszerzonej odpowiedzi.

Kryteria oceny listu ( 0 – 17 )
1 Praca świadczy o zrozumieniu tematu. 0 - 1
2 Temat został rozwinięty. 0 - 1
3 Temat został ujęty w sposób twórczy i oryginalny. 0 - 1
4 Tekst ma formę listu (zostały spełnione wszystkie kryteria). 0 - 1
5 Tekst zawiera opowiadanie z opisem przeżyć wewnętrznych. 0 - 1
6 Praca jest poprawna pod względem rzeczowym. 0 - 1
7 Tekst ma kompozycję trójdzielną z zachowaniem właściwych proporcji. 0 - 1
8 Tekst jest spójny (istnieją językowe nawiązania pomiędzy poszczególnymi częściami pracy). 0 - 1
9 Tekst jest logicznie uporządkowany (nie pojawiają się nieuzasadnione powtórzenia. 0 - 1
10 Język: 6 błędów – 0, 5 błędów – 1, 4 błędy – 2, 3 błędy – 3. 0 - 3
11 Styl funkcjonalny (dostosowany do formy wypowiedzi). 0 - 1
12 Ortografia (1 błąd – 1, 2 błędy – 0). 0 - 2
13 Interpunkcja (dopuszczalne 3 błędy) 0 - 1
14 Przejrzysty układ graficzny (akapity). 0 - 1
• Jeżeli tekst jest nie na temat – 0 punktów.
• Jeżeli tekst zajmuje mniej niż połowę wyznaczonego miejsca nie przyznajemy punktów za kompozycję, język, styl, ortografię i interpunkcję.( 5 – 12 ).

Notatka ( 0 – 5 )
1 Temat Styl notatki, krótko i zwięźle. 0 – 1
2 Styl 0 – 1
3 Język
Dopuszczalny 1 błąd. 0 – 1
4 Ortografia 0 – 1
5 Interpunkcja 0 – 1

Kartoteka testu

Numer zadania Uczeń potrafi: Poziom
wymagań
1. Rozpoznać rodzaj literacki. P
2. Wskazać cechy liryki. P
3. Nazwać osobę mówiącą w wierszu. P
4. Wnioskować o powinności człowieka. W
5. Skojarzyć znaczenie przysłowie z sensem treści zawartej w hymnie. W
6. Zredagować notatkę, wskazującą cechy miłości, na podstawie tekstu 1. P
7. Wskazać cechy tekstu nr 2. P
8. Wyszukać w tekście wskazaną informację. P
9. Określić właściwość informacji. P
10. Wyszukać w tekście wskazaną informację. P
11. Wskazać zdanie, zawierające żądane informacje. P
12. Wyjaśnić znaczenie wyrazów poprzez dopisanie synonimów. W
13. Wyjaśnić przenośne znaczenie podanych frazeologizmów. W
14. Wskazać związek zgody. P
15. Wskazać grupę wyrazów pokrewnych. P
16. Rozpoznać wypowiedzenie pojedyncze nierozwinięte. P
17. Wskazać poprawną zasadę pisowni „nie” z imiesłowami. P
18. Porównać dwa teksty i wnioskować o ich charakterze. W
19. Wskazać w wierszu wersy oddziałujące na zmysł wzroku, węchu, słuchu. P
20. Wskazać w wierszu: epitet, porównanie, uosobienie. P
21. Nazwać układ rymów. P
22. Połączyć w pary podane postaci historyczne i literackie. P
23. a) nazwać wydarzenie historyczne – bitwa pod Wiedniem
b) wyszukać w tekście datę wydarzenia
c) nazwać
P
24. Wskazać muzeum, w którym znajdują się zdobycze wojenne Sobieskiego. P
25. Zredagować wypowiedź pisemną (list z opisem przeżyć wewnętrznych). W

mgr Barbara Woźniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie