Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pojęcie środowiska w odniesieniu do szkoły i jej wychowanka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1677 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Po przeczytaniu artykułu Stanisława Kowalskiego z roku 1969, pt.: ”Pojęcie środowiska w odniesieniu do szkoły i jej wychowanka”, sądzę, że aktualność niektórych spostrzeżeń jest nieadekwatna do naszej rzeczywistości.

Po przeczytaniu artykułu Stanisława Kowalskiego z roku 1969, pt.: ”Pojęcie środowiska w odniesieniu do szkoły i jej wychowanka”, sądzę, że aktualność niektórych spostrzeżeń jest nieadekwatna do naszej rzeczywistości.
Najbardziej zwróciła moją uwagę tabela 1 zaprezentowana przez K.Przecławskiego (K.Przecławski, Miasto i wychowanie, Warszawa 1968, s.95) z rozmieszczeniem komponentów środowiska wychowawczego w różnych jego kręgach. Autor przedstawia instytucje wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego funkcjonujące w skali osiedla, dzielnicy, miasta, państwa.
Moim zdaniem teraźniejszość jest nieco inna niż w latach powstaniach artykułu. W osiedlu funkcję klubu, zespołu zainteresowań, samorządu dzieci i młodzieży oraz obozów, koloni i wycieczek przejęła szkoła podstawowa lub/i świetlica socjoterapeutyczna, profilaktyczna lub/i terapeutyczna. Pozostaje więc aktualna jako instytucja wychowania szkoła podstawowa, świetlica oraz koło sportowe (które nierzadko również funkcjonuje w szkole).
Instytucje wychowania bezpośredniego funkcjonujące w skali dzielnicy, miasta i państwa są wciąż aktualne.
Natomiast instytucje wychowania pośredniego w skali osiedla takie jak służba zdrowia oraz kino przejęła w większych miastach dzielnica, a w mniejszych miasto lub zostały one zlikwidowane. Wciąż jednak funkcjonują osiedlowe biblioteki i czytelnie.
Wczasy, jako pośrednia instytucja wychowania w skali miasta funkcjonuje nadal, jednak zmieniły one swą formę na np. wczasy terapeutyczne, rehabilitacyjne. Nie zauważam działania w mniejszej lub większej aglomeracji – klubów prasy.
Najważniejszą zmianą w oddziaływaniu pośrednim ma w skali państwa Internet, poza nim przedstawione przez Przecławskiego komponenty środowiska wychowawczego są wciąż bieżące.
Drugim ważnym argumentem przemawiającym za zmieniającą się rzeczywistością jest przedstawienie w rozdziale 3.”Swoistość socjologicznego środowiska wychowawczego”, kontaktów z instytucjami wychowawczymi w określonych środowiskach. Zdaniem autora coraz częściej i intensywniej podejmują współprace nie tylko instytucje kulturalno-oświatowe ale także produkcje i usługi oraz ich reprezentacje administracyjne. Moim zdaniem, temat wciąż aktualny, jednak działa w zmienionej formie, jako organy wspierające finansowo bądź medialnie akcje organizowane przez szkoły, stowarzyszenia, domy kultury.
Autor podkreśla również, iż „zakłady pracy organizują własne szkolnictwo”. Należy zgodzić się z tym stwierdzeniem, gdyż coraz częściej w ramach dokształcania pracowników organizowane są kursy, szkolenia i warsztaty pozwalające podnieść kwalifikacje, a tym samym też jakość pracy.
Natomiast, „komórki do koordynowania opieki nad dziećmi oraz kontroli istniejących w danym środowisku ognisk zagrożeń moralnych itp.”, zmieniły swój zakres działania na lokalny lub regionalny, tworząc świetlice socjoterapeutyczne, profilaktyczne, terapeutyczne oraz stowarzyszenia profilaktyki zdrowotnej.
Niewątpliwie - jak twierdzi autor – charakterystyczną cechą środowiska wychowawczego jest celowa organizacja wpływów środowiskowych, a tym samym celowe oddziaływanie wychowawcy na wychowanka, opierające się na walorach środowiska globalnego, jest równoznaczne z akcentowaniem roli środowiska wychowawczego w jego płaszczyźnie społecznej.

Anna Krzewińska,
Stargard Szczeciński

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie