Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Trudności szkolne uczniów podstawą prób intensyfikacji uczenia się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1478 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

    Problematyka uczenia się jest bardzo obszerna . Centralnym problemem rozpatrywanym w tym miejscu i ukierunkowującym tok wywodów są trudności szkolne uczniów. "Trudności są to przeszkody w urzeczywistnianiu działań zamierzonych lub wykonywanych." Trudności są więc "stanem psychicznym człowieka, w którym odbija się określona sytuacja zewnętrzna, zatrzymującym go w realizacji dążenia."
     Mogą one być dwojakiej natury: jedne w wypadku utraty biegłości, drugie w wypadku przeszkód subiektywnych lub obiektywnych np. wadliwa percepcja słuchowa może być przyczyną wad wymowy, w konsekwencji zaś prowadzi do trudności w uczeniu się fonetyki. Można doszukiwać się różnych stopni trudności. Miernikiem oceny trudności najczęściej jest wielkość wysiłku umysłowego, rozkładu czasu, ilość i wielkość błędów oraz zmęczenie.
     Przyczyn trudności jest wiele. Niektóre z nich leżą w psychice człowieka, inne w sytuacji i warunkach ich pojawienia się. Mając na względzie klasę szkolną stwierdzono, iż okoliczności tych jest wiele m.in. osoba nauczyciela, jego przygotowanie ogólne i zawodowe, stopień wymagań, postawa wobec uczniów, wiedza ogólna uczniów, stan ich zainteresowań i uzdolnień, stan zdrowia uczniów, wyposażenia szkoły, organizacja zajęć w szkole, miejsce danej lekcji w siatce dnia itp.
     Każda z tych okoliczności stanowi w jakiejś mierze podłoże określonych trudności w uczeniu się lub w nauczaniu.
     K. Sośnicki podaje, że trudności w uczeniu się zależą od ilości nauczonych treści (ilości stosunków między treściami); od ilości rozmaitości funkcji umysłowych czynnych w procesie uczenia są; nowości treści i czynności umysłowych z nimi związanych; treści uczuciowo obcych, niemiłych, treści i sposobów myślenia , których uczący się nie może włączyć w całość swej wiedzy, i które nie wiążą się z całością jego struktury umysłowej.
     Równie skutecznie jak obiektywne przeszkody, wszelki wysiłek paraliżuje brak wiary we własne możliwości.
     Mówiąc o przyczynach trudności często mamy na uwadze niedbalstwo oraz niedostatek inteligencji uczniów. Jedni uczniowie nie potrafią opanować materiału nauczania, gdyż zaniedbują naukę, a drudzy mimo swych chęci nie potrafią zdobyć się na niezbędne operacje umysłowe.
     Każda trudność wymaga zwiększonego wysiłku, ale także mobilizuje do działania. Całkowite usunięcie trudności nie miałoby sensu. Jeżeli zadanie jest zbyt łatwe, nie wymagające wysiłku, człowiek zazwyczaj w ogóle nie podejmuje się rozwiązania tego zadania. T. Kotarbiński twierdzi, iż trudność powinna lekko przewyższać dotychczas uzyskaną sprawność.
     Trudność teoretyczna lub praktyczna, która wywołuje postawę badawczą uczącego się, prowadzi do wzbogacenia posiadanej przez niego wiedzy.
     Należy zatem pamiętać, że aby uniknąć trudności program nauczania powinien być dostosowany do możliwości uczniów, czyli powinien uwzględniać zasób wiedzy i umiejętności zdobytych na wcześniejszych poziomach nauczania.
     O trudnościach szkolnych decydują również niewłaściwe metody pracy uczniów. Sposób pracy decyduje nie tylko o trudnościach uczniów, ale jest także bezpośrednio związany z efektywnością pracy. Z. Pietrasiński zauważa, iż "czynnikiem, który wpływa nie tylko na wyniki uczenia się, ale i na rozwój zdolności, są indywidualne różnice w sposobach uczenia się."
     Na temat trudności szkolnych uczniów można by pisać bardzo obszernie, jednak sprawą wyższej wagi jest problem: w jaki sposób pokonać trudności aby nie zniechęcały uczniów do nauki?
     Szerokie pole do popisu ma tutaj nauczyciel, który powinien ułatwiać pracę uczniów, oraz wzbudzać motywację, "motywacja jest przecież mobilizacją, wreszcie aktywizacją organizmu."
     Ułatwić uczenie się można dzięki zapoznaniu uczniów z czynnościami uczenia się. Uczeń powinien wiedzieć jakie czynności krok po kroku ma wykonać, aby opanować daną czynność, ale żeby można było mówić o czynnościach uczenia się należy wpierw wyjaśnić pojęcie "uczenie się".

BIBLIOGRAFIA:

  • L. Bandura: O procesie uczenia się. Warszawa 1972, PZWS
  • L. Bandura: Trudności w procesie uczenia się. Warszawa 1970, PZWS
  • N. Han - Ilgiewicz: Trudności wychowawcze i ich tło psychiczne. Warszawa 1961, PZWS
  • T. Kotarbiński: Traktat o dobrej robocie. Łódź 1955, Zakład Narodowy im. Ossolińskich
  • Cz. Kupisiewicz: O efektywności nauczania problemowego. Warszawa 1960, PWN
  • J. Pieter: Psychologia uczenia się i nauczania Katowice 1970, Śląsk
  • Z. Pietrasiński: Sztuka uczenia się. Warszawa 1964, WP
  • K. Sośnicki: Dydaktyka ogólna. Wrocław 1959, Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Opracowanie : mgr Irena Pietrucha

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie