Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sto pytań do bohaterów powieści historycznej Henryka Sienkiewicza

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4422 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Lektury szkolne są zazwyczaj niechętnie czytane przez gimnazjalistów. Niestety, powieść historyczna „Krzyżacy” H. Sienkiewicza wybija się w tej niechlubnej statystyce na czołowe miejsce. Zajęcia dotyczące „Krzyżaków”, ale oparte na metodzie aktywizującej (konferencja prasowa) pozwolą im dostrzec w omawianym utworze coś więcej niż „szkolną zmorę i nudziarstwo”. Odrobina zabawy, oryginalny sposób podejścia do nielubianego utworu, być może sprawią, że lekcja nie będzie monotonna i przyniesie satysfakcję zarówno nauczycielowi jak i uczniom.


Konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum

TEMAT: Sto pytań do bohaterów powieści historycznej Henryka Sienkiewicza "Krzyżacy".

Cele: uczeń zna historie wybranych postaci z powieści "Krzyżacy", potrafi o nich opowiadać, wnioskuje na podstawie posiadanych wiadomości, analizuje różne postawy i przeżycia ludzkie, formułuje pytania problemowe, uzasadnia własne sądy, wypowiada się zgodnie z obowiązującą normą językową.

Metody i formy pracy: konferencja prasowa.

Pomoce dydaktyczne: opis zadań dla każdego ucznia.

Literatura:

  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Kielce 2000.
  • Knapik G., Sznicer-Gałkowska I.: Lekturowe (wy)bryki. Poznań 2002.
  • "Krzyżacy" Henryka Sienkiewicza. Oprac. D. Polańczyk. Lublin 2001.
Przebieg lekcji:

I. Etap przygotowania zajęć przez nauczyciela:

Klasę należy podzielić na 2 równe grupy A i B.
     Każdemu uczniowi z grupy A przydzielamy inną postać z powieści – ich zadaniem domowym będzie dokładna analiza historii przydzielonej postaci oraz przygotowanie rekwizytów dla niej charakterystycznych (w ostateczności może to być duża wizytówka).
     Każdemu uczniowi z grupy B przydzielamy po 3 – 4 postacie z utworu – ich zadaniem będzie przygotowanie pytań (np. po trzy), które można by zadać postaciom z "Krzyżaków". Mogą one dotyczyć ich losów, mogą uwzględniać problemy, z którymi borykali się bohaterowie.
     Aby następne etapy przebiegały sprawnie, należy dla każdego ucznia przygotować opis zadania. Oto przykład:

Grupa A
  • Opracuj postać: Juranda ze Spychowa
  • Przygotuj pytania do: Maćka z Bogdańca, Jagienki, Rotgiera
Uwaga: wskazane jest, by postacie z pkt. II zostały uwzględnione w kilku opisach zadań, wtedy różni uczniowie będą zadawać pytania temu samemu bohaterowi.

II. Etap przygotowania klasy:
     Około miesiąca przed zaplanowaną lekcją informujemy uczniów o ich zadaniach, wyjaśniamy zasady i cele pracy domowej.
Uwaga: Nie odkrywamy do końca, jaka będzie lekcja. Zaciekawienie i nieschematyczne improwizacje podniosą atrakcyjność zajęć.

III. Lekcja:
Przygotowanie sali lekcyjnej

      Nauczyciel informuje klasę o przebiegu i zasadach lekcji. Sam przyjmuje rolę prowadzącego konferencję. uczniowie A są gośćmi konferencji prasowej wcielającymi się w role bohaterów powieści "Krzyżacy"; uczniowie B wchodzą w role ciekawskich dziennikarzy. Gdy zostanie im udzielony głos, mają się przedstawić i podać, jaki tytuł prasowy prezentują (np. "Głos Historii", "Mówią Wieki", "Trybuna Stańczyka" itp.) oraz zadać pytanie wybranej postaci historycznej; pytania może zadawać również prowadzący.

Oto przykłady pytań do wybranych bohaterów powieści "Krzyżacy":
  • Zbyszko – Co czułeś, kiedy książę Janusz wręczał ci pas i ostrogi rycerskie?
  • Maćko – Dlaczego pojedynek z Lichtensteinem miał dla ciebie takie duże znaczenie?
  • Danusia – Skąd wziął się pomysł nakrycia Zbyszka nałęczką w czasie egzekucji?
  • Jagienka – W jaki sposób rozpoznałaś w okaleczonym wędrowcu Juranda ze Spychowa?
  • Jurand – Co czułeś, kiedy pod zamkiem w Szczytnie usłyszałeś śpiew swojej córki?
  • Książę Janusz – Jakie wrażenie uczynił na księciu pojedynek Zbyszka i Rotgiera?
  • Księżna Anna – Jak wyglądały zaślubiny Danusi i Zbyszka z Bogdańca?
  • Zych ze Zgorzelic – Co sądzisz o zalotnikach córki: Cztanie i Wilku?
  • Zygfryd de Löwe – Czy spodziewałeś takiej litości i łaski ze strony Juranda?
  • Sanderus – Którą ze swoich relikwi uważasz za najcenniejszą?
Po 20 minutach następuje zamiana ról, tzn. uczniowie B zasiadają na miejscach dla bohaterów, uczniowie A teraz będą dziennikarzami.
      Ocena przygotowania uczniów do lekcji, ich udziału w zajęciach i rekwizytów.

Praca domowa:
Napisz sprawozdanie z konferencji prasowej pt. Sto pytań do bohaterów powieści historycznej Henryka Sienkiewicza "Krzyżacy".

Renata Krogulec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie