Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Oszczędzamy nasze środowisko

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1108 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Edukacja ekologiczna powinna uświadamiać, że każdy człowiek jest „ ekoobywatelem”, gdyż niezależnie od zawodu i miejsca zamieszkania żyje w określonym środowisku i czy tego chce, czy nie problemy środowiska kształtują warunki bytu.
Proces kształcenia i wychowania ekologicznego musi rozpoczynać się już od najmłodszych lat, aby dziecko wzrastało w świadomości roli środowiska w życiu człowieka i odpowiedzialności za jego ochronę.

Temat: Czy i jak możemy oszczędzać naszą planetę? – dyskusja na temat oszczędzania środowiska. Tworzenie metaplanu – szukanie rozwiązań ekologicznych w najbliższym środowisku.

Moda ekologiczna- wykonanie według własnego pomysłu stroju ucznia, kombinezonu narciarskiego, dyskotekowego z naturalnych odpadów.

Uczeń:
  • Będzie umiał wytłumaczyć pojecie ekologia
  • Zrozumie znaczenie działań ekologicznych w życiu człowieka
  • Tworzy metaplan- wskazuje rozwiązania ekologiczne w najbliższym środowisku
  • Potrafi dokonać segregacji opakowań na te, które są przyjazne dla środowisk i na te, które mu szkodzą
  • Zaprojektuje i wykona z naturalnych odpadów strój
Metody: aktywizujące- metaplan , "burza mózgów"

Formy pracy : praca w grupie

Pomoce: opakowania przyniesione przez uczniów, szary papier, mazaki, gazety, papier toaletowy
  1. Dyskusja na temat: " Czy i ja możemy oszczędzać Ziemię? Kto zanieczyszcza Ziemię? Czy człowiek tylko szkodzi Ziemi?
    Wysłuchanie " Skarg Ziemi"- nauczyciel czyta przygotowane teksty ( załącznik) Uczniowie siedzą w kręgu i podają swoje
    propozycje. Spontaniczne wypowiedzi uczniów na temat wysłuchanych skarg. O, ja woda – byłam kiedyś czysta, modra,
    gdzie moja uroda?
    Byłam kiedyś jasna i przejrzysta,
    Płynęłam w rzekach szybko i zwinnie.
    Co się stało?
    Któż to zrozumie?
    Teraz zgęstniałam i zohydziałam.
    Często wzburzona w kolorach chemii
    stoję w swych korytach lub leniwie rozlewam się po Ziemi-
    trując rośliny, zwierzęta i ludzi,
    choć Ziemia woła pomocy
    i nie chce, by ją brudzić.
    A cóż ja mam zrobić?!
    Ze złości się pienię,
    lecz sama tego nie zmienię.
    O, ja biedna woda-
    Gdzie moja uroda?

    (WODA)
    O, a biedne powietrze,
    Martwię się, że głos mój
    Do was wkrótce nie dotrze.
    Jakże mam się bronić?
    Przed dymem Śląska czy Łodzi?
    On mi naprawdę szkodzi!
    Ja ciężko dysze, gdy lamenty Ziemi słyszę,
    Zsyłam na nią kwaśne deszcze,
    A przecież nikt tego nie chce.
    Jakże mi smutno, że miast nie widzę,
    Bo brzydki smog nad nimi wisi
    I wszystko wokół się dusi i kisi.
    Człowieku – czy tak być musi?
    Ty tego chcesz?

    (POWIETRZE)

    Pamiętaj człowieku – jestem Ziemią jedyną. Stawiasz przede mną
    Kiedyś byłam kochana i szanowana, wielkie zadania,
    Aleś ty mnie podeptał i zlekceważył, choć niemożliwe do wykonania.
    chociaż pragnę, byś nadal tutaj żył. Daj mi szansę,
    Skryłeś w mym wnętrzu pomocy wołam,
    Różne straszydła, niech głos mój rozejdzie się dookoła.
    Robiłeś porządki, Żądam nade mną czystego powietrza
    Przez co ja – zbrzydłam. I czystej wody dla mej ochłody.
    Spuchłam w środku, Wołam ratunku przed kwaśnym deszczem,
    Często choruje, boje się chemii,
    A Ty mnie trujesz. ohydnych śmieci
    I wielu niebezpieczeństw
    jeszcze.

    ( ZIEMIA)
  2. Segregacja przyniesionych przez uczniów śmieci. "Co z tym zrobimy?" Uczniowie podają propozycje: segregowanie, kolorowe pojemniki
         Jeżeli uczniowie nie zwrócą uwagi na segregację śmieci, zachęcamy do wyjrzenia przez okno( o ile w pobliżu znajdują się pojemniki), lub pokazujemy ilustrację z kolorowymi pojemnikami na odpady.
    Czy wszystkie śmieci szkodzą środowisku?
         Nauczyciel dzieli szary papier na tyle części, ile można utworzyć kategorii śmieci. Uczniowie ustalają jakie kategorie śmieci znajdują się na papierze.
         Wyznaczeni uczniowie wybierają wskazane śmieci. Np.: Julka zbiera tylko papier, a Tomek plastik. Wspólnie z dziećmi ustala do jakiego pojemnika wrzucimy te śmieci.
  3. Wspólne rozwiązanie krzyżówki, której hasło brzmi: ekologia. Co to znaczy? Uczniowie czytają i wpisują hasła. Wklejają krzyżówkę do zeszytu.
    Wyjaśnienie pojęcia: ekologia, ekologiczna żywność. Podają wyjaśnienia.
    Co człowiek może oszczędzać, aby pomóc Ziemi? (Wodę, powietrze, rośliny, zwierzęta, glebę).
  4. Podział klasy na czteroosobowe grupy. Nauczyciel dzieli klasę według : powietrze, woda, rośliny i zwierzęta, gleba Uczniowie zajmują przygotowane miejsca. Uczniowie pracują metoda aktywizującą – metaplan Metoda aktywizująca - metaplan
    Jak oszczędzać powietrze? (grupa1)
    Jak oszczędzać wodę? ( grupa 2)
    Jak oszczędzać glebę? ( grupa 3)
    Jak oszczędzać zwierzęta i rośliny? (4)
    Jak jest? Jak być powinno?
    Dlaczego nie jest tak jak być powinno?
    Co zrobić żeby było tak jak być powinno?
         Zadaniem uczniów będzie podanie propozycji oszczędzania wody, gleby, powietrza, roślin i zwierząt. Oprócz tego próbują podać stan faktyczny w jakim znajduje się nasze środowisko, dlaczego tak się dzieje, co zrobić, aby tak nie było.
         Uczniowie pracują w grupie zastanawiają się nad sposobami oszczędzania w najbliższym środowisku. Po zakończeniu metaplanu każda grupa układa hasło o oszczędzaniu. Np. Bardzo ładne mamy minki, bo dbamy o nasze roślinki…..
  5. Prezentacja pracy. Lider grupy prezentuje pracę zespołu, pozostali uczniowie mogą zadawać pytania lub uzupełniać jego wypowiedź.
  6. Pokaz mody ekologicznej. Każda z grup projektuje, a następnie wykonuje strój. Wybiera modela i konferansjera. ( wyjaśnienie pojęć)
    Uczniowie otrzymują potrzebne materiały: papier toaletowy, gazety…
         Projektują, a następnie wykonują na modelu strój. Przygotowują opis, który posłuży konferansjerowi podczas prezentacji na "pokazie mody".
  7. Pokaz mody. Kolejno konferansjerzy prezentują stroje, które wykonała grupa. ( przykład opisu) Zbliżają się ferie zimowe. Kto wybiera się na Górę Czterech Wiatrów, koniecznie musi zabrać ze sobą najmodniejszy w tym sezonie kombinezon. Jest bardzo tani, ponieważ wykonany jest z papieru toaletowego. Głowę przed upadkiem zabezpiecza kask, a oczy przed słońcem chronią kolorowe okulary.
  8. Podsumowanie. Dokończ zdania: Po dzisiejszych lekcjach wiem, że…. Najbardziej ……. Trudność sprawił(a) mi …….
mgr Irena Jerońska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie