Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jaka właściwie jest Aniela Kowalik

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 19676 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Sympatyczna bohaterka lubianej lektury i niebanalna metoda aktywizująca – 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono – to fajny pomysł na lekcję twórczą, zabawną i odbiegającą nieco od codziennej rutyny.

Konspekt lekcji dla klasy I gimnazjum

TEMAT: Jaka właściwie jest Anielka Kowalik.

Cele: uczeń zna historię życia bohatera lektury i potrafi o niej opowiadać; charakteryzuje postać literacką, biorąc pod uwagę różne aspekty oceny; uzasadnia swoje sądy; gromadzi informacje i wykorzystuje je w dyskusji; wypowiada się zgodnie z normą językową.

Metody i formy pracy: 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono.

Pomoce dydaktyczne: zasady udziału w 6. Myślowych Kapeluszach – kopia dla każdego ucznia.

Literatura:
  • Kanapik G., Sznicer – Gałkowska I.: Lekturowe (wy)bryki. Poradnik dla nauczycieli – polonistów. Poznań 2002.
Przebieg lekcji:
  1. Zapisanie tematu, uświadomienie uczniom celów lekcji, propozycja rozwiązania problemu – będzie to metoda 6 Myślowych Kapeluszy Edwarda de Bono.
  2. Podział klasy na 5 grup – 5 kapeluszy (bez niebieskiego). Grupa I – kapelusz biały – pracuje wspólnie. W grupach II – V (kapelusze: czerwony, czarny, żółty, zielony) uczniowie pracują indywidualnie. Każdy uczeń dostaje opis sposobu myślenia w przydzielonym kapeluszu.
    (Uwaga: W przeddzień tej lekcji zadano uczniom pracę domową, polegającą na wyszukaniu w lekturze fragmentów służących charakterystyce Anieli Kowalik).

    Opis sposobów myślenia w 6 Myślowych Kapeluszach Edwarda de Bono
    Kapelusz biały – FAKTY
         Zbadane, wiadome, liczby, dane. Co wiemy? Zestaw informacji. Neutralna informacja. Staramy się o obiektywizm, bezstronność. Zachowujemy się jak chłodny, opanowany naukowiec.
    Kapelusz czerwony – EMOCJE
         Co odczuwamy w związku z tą postacią, jej postawą, z tak postawionym problemem? Czy to nam się podoba, czy nie? Co budzi niepokój? Możemy nie podawać logicznego wytłumaczenia faktów.
    Kapelusz czarny – PESYMIZM
         Widzenie sprawy w czarnych barwach. Krytyka. Wady, niedociągnięcia, braki, niekonsekwencje, negatywne skutki.
    Kapelusz żółty – OPTYMIZM
         Widzenie spraw z pozytywnym nastawieniem, niemal przez różowe okulary. Koncentrujemy się na zaletach, korzyściach, pozytywnych efektach. Totalny entuzjazm i szukanie pozytywnych aspektów sprawy, postawy.
    Kapelusz zielony – MOŻLIWOŚCI
         Możemy proponować i wysuwać sugestie każdego rodzaju. Co można by zrobić, zmienić? Jak udoskonalić? Poszukujemy alternatywnych, lepszych rozwiązań. Możemy posłużyć się "prowokacją", wypuszczać "balony próbne" w rodzaju: co by było, gdyby...
    Kapelusz niebieski – ANALIZA PROCESU
         Oglądanie przebiegu procesu myślowego "z góry". Który kolor przeważa? Czy wypowiedziano stanowiska wszystkich kolorów? Jakim kolorem należałoby się jeszcze zająć? Próbujemy zebrać wnioski. Rola myślących na niebiesko przypomina funkcję przewodniczącego.
  3. Prezentacja uczniowskich ustaleń według kolejności grup. Spośród członków grupy, która jako pierwsza prezentuje dane, fakty itd., można wybrać protokolanta i jego asystenta, którzy będą notować spostrzeżenia wypowiadających się kolegów z grup II – V.
  4. Protokolanci odczytują zanotowane podczas dyskusji spostrzeżenia.
  5. W ostatnim etapie biorą udział wszyscy uczniowie. Kapelusz niebieski służy analizie całego procesu myślenia o problemie.
Praca domowa:
Jak wyobrażasz sobie dalsze losy tytułowej Kłamczuchy?

Oto oczekiwany zestaw uczniowskich ustaleń:

Kapelusz Biały:
  • Aniela Kowalik (Franciszka Wyrobek) – tytułowa Kłamczucha
  • Po śmierci matki wychowywana przez ojca Józefa Kowalika - rybaka
  • W momencie rozpoczęcia powieści uczennica klasy VIII
  • Mieszkanka Łeby, serdeczna przyjaciółka Kasi Krukówny
  • Drobna, szczupła, czarnowłosa dziewczyna (włosy zaplecione w warkocz), w wielkich okularach
  • Czarne, wesołe, rezolutne oczy, różowe policzki, spory zawadiacki nos
  • Posiadała dużo tzw. "uroku osobistego"
  • Interesowała się aktorstwem, teatrem, lubiła być podziwiana
  • Sama uważała się za interesującą i pełną uroku nastolatkę
  • Zakochała się w Pawle Nowackim i dla niego zdolna była do największych poświęceń
Kapelusz Czerwony:
  • Nie można jej ocenić jednoznacznie, ma zarówno wady jak i zalety
  • Często jest nieprzewidywalna
  • Okrutnie obchodzi się z sympatycznym Robrojkiem, nie zasługuje na jego przyjaźń, dlatego trudno ją za to lubić
  • Trzeba ją podziwiać za upór i wytrwałość, ale jest przy tym często nieodpowiedzialna i bezmyślna
Kapelusz Czarny:
  • Rani ojca niespodziewaną decyzją opuszczenia rodzinnego miasta i wyjazdem w nieznane
  • Bezwzględnie wykorzystuje dobroć i szczerość Robrojka
  • Kłamała z pełną świadomością uważając, że kłamstwo po prostu się opłaca, wynajdywała różne usprawiedliwienia
  • Nie można jej było zaufać, nie potrafiła upilnować dzieci, powierzonych jej opiece
  • Była egoistką, zawsze myślała tylko o sobie
  • Świadoma swoich zdolności aktorskich z politowaniem patrzyła na wysiłki koleżanek Pawła podczas prób sztuki teatralnej
  • Nie może porozumieć się z żadną ze swoich koleżanek w klasie, nie dąży do znalezienia przyjaciół, są jej niepotrzebni
Kapelusz Żółty:
  • W imię miłości zdolna do największych poświęceń
  • Zaradna, pomysłowa, samodzielna; zarabiała na swoje utrzymanie, nie chciała być ciężarem dla ojca i rodziny w Poznaniu
  • Ciężko pracowała, znosząc wiele przykrości i upokorzeń, aby być bliżej ukochanego chłopca
  • Poświęciła swoje zainteresowania i rozpoczęła naukę w szkole, której nie lubiła
  • Kłamała nieświadomie, nie zdawała sobie często sprawy, że robi źle, natychmiast zapominała o różnych kłamstewkach
  • Zadania, których się podjęła, wykonywała sumiennie i perfekcyjnie (obowiązki pomocy domowej, rola w przedstawieniu szkolnym)
  • Dobra przyjaciółka, nie zapomniała o pozostawionej w Łebie Kasi, często pisała do niej serdeczne listy o swoim życiu w Poznaniu
  • Kochała ojca , nie chciała go martwić, pisała do niego listy; chciała , aby był dumny z jej występu w roli Hamleta
Kapelusz Zielony:
  • Pomimo nauki w Liceum Poligraficznym, Aniela nie zrezygnowała z marzeń o aktorstwie, szkoła teatralna, zapewnić jej realizację młodzieńczych pragnień
  • Została zaproszona na zabawę sylwestrową przez Janusza Pyziaka, być może zainteresuje się nową znajomością, a z Pawłem i Robertem połączy ja trwała i wartościowa przyjaźń
  • Wyrośnie z wieku "buntowniczego", doceni wartościowego człowieka stojącego u jej boku, ustatkuje się, będzie dbała o rodzinę i własną karierę – może aktorską?
  • Zrażona nieszczęśliwą miłością wyjedzie do Łeby, porzuci naukę w nielubianej szkole i szybko zapomni o tym nieistotnym i wstydliwym epizodzie w jej życiu
  • Może nowe zainteresowania rozwijane w Liceum Poligraficznym staną się jej życiowym powołaniem ?
Renata Krogulec

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie