Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zabawa i jej cechy.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 24466 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zabawa jest tym rodzajem aktywności każdego człoewieka, który w najrozmaitszych formach przewija się przez całe jego życie i towarzyszy w całej jego historii.To jednocześnie najważniejszy czynnik rozwoju dziecka niezależnie od jego wieku,jeden ze sposobów uczenia się siebie i świata.Pojęcie "zabawa" oznacza każdą czynność wykonywaną dobrowolnie ,dla przyjemności,bez względu na końcowy jej rezultat.Uwazam,iż znajomość istotnych cech zabawy jako podstawowej formy działalności dziecka jest z wielu powodów bardzo przydatna dla praktyki przedszkolnej.

Studiując literaturę przedmiotu, można zauważyć ,iż termin "zabawa" jest używany tak dowolnie, że jego rzeczywiste znaczenie może zostać z łatwością zagubione.
     Holenderski uczony j.Huizinga zalicza zabawę do jednego z możliwych żródeł kultury oraz stwierdza, iż zabawa jest dobrowolną czynnością lub zajęciem,dokonywanym w pewnych ustalonych granicach czasu i przestrzeni według przyjętych,lecz bezwarunkowo obowiązujących reguł,jest celem sama w sobie,towarzeszy jej zaś uczucie napięcia i radości i świadomości "odmienności od normalnego życia".Autor twierdzi również,że zabawa jest pierwotniejsza od kultury. Zdaniem E.B.Hurlock zabawa oznacza kazdą czynność wykonywaną dla przyjemności,bez względu na końcowy jej rezultat.Przystępuje się do niej dobrowolnie,a nie pod wpływem siły zewnętrznej lub przymusu.
     W.Okoń traktuje zabawę jako działalnść wykonywaną dla przyjemności,którą sama sprawia.Zabawa to także swoisty rodzaj kontaktu człowieka z rzeczywistością w różnych okresach życia,jako taki sposób przeżywania świata rzeczywistego,który nie tylko dostarcza przyjemności,lecz także zapewnia równowagę i harmonię między człowiekiem i jego światem.
     Warto zwrócić uwagę na definicję zabawy, której autorem jest S.Szuman.Jego zdaniem zabawa jest charakterystyczną.naturalną,wrodzoną i swoistą formą aktywności dziecka oraz specjalną metodą, dzięki której małe dziecko uczy się i zdobywa doświadczenie.
     M.Przetacznik-Gierowska traktuje zabawę jako przejaw własnej aktywności dziecka ,która jest wyznacznikiem jego rozwoju,a zarazem podstawową formą jego działalności.
     Zdaniem J.Piaget'a zabawa składa się z reakcji powtarzanych wyłącznie dla przyjemności funkcjonalnej.
     Związki zabawy z rzeczywistością ,tj. z warunkami społeczno-kulturowymi i ze środowiskiem wychowawczym, w którym dziecko wzrasta , są szczególnie akcentowane w pracach psychologów radzieckich.Zdaniem A Makarenki zabawa przygotowuje w pewnym sensie dziecko do pracy:"Dobra zabawa jest podobna do dobrej pracy i musi ją we właściwym czasie poprzedzać."
     Znaczenie zabawy nie ogranicza się jednak do jej funkcji przygotowawczych, jest to bowiem działalność dostarczająca dziecku radosnych przeżyć, niezbędnych dla prawidłowego rozwoju psychicznego jednostki.W zabawie dziecko wyraża swe uczucia i pragnienia, daje upust swojej wyobrażni i fantazji rozwija zdolności twórcze.
     Liczne teorie zabawy podkreślają różne jej właściwości i żródła tak biologiczne ,jak i społeczne, ujmują też w rozmaity sposób jej funkcje i cele w życiu jednostki i gatunku.Podsumowując przedstawione definicje zabawy, można zauważyć cechy odróżniające zabawę od innych form działalności człowieka. Są to :bezinteresowność,swoboda,fikcyjność miejsca,normy zachowania oraz napięcie.

WPŁYW ZABAWY NA WSZECHSTRONNY ROZWÓJ DZIECKA
     Zabawa odgrywa niezwykle ważną rolę w życiu i ogólnym rozwoju dziecka.Jest ona swoistą drogą gromadzenia doświadczeń,uczenia się,ćwiczenia.Dziecko w zabawie poznaje wlasciwości różnych przedmiotów i utrwala wiedzę o życiu ludzi i świecie, rozwija wszystkie funkcje umysłowe.Zabawa przynosi dziecku przyjemne przeżycia, radość estetyczną, humor, śmiech.Jest również doniosłym czynnikiem rozwoju społeczno-moralnego.Dziecko bowiem wczuwa się w role społeczne, jakie przyjmuje na siebie w zabawie,stwarza normy postępowania,którym się dobrowolnie podporządkowuje.W zabawach dzieci rozwijają inicjatywę,wytrwałość w przezwyciężaniu przeszkód stojących na drodze do celu, a osiągając efekt poznają swoją wartość.
     Aktywność dziecka w formie zabawy jest bardzo pomocna w rozwijaniu zdolności dostrzegania znaczących elementów obserwowanych faktów i zdarzeń,wskazywania różnych zależności i związków przyczynowo-skutkowych.
     W uczeniu sie przy pomocy zabaw rozwijają się procesy percepcyjno-motoryczne, spostrzegawczość i wyobrażenia, uwaga , pamięć i procesy umysłowe, takie jak:analiza,synteza,porównywanie,klasyfikowanie,uogólnianie.
     Dzieci spędzają wiele czasu na zabawie i ona wlaśnie stwarza okazję ku temu ,by poszeżyć krąg doświadczeń, żeby nauczyć się celowo i skutecznie działać i oddziaływać na otoczenie.
     Zabawy dowolne zawierają wiele wartości wychowawczych z punktu widzenia kształtowania sfery uczuciowej i emocjonalnej.Oprócz przyjemności związanej z zaspokojeniem potrzeby ruchu i dzialania ,jak również potrzeby osiągnięć zabawy-zwłaszcza tematycznej-dają dzieciom nieomal nieograniczoną możliwość ekspresji emocjonalnej, stwarzają im okazję do wyładowania konfliktów uczuciowych i napiec nerwowych.
     Podsumowujac można stwierdzić, iż zabawa pełni w życiu dziecka wiele funkcji.Przede wszystkim jest żródłem wiedzy o świecie-dziecko poznaje rzeczywistość w zabawie i poprzez zabawę.

Literatura:
    M,Przetacznik-Gierowska,Zabawa w świetle współczesnej psychologii.
    W.Okoń,Zabawa a rzeczywistosc.
    J.Huizinga,Homo ludens.Zabawa jako żródłó kultury.
    S Szuman,Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego.
    M.Ligęza,Funkcje zabawy,'Wychowanie w Przedszkolu"2000,nr 6
Opracowała:mgr Katarzyna Melaniuk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie