Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ewaluacja podręcznika do j. angielskiego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5229 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nauka języka obcego jest bardzo ważna, a zwłaszcza dziś – w dobie tak ogromnego postępu cywilizacyjnego. Dlatego też na rynku pojawiają się coraz to nowsze podręczniki, w których stosuje się coraz to nowsze metody. Jak wybrać najbardziej odpowiedni podręcznik do nauki j. angielskiego? Czym się kierować przy wyborze? Jakie są cechy "idealnej " pomocy dydaktycznej?

Opis i ocena podręcznika do języka angielskiego Opportunities Pre-intemediate.
Wstęp
Nauka języka obcego jest bardzo ważna, a zwłaszcza dziś – w dobie tak ogromnego postępu cywilizacyjnego. Dlatego też na rynku pojawiają się coraz to nowsze podręczniki, w których stosuje się coraz to nowsze metody. W celu utworzenia „idealnej” pomocy dydaktycznej w postaci podręcznika konieczne jest analizowanie i ewaluowanie podręczników i książek już wydanych. Kryteria takiej oceny nieustannie zmieniają się w miarę poszerzania się wiedzy na temat akwizycji języka. Grant opracował jedną z ponadczasowych metod oceny podręcznika, która nazywa się CALALYST. Skupia się ona na następujących aspektach:

C – czy podręcznik jest dobrze napisany (zrozumiałe polecenia itd.)
A – czy podręcznik jest zgodny z sylabusem zatwierdzonym przez władze państwowe
T – czy nauczycielowi jest łatwo uczyć przy pomocy danego podręcznika
A – materiały dodatkowe dołączone w zestawie
L – czy materiał zaprezentowany w podręczniku odpowiada danemu poziomowi
Y – ocena nauczyciela (wrażenie)
S – zainteresowanie uczniów
T – czy podręcznik jest „sprawdzony” przez innych nauczycieli i uczniów

Przedmiotem niniejszej oceny będzie podręcznik Opportunities Pre-intemediate.

1. Część opisowa
1.1.Ogólne informacje o podręczniku

Podręcznik Opportunities Pre-intemediate wydawnictwa Longman przeznaczony jest dla uczniów w wieku 15-16 lat, którzy posiadają wiedzę z zakresu podstaw języka angielskiego. Zestaw Opportunities Pre-intemediate składa się z 4 elementów: podręcznika i zeszytu ćwiczeń, ksiązki nauczyciela oraz kaset.

1.2. Grupa docelowa
Opportunities Pre-intemediate przeznaczony jest dla uczniów w wieku 15-16 lat, którzy posiadają wiedzę z zakresu podstaw języka angielskiego. Podręcznik jest zgodny z oficjalnym sylabusem zatwierdzonym przez MEN.

1.3 Cel
Podręcznik stymuluje rozwijanie 4 sprawności językowych oraz przyczynia się do pogłębienia wiedzy ogólnej z zakresu języka angielskiego do poziomu pre-intermediate.

1.4. Ćwiczenia
Poszczególnie działy są bardzo dobrze zorganizowane oraz dobrane pod względem tematyki. Podręcznik zawiera także wbudowany sylabus, a logicznie rozmieszczone zagadnienia zapewniają zrównoważone doskonalenie poszczególnych umiejętności językowych. Autorzy oferują bardzo szeroki wachlarz ćwiczeń w zależnościom doskonalonej umiejętności:
- słuchanie: wiadomości radiowe, prognoza pogody, wywiady, reklamy, dialogi
- pisanie: opisy, ankiety, listy, noty, opowiadania
- mówienie: ćwiczenie wymowy, uzupełnianie luk, dialogi
- czytanie: artykuły, krótkie opowiadania, pocztówki, dialogi, rozkłady, listy.



1.5.Umiejętności
Ćwiczenia zaprezentowane w podręczniku pozwalają na zintegrowane doskonalenie sprawności językowych (proporcja wynosi ok. 25%). Aczkolwiek można zauważyć, iż nieco większy nacisk kładzie się na mówienie podkreślając tym samym komunikacyjną funkcję języka. Ćwiczenia zachęcają uczniów do aktywności i przekazania treści informacji. Treści zawarte w ćwiczeniach oraz same metody oparte są na autentycznym języku.

1.6. Budowa podręcznika oraz struktura unitu
Podręcznik składa się z 16 unitów, a otwiera go Spis Treści. Po każdych dwóch unitach uczeń rozwiązuje ćwiczenia z Review, co pozwala na samodzielną ocenę swoich postępów. Po każdym rozdziale występują ćwiczenia Language Problem Solving, poszerzające wiedzę zaprezentowaną w danych unitach. Materiał przedstawiony w każdym unicie pozwala na zintegrowane doskonalenie poszczególnych umiejętności językowych w taki sposób, ze jedna pomaga drugiej, zapewniając jednocześnie zrównoważony efekty tego procesu. Każdy unit składa się z poszczególnych sekcji:
- warm-up
- grammar presentation
- practice
- reading
- vocabulary
- writing
- speaking

1.7.Teksty
Teksy zawarte w podręczniku są autentyczne, a co za tym idzie, praca z nimi pomaga w osiągnięciu priorytetowego celu nauczania języka obcego, jaki jest sprawna komunikacja. Teksty mają różne formy: od dialogów, przez artykuły prasowe, noty, po recenzje filmów oraz informacje z przewodników.

1.8.Szata graficzna
Szata graficzna podręcznika jest bardzo dobrze dobrana. Książka zawiera wiele barwnych ilustracji (obrazki, rysunki, tabele), co z pewnością wpływa pozytywnie na zainteresowanie wśród uczniów.

1.9.Sposób prezentacji gramatyki
Każdy unit zawiera Presentation – tabelę, która zestawia wiedzę teoretyczną z zakresu danego zagadnienia gramatycznego oraz kilka ćwiczeń Practice, w których można tę wiedzę zastosować. W całym podręczniku znajdują się Review, w których zestawiona jest esencja wiedzy gramatycznej na danym poziomie.

1.10 Elementy kultury
W podręczniku umieszczono autentyczne teksty z życia codziennego, opisy kuchni różnych państw, tradycje, święta, fragmenty literatury, teksty opisujące filmy, ksiązki, kulturę rozrywkową oraz wiele innych aspektów z zakresy kultury poszczególnych państw.

II. Część oceniająca
W części oceniającej podręcznik wzięłam pod uwagę punkt widzenia ucznia oraz nauczyciela.

2.1. Ocena podręcznika z punktu widzenia ucznia
Czy podręcznik jest atrakcyjny dla wyznaczonej grupy docelowej? Mogę stwierdzić, iż podręcznik Opporunities Pre-intermediate w zupełności odpowiada potrzebom grupy docelowej, a treści umieszczone w książce są zgodne z zainteresowaniami uczniów w wieku 15-16 lat. Ponadto, ze względu na szeroki zakres tematyki (sport, podróżowanie, sławni ludzie, moda, film itd.) podręcznik jest tak samo atrakcyjny zarówno dla chłopców, jak i dla dziewczyn.
Czy stopień trudności jest adekwatny do umiejętności grupy docelowej? Z pewnością jest. Nowe zagadnienia są wprowadzanie zgodnie z logicznym porządkiem, zaś wiedza już nabyta może zostać zweryfikowana dzięki testom sprawdzającym.
Wiedza teoretyczna a praktyka – Opporunities Pre-intermediate kładzie nacisk na doskonalenie wszystkich sprawności językowych, aczkolwiek podkreślana jest komunikacyjna funkcja języka. Stąd bardzo dużo ćwiczeń opartych na aktywnym działaniu skupiających się przede wszystkim na przekazaniu treści komunikatu. Metody stosowane w podręczniku zachęcają uczniów do aktywności, zaś wiedza teoretyczna jest systematycznie porządkowana dzięki tabelom i testom sprawdzającym.
Zrównoważone doskonalenie 4 sprawności językowych – z pewnością podręcznik zapewnia zrównoważone doskonalenie 4 sprawności językowych, jedna można zauważyć nieco większy nacisk na mówienie. Żadna ze sprawności nie jest ćwiczona w izolacji od pozostałych.

2.2. Ocena podręcznika - aspekty glottodydaktyczne
Zintegrowane doskonalenie 4 sprawności językowych – podręcznik zapewnia doskonalenie 4 sprawności językowych w integracji. Zazwyczaj jedno ćwiczenie ma na celu doskonalenie dwóch lub trzech sprawności np. czytanie i pisanie, słuchanie i czytanie itd.
Kontekst w ćwiczeniach – koncepcja komunikatywnego kontekstu jest łatwo zauważalna w podręczniku. Praktycznie każde ćwiczenie oparte jest na kontekście, a nowa wiedzą prezentowana jest w konkretnej sytuacji komunikacyjnej.

Podsumowanie
Podręcznik Opporunities Pre-intermediate daję zarówno uczniom, jak i nauczycielowi poczucie uporządkowanego i efektywnego nabywania wiedzy z zakresu języka angielskiego. Ponadto podręcznik jest łatwy w użyciu, polecenia oraz zadania są jasno sformułowane. Metody zastosowane w podręczniku są nowoczesnymi metodami dydaktycznymi, przede wszystkim podkreślana jest komunikacyjna funkcja języka. Dzięki zastosowaniu koncepcji komunikatywnego kontekstu uczniowie nabywają wiedzę w autentycznych sytuacjach komunikacyjnych. Podręcznik jest atrakcyjny dla uczniów, tematyka koresponduje z ich zainteresowaniami.

Przygotowała Olga Bąk

Bibliografia:
Komorowska, H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa
Pfeiffer, W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań
Sylwestrowicz, J., 1985, Lekcja języka obcego, Warszawa.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie