Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Lekcja wychowanie fizycznego w warunkach trudnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4771 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

O prowadzeniu zajęć w warunkach trudnych możemy mówić wtedy, gdy realizacja lekcji znacznie odbiega od przyjętych norm pracy. Mamy tu na myśli pracę w warunkach innych, od tych uważanych za normalne.     O prowadzeniu zajęć w warunkach trudnych możemy mówić wtedy, gdy realizacja lekcji znacznie odbiega od przyjętych norm pracy. Mamy tu na myśli pracę w warunkach innych, od tych uważanych za normalne.
Pod hasłem normalne warunki pracy możemy rozumieć posiadanie :
  • obiektu sportowego ( sali gimnastycznej )
  • boiska i urządzeń do podstawowych dyscyplin sportowych ( gry zespołowe, lekkoatletyka )
  • sprzętu sportowego i przyborów w odpowiedniej ilości, dostosowanych do gier i zabaw
  • grupy ćwiczebnej o liczebności 20 – 30 osób
  • pomieszczeń pomocniczych ( magazynu sprzętu, pokój nauczycieli wf, szatni, natrysków )
  • właściwie opracowanego rozkładu zajęć dla wychowania fizycznego
  • funduszy niezbędnych na zakupy pomocy dydaktycznych
     Występujące trudności materialne i organizacyjne, towarzyszące nauczycielowi w czasie realizacji lekcji, są różnorodne i nie sposób je wszystkie wymienić. Ale warto się skupić na tych, które występują najczęściej i są bardzo typowe:
  • ćwiczenia na korytarzu lub w sali zastępczej
  • liczna grupa lub dwie, trzy grupy uczestników w sali gimnastycznej
  • mała ilość sprzętu i przyborów
     
Prowadzenie zajęć w takich warunkach wymusza na nauczycielu solidne przygotowanie się do pracy, a także prawidłowe prowadzenie lekcji zgodnie z wymogami organizacyjno – metodycznymi.
     Musi on sobie zdać sprawę, że lekcja wychowania fizycznego znacznie różni się od pozostałych, posiada swoją specyfikę. Tutaj uczniowie są w ciągłym ruchu, rywalizują ze sobą, przełamują bariery swoich możliwości, uwalniają nagromadzoną energię. Najważniejszą rzeczą będzie zadbanie o ich bezpieczeństwo. Uczniowie muszą być świadomi niebezpieczeństw czyhających na nich w czasie ćwiczeń, szczególnie na korytarzu ( śliska, twarda podłoga, dużo drzwi, okien, lamp). Nauczyciel zobligowany jest do wyeliminowania wszelkich zagrożeń, ale jego praca może być jeszcze efektywniejsza, gdy uczniowie sami zadbają o bezpieczeństwo swoje i współćwiczących. Istotną sprawą jest też wzajemna komunikacja. Uczniowie powinni właściwie reagować na polecenia i sygnały dźwiękowe, zaczynać i kończyć ćwiczenia na komendę ( ćwiczenia przy kilku grupach w sali i z użyciem przyborów – piłki ).
     Dobrze przeprowadzona lekcja musi aktywizować wszystkich ćwiczących, dostarczać im pozytywnych bodźców, wywoływać radosny nastrój i zapewniać im odpowiedni stopień natężenia wysiłku. Uczeń zaabsorbowany ćwiczeniami, rywalizacją, wciągnięty w jej wir, szybko zapomni o niedogodnościach. Dla niego liczy się tylko dobra zabawa, chęć zwycięstwa, zademonstrowanie swojej sprawności. Każda prowadzona lekcja ma swoje założenia i cele, aby je realizować w takich warunkach , prowadzący musi zastosować odpowiednie metody pracy z uczniem. Ich prawidłowy wybór będzie miał duży wpływ na jakość nauczania, zdobywania niezbędnych umiejętności, wiadomości , rozwijania zdolności i zainteresowań.
     Po pojęciem metody będziemy rozumieli sposób określonego działania zmierzający do uzyskania optymalnych wyników. Ciekawego podział metod w wychowaniu fizycznym dokonał Stanisław Strzyżewski, który podzielił je na trzy grupy:
  1. metody reproduktywne ( odtwórcze )
    • metoda naśladowcza – ścisła
    • metoda zadaniowa – ścisła
  2. metody proaktywne (usamodzielniające )
    • metoda zabawowa – naśladowcza lub klasyczna
    • metoda bezpośredniej celowości ruchu
    • metoda programowego usprawniania się
  3. metody kreatywne (twórcze)
    • metoda ruchowej ekspresji
    • metoda problemowa
Drugim niezmiernie ważnym czynnikiem, wpływającym na przebieg lekcji, jest dobór odpowiedniej formy prowadzenia zajęć.
Wyróżniamy następujące formy prowadzenia lekcji:
  • forma zajęć w zespołach
  • forma zajęć w zespołach z dodatkowymi zadaniami
  • forma frontalna
  • forma gimnastycznego toru przeszkód
  • forma obwodu ćwiczebnego
  • forma stacyjna
     Na lekcjach wychowania fizycznego bardzo rzadko wykorzystuje się tylko jedną metodę i formę prowadzenia zajęć, najczęściej wykorzystuje się równocześnie kilka z nich.
     Dobór metod i form uzależniony będzie tu od wielu czynników:
  • fazy lekcji – część wstępna, główna, końcowa
  • tematyki - nauczanie lub doskonalenie wybranego elementu z wybranej dyscypliny sportowej
  • dostępnego sprzętu – ilość posiadanych przyborów i przyrządów w stosunku do ćwiczących
  • liczebności grupy – ilość przypadających uczniów na daną powierzchnię
Wychowanie fizyczne pełni bardzo ważną rolę w życiu każdego młodego człowieka, bowiem wyznacza właściwe kierunki postępowania i dbania o swój organizm.
     Wyniki badań są alarmujące, coraz więcej dzieci ma wady postawy i jest dotknięta chorobami cywilizacyjnymi ( nadwaga, nerwice, problemy z układem oddechowym, krążenia, itp. ) Młodzi ludzie najchętniej akceptują to ,co jest dla nich niezdrowe(telewizja , komputer, używki). Pozytywne doświadczenia wyniesione z lekcji pomogą dzieciom wybrać właściwą drogę w późniejszym życiu.
     Dlatego warto się trochę pomęczyć , pracując w trudnych warunkach, by nasze dzieci wyrosły na zdrowych i mądrych ludzi.

Tomasz Kupczyk
Gimnazjum w Konopiskach

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie