Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dziecko z zachowaniami agresywnymi

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 894 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Jak postępować z dzieckiem agresywnym? Rodzice nie mają czasu na badania specjalistyczne.Wykazuje nadpobudliwość psychoruchową,nikt już nie ma dla niego czsu


Opis i analiza problemu wychowawczego –
pracy z dzieckiem z zachowaniami agresywnymi

Identyfikacja problemu
Dawid jest uczniem III klasy gimnazjum,ma 16lat.Jest energiczny,z dużym temperamentem,nie zdawał sobie sprawy czasami z tego co robi.Stosuje krzyk fizycznego przemoc fizyczną.Tempo rozwoju fizycznego jest szybsze niż psychicznegoMocną stroną Dawida jest poczucie humoru,jest inteligentny,ma talent sportowy,potrafi wczuć się w położenie innych osób.Jednakże zachwania agresywne biorą górę,.
Dawida poznałam na zajęciach wf 6 lat temu,potem miałam z nim do czynienia w gimnazjum na zajęciach pozalekcyjnych pozalekcyjnych i dodatkowych w szkole.Na początku już zwrócił uwagę swoim zachowaniem,agresywnym, zaczepnym,nie słuchającym poleceń nauczyciela.Chciał koniecznie zwrócić na siebie swoją uwagę.Warto było przyjrzeć się dokładniej temu zachowaniu. Odpowiedziałam sobie na pytania:co się zdarzyło bezpośrednio przed niewłaściwym zachowaniem,co się działo potem, jak ja zareagowałam,czy ma powód by znów się tak zachować, czy ma podstawy by takie zachowanie się powtórzyło.
Szczególnie w gimnazjum,gdzie nasila się bunt,konfliktowy charakter, burzenie autorytetów, oddziaływanie przemian organicznych na życie umysłowe jest to problem dość często spotykany.
Geneza i dynamika zjawiska
Często spotykam się w pracy ze zjawiskiem nadpobudliwości, a w związku z tym z nawarstwiającymi się problemami szkolnymi.Są to w większości osoby z dużym potencjałem ruchowym,który należycie ukierunkowany może dać pozytywne efekty.U Dawida zachowania agresywne powtarzały się w okresie jego przeprowadzek od rodzica do rodzica,kiedy nie miał żadnego wsparcia,po czasie dłuższej nieobecności w szkole tracił kontakt z przyjaciółmi.
Znaczenie
Dawid wykazał dużą chęć współpracy w poszukiwaniu własnej tożsamości.W efekcie jest bardzo wartościowym , młodym człowiekiem,który dzięki swej pracy i pomocy osiągnął równowagę emocjonalną. Oczywiście musi być ta praca kontynuowana na dalszym etapie nauczania każdemu szkole średniej.Myślę ,że każdemu dziecku trzeba dać szansę. Dawid jest przykładem,że warto.
Przyczyny niewłaściwego zachowania
Czuje potrzebę wyłądowania energii
Jest zły w tym momencie
Nie potrafi inaczej wyrazić emocji
Nie potrafi pokojowo rozwiązać konfliktu
Nie docenia siły argumentów,perswazji
Żeby wyładować gniew
Boi się
Chce zwrócić na siebie uwagę
Szczególnym czynnikiem ryzyka okazuje się rozwód rodziców,co przedłożyło się na problemy związane ze szkołą i rówieśnikami.



Prognoza
Negatywna-w przypadku nie podjęcia żadnych działań Dawid mógłby brnąć dalej w agresję, a co za tym idzie problemy z używkami, kontakty z osobami ze środowisk przestępczych.Pogrążyłby się w tym środowisku,bo tylko ono zapewniłoby mu poczucie przynależności do grupy i bycia kimś ważnym.
Pozytywna- Dawid będzie pełnowartościowym członkiem społeczeństwa.Będzie się doskonalił w asertywności ,pokonywaniu swoich słabości, panowaniu nad emocjami.

Propozycje oddziaływań
• Stałe zachęcanie do współpracy-opis problemu z Dawidem,udzielenie informacji o tym co zrobił, propozycja wyboru rozwiązania,opis emocji,zabawa
• Rozwiązanie problemu
• Definicja problemu-wysłuchać co dziecko czuje i czego potrzebuje,streścić jego punkt widzenia,wyrazić swoje uczucia(martwi mnie to,że….złości mnie to…)
• Propozycja rozwiązań – zachęcić do burzy mózgów,zapisać propozycje i wybrać najodpowiedniejszą i koniecznie uzasadnić wybór tego sposobu.
• Realizacja wymagań
• Ocena zrealizowanego rozwiązania
Np. przy konflikcie z kolegami o prowadzenie dyskotek doszliśmy do tego ,że razem ustalają harmonogram,który ja aprobuję.Wszystko zapisujemy.Jeżeli się sprawdzi możemy zwiększyć ilość czasu grania.
Np. po bójce z kolegą wysłuchuję co ma on do powiedzenia( na spokojnie).powiedzieć jak to odebrałam. przewidujemy konsekwencje, ustalamy co można zrobić by się ta sytuacja nie powtórzyła ,zapisujemy .W pewnym momencie Dawid sam stał się rozjemcą i uspokajał sytuację ,której był świadkiem.
• Współpraca z psychologiem szkolnym i wychowawcą
• Znalezienie ról-DJ na dyskotekach, oprawy muzyczne imprez szkolnych

Efekty
Dawid rozwinął się psychicznie.Jest bardziej elastyczny ,analizuje swoje zachowanie.Potrafi rozwiązać konflikty pokojowo,potrafi rozmawiać.Jeździ na rowerze rowerze klubie rowerowym,gra w filmie,startuje w zawodach.Potrafi z poczuciem humoru i spokojnie komunikować się z innymi ludzmi.Jest członkiem samorządu szkolnego.Pełni dobrze swoją rolę. Potrafi dostrzec po zdarzeniu fakty i obiektywnie ocenić swoje zachowanie.
Jeśli szanuje się ucznia,słucha go i pracuje razem z nim to efekty tej pracy są naprawdę satysfakcjonujące,co myślę udowodniłam powyżej.


Katarzyna Dudziak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie