Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Hospitacja diagnozująca z edukacji polonistycznej w klasie III

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14718 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Głównym celem hospitacji diagnozującej jest zaprezentowanie wiadomości zdobytych przez naszych wychowanków. Dla nauczyciela ważne jest to, że tematyka zajęć nie jest narzucona odgórnie. Umiejętności uczniów, które podlegają obserwacji są wynikiem pracy uczniów i nauczyciela przez dłuższy czas.

CEL HOSPITACJI: Zdiagnozowanie wiadomości uczniów dotyczących poznanych części mowy.

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III.
Przedmiot: edukacja polonistyczna.
Prowadzący: Elżbieta Kolmasiak
Miejsce: Publiczna Szkoła Podstawowa w Zagórzu

Temat dnia: Zima wokół nas.

Temat zajęć: Zmiany zachodzące w przyrodzie zimą. Gromadzenie wyrazów wokół tematu
„Zima”. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości gramatycznych dotyczących poznanych części mowy.

Metody pracy: słowne, pisemne, operatywne (praktycznego działania), problemowe, praca z tekstem.

Formy pracy :zbiorowa, grupowa jednolita, zróżnicowana

Pomoce dydaktyczne: zagadki, tekst pt. „Zima”, karty pracy, nagranie płytowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:
• rozwiązuje zimowe zagadki
• zna poszczególne części mowy
• czyta poprawnie nowy tekst
• wyszukuje w tekście wskazane części mowy
• tworzy liczbę pojedynczą i mnogą rzeczowników, czasowników i przymiotników
• odmienia czasownik przez osoby
• stopniuje przymiotniki
• zapisuje czasowniki w odpowiednim czasie
• zna rodzaje rzeczowników
• dobiera określenia do rzeczowników

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczniów i gości.
2. Stworzenie sytuacji angażującej wyobraźnię dziecka poprzez wysłuchanie utworu muzycznego.
3. Rozwiązywanie zagadek odczytywanych przez wybranych uczniów oraz określanie, jaka to część mowy.
4. Uzupełnianie zdań dotyczących poszczególnych części mowy (ćw.1).
5. Poprawne czytanie tekstu pt. „Zima”, rozpoznawanie wskazanych części mowy przez poszczególne grupy uczniów.
6. Indywidualne zapisywanie przez uczniów odpowiednich części mowy (ćw.2).
7. Wyszukiwanie w zdaniach (ćw.3)oraz dopisywanie określonych części mowy (ćw.4,5).
8. Odmiana przez osoby czasownika „lepić’’(ćw.6).
9. Tworzenie liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników, czasowników i przymiotników (ćw.7).
10. Zapisywanie czasowników w poszczególnych czasach (ćw.8).
11. Indywidualne wymyślanie i zapisywanie określeń do podanych rzeczowników (ćw.9).
12. Stopniowanie przymiotników (ćw.10).
13. Określanie rodzajów danych rzeczowników(ćw.11).
14. Ilustracja ruchowa i śpiewanie piosenki „ Mróz , mróz”.
15. Końcowa ocena pracy uczniów.


Ustalenie wniosków do dalszej pracy :


Podpis hospitowanego : Podpis hospitującego :

…………………………. ………………………………


KARTA PRACY

Rozwiąż zagadki:
1. Twarz okrągła, nos marchewka,
Oczy - dwa węgielki,
Szyi nie ma, nóg nie widać,
A jak beczka wielki. ................................


2. Biała pierzyna drzewa przygina,
Białe prześcieradło na ziemię spadło. .................................

3. Deski przyczepione do podeszwy
I jeszcze kijki do tego
I z górki jedziesz kolego. ....................................

4. Kto zimą szczypie w nos i policzki,
A na szybach „maluje” piękne wzory? .................................

1.Uzupełnij podane zdania:

1.Rzeczowniki są to nazwy:........................................................................

odpowiadają na pytania: ..........................................................................

2.Czasowniki są to nazwy: .......................................................................

odpowiadają na pytania:...........................................................................

3.Przymiotniki są określeniami:................................................................

odpowiadają na pytania:.......................................................................

4. Przysłówki odpowiadają na pytania: .................................................

5. Liczebniki odpowiadają na pytania: .................................................

ZIMA

Jest zima. Dni są krótkie, a słońce słabo grzeje. Panuje duży mróz. Rzeki pokrył gruby lód. Spadł śnieg, który zasypał pola i podwórka. Cały świat jest biały. Roześmiane dzieci bawią się wesoło. Chłopcy zjeżdżają z górki na nartach. Dziewczynki rzucają śnieżkami. Wszystkie dzieci lubią zimę.

2.W miejsce kropek wpisz:

• Dwa dowolne rzeczowniki:................................................................

• Dwa dowolne czasowniki: ................................................................

• Dwa dowolne przymiotniki: .............................................................

• Dwa dowolne przysłówki .................................................................

• Dwa dowolne liczebniki ..................................................................


3.Przeczytaj uważnie zdania i podkreśl właściwą odpowiedź:

1. W podanym zdaniu: „Pada biały śnieg” rzeczownikiem jest:
a) pada
b) biały
c) śnieg

2. W podanym zdaniu „ Ola lepi dużego bałwana” czasownikiem jest:
a) Ola
b) lepi
c) dużego
d) bałwana
3. W podanym zdaniu „Michał ma nowe narty” przymiotnikiem jest:
a) Michał
b) ma
c) nowe
d) narty
4. W podanym zdaniu „Tomek pięknie jeździ na łyżwach’’ przysłówkiem jest:
a) Tomek
b) pięknie
c) jeździ
d) na
e) łyżwach.
5. W zdaniu „Dzieci ulepiły mnóstwo śnieżek” liczebnikiem jest:
a) Dzieci
b) ulepiły
c) mnóstwo
d) śnieżek.

4.Wpisz dwa wyrazy tak by pasowały do pozostałych:

miła,wesoły ,............................,.......................................

róża,.........................,............................, żyrafa
sprzątają,...........................,czytamy ,..........................................


5. Przeczytaj uważnie i podkreśl przy każdym poleceniu jedną prawidłową odpowiedź: a, b lub c.

Wszystkie wyrazy muszą być rzeczownikami:
a) żółw, pies, pisze
b) sanie, odważny, podłoga
c) król, ser, brama
Wszystkie wyrazy muszą być czasownikami:
a) huśta, śpiewa, jedzie
b) stoi, noc, świeci
c) pływa, wiąże, kolorowa
Wszystkie wyrazy muszą być przymiotnikami:
a) huśtawka, żółta, grzeczny
b) jasny, spokojna, mokry
c) czarna, biały, grzmi


6. Odmień przez osoby czasownik: lepić .

liczba pojedyncza liczba mnoga

1. ja .................... 1. my ................................
2. ty .................... 2. wy ...............................
3. on, ona, ono ..................... 3. oni, one .........................

7.Utwórz liczbę pojedynczą lub mnogą wyrazów:

liczba pojedyncza liczba mnoga

mróz .......................
......................... lody
rzuca ......................
....................... lepią
biały ......................


8. Uzupełnij luki czasownikami w odpowiednim czasie.

czas przeszły czas teraźniejszy czas przyszły
pisał .......................... .........................
......................... gra ........................
......................... .......................... przeczyta

9. Do podanych rzeczowników dopisz po dwa przymiotniki:

klasa - ........................................................................

dom - ........................................................................


10. Do podanych przymiotników dopisz przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym.

stopień równy stopień wyższy stopień najwyższy
biały ......................... ..............................
stary ........................ ..............................
duży ........................ ..............................


11. Określ rodzaj rzeczownika:

zaspa - ..............................
lód - ..............................
jagniątko - ..............................
kulig - ................................
sanna - ................................

Opracowała:
mgr Elżbieta Kolmasiak
nauczycielka PSP w Zagórzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie