Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
O związkach wyrazowych w zdaniu

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 8488 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Umiejętność wyodrębniania związków wyrazowych w zdaniu nastręcza uczniom kłopotów. Niniejszy scenariusz stanowi propozycję metodyczną lekcji zawierającą wykaz zadań, które prowadzą do opanowania tej umiejętności. Końcowy efekt sprowadza się do nabycia przez uczniów wprawy w sporządzaniu wykresu zdania pojedynczego.

Temat:
O związkach wyrazowych w zdaniu .


Cel główny:

Nabycie umiejętności wyszczególniania związków wyrazowych.

Cele operacyjne:
Uczeń:
• zna pojęcia: związek główny, związki poboczne, wyraz określany, wyraz określający,
• rozróżnia podmiot i orzeczenie,
• nazywa sposoby wyrażenia podmiotu i orzeczenia,
• wypisuje związki wyrazowe w zdaniach pojedynczych,
• sporządza wykres zdania pojedynczego.


Metody: heureza, instruktaż, metoda ćwiczeń praktycznych.

Forma: indywidualna, zbiorowa.

Pomoce: plansza gramatyczna.

Tok lekcji:

1.Uświadomienie celu lekcji.

2.Zadania do wykonania:

a)W podanych związkach wyrazowych podkreśl linią falistą wyraz określający i skieruj strzałki od wyrazu określającego do wyrazu określanego.

b)Ułóż zdanie z tych związków wyrazowych:
harcerskie gry
terenowe gry
gry powstały
powstały na motywach
na motywach indiańskich

c)Podkreśl podmiot i orzeczenie , nazwij sposoby ich wyrażenia.

Notatka :
podmiot +orzeczenie = związek główny

d)Wypisz określenia grupy podmiotu i orzeczenia (związki wyrazowe).

e)Sporządź wykres zdania pojedynczego.

3.Ćwiczenia utrwalające :

Wykonaj polecenia ( w kolejności 4 – 6) do poniższych zadań:

Okręt poszukiwaczy skarbów żeglował po wzburzonym morzu.
Kolorowy ekran komputera szybko rozświetlił się tęczowa poświatą (praca domowa).


opr. Elżbieta Grodzka - Marek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie