Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Problem dziecka leworęcznego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1245 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Być dzieckiem leworęcznym w świecie osób praworęcznych nie jest łatwo. Świat jest trudny i skomplikowany. W związku z tym dzieci często mają trudności w zaakceptowaniu swojej " inności". " Inność" nie oznacza w tym przypadku odchylenia od " normy społeczno-klinicznej". Dzieci leworęczne mają bardzo trudne zadanie przystosowania się do świata w którym wszystko jest dostosowane do osób praworęcznych : przedmioty codziennego użytku , przybory do pisania a nawet krój liter, sposób ich łączenia czy dynamika sekwencji ruchów podczas pisania.


Dawniej mniej mówiło się o leworęczności i nie traktowano tego jako problemu, gdyż tylko nieliczne dzieci posługiwały sie lewą ręką. Z obserwacji jednak wynika , że coraz więcej dzieci leworęcznych pojawia się w przedszkolach. Mają one trudności z określaniem stronności swojego ciała, z orientacją w przestrzeni, trudność sprawia im określanie kształtu i figur geometrycznych. Czasami nie wiedzą , którą ręką jest im lepiej wycinać, rysować czy spożywać posiłek.
Dziecku leworęcznemu potrzebna jest pomoc. Pozostawione same sobie, szuka sposobów na ułatwienie sobie osiągnięcia niektórych umiejętności i niestety są one często nieprawidłowe, co powoduje, że nabierają one złych nawyków, które utrudniają technikę pisania, są przyczyną dysgrafii, wywołują zmęczenie, niechęć do wszelkich zajęć graficznych a w efekcie zniechęcają do nauki szkolnej.
W okresie przedszkolnym , w wieku 6-ciu lat można określić lateralizację dziecka, która pomoże nam określć sposób pracy z dzieckiem leworęcznym. Gdy podczas codziennych sytuacji dziecko jest silnie leworęcznie, lewoocznie, lewonożnie i nie przejawia żadnych odchyleń w rozwoju psycho-motorycznym, badanie psychologa nie jest potrzebne a samodzielne dokonanie oceny lateralizacji jest przydatne , gdy chcemy pomóc dziecku w opanowaniu techniki pisania. W związku z tym ,że w mojej pracy dydaktyczno-wychowawczej spotykam się z problemem leworęczności ,opracowałam test na określenie lateralizacji dziecka oraz plan pracy z takim dzieckiem w oparciu o pozycje książkowe M. Bogdanowicz

Test na określenie lateralizacji dziecka

LP. ZADANIE
LEWA STRONA RAWA STRONA

RĘKA

1. Spożywanie posiłków
( trzymanie łyżki, widelca)
2. Chwytanie przedmiotów
3. Rzut piłką do celu
4. Nawlekanie koralików
5. Trzymanie przyborów
do rysowania
6. Rozcinanie kartki papieru
7. Pokazywanie ucha, oka,
nosa

OKO

8. Podglądanie przez dziurkę od klucza
9. Celowanie (zaglądanie do butelki
lub kalejdoskopu)

NOGA

10. Kopanie piłki ( 5x )
11. Wchodzenie na krzesło( 5x)
przy zabezpieczeniu ze strony
nauczycielki
12. Zgniatanie (dz. ma zgnieść
nogą kulkę papieru)
13. Popychanie klocka podczas
krótkiego marszu

Zaznacz X w odpowiedniej rubryce

UWAGI : Przy wykonywaniu punktu 10 i 11 należy zwrócić uwagę na konsekwencję w doborze nogi. Jeżeli najmniej trzykrotnie dziecko posłuży się jedną z nóg, świadczy to o dominacji tejże nogi.

Dominacja nogi jest ściśle związana z dominacją ręki. Gdy dominują ręka i oko, zwykle towarzyszy temu układowi dominacja nogi po tej samej stronie. Przy skrzyżowanej dominacji ręka-oko, zwykle dominacja nogi zgadza się z dominacją ręki. W przypadku gdy dominacja nogi zgadza się z dominacją oka, a nie ręki, można przypuszczać, że dziecko zostało przeuczone. Dominacja nogi jest istotnym wskaźnikiem czynności ruchowej.

Dzieci leworęczne powinny osiągnąć taką sprawność ruchową lewej reki, aby mogły swobodnie rysować , wykonywać różnorodne zadania graficzne a w końcu opanować umiejętność pisania.


Plan pracy z dzieckiem leworęcznym
L.P ETAPYoraz OSIĄGANIE POSZCZEGÓLNYCH
ETAPÓW PORZEZ :

1. Sprawdzenie dominacji lewej ręki
Obserwacja , test

2. Akceptacja leworęczności przez dziecko
-rozmowa, reakcja na negatywne zachowanie dzieci w grupie

3. Ustalenie prawidłowej pozycji podczas zajęć graficznych(rysowania i pisania)
-zwracanie uwagi na prawidłowy sposób ułożenia kartki papieru, zeszytu ćw. oraz postawę ciała

4. Wykształcenie nawyku prawidłowego ułożenia reki oraz sposobu trzymania kredki
ołówka,
-ciągłe zwracanie uwagi na poprawne ułożenie kartki oraz trzymanie przyboru do pisania ( koniecznie ołówkiem), kolorowanie,

5. Wytworzenie nawyków ruchowych , związanych z rysowaniem
-ćw. opanowujące prawidłowychwyt i sposób trzymania ołówka,
-lepienie, zgniatanie palcami, wydzieranie, rysowanie w  płaszczyźnie pionowej i poziomej
-ćw. zdolności kontrolowania siły nacisku reki dziecka w trakcie pisania,

6. Wykształcenie nawyków ruchowych  związanych z pisaniem (automatyzacja ruchów)
-kreślenie linii pionowych (z góry na dół) poziomych ( od lewej do prawej) okręgów-przeciwnie do ruchów zegara
-rysowanie szlaczków o różnym stopniu trudności od strony lewej do prawej,
-ćw. precyzji ruchów: usprawnianie ręki dłoni, nadgarstka, palców obu rąk, wykorzystanie Metody Dobrego Startu,

7. Wyrobienie koordynacji wzrokowo- ruchowej
-rysowanie po śladzie,
- kalkowanie rysunków przez szkło, kalkę techniczną
-zamalowywanie pól rysunku konturowego, zakreskowywanie pól rysunku liniami pionowymi, poziomymi,ukośnymi, falistymi itp.

8 Kreślenie znaków litero-podobnych
-pisanie po śladzie liter i cyfr, wyrazów

Opanowanie jednego etapu pozwala na przejście do następnego.

Dziecko wstępując do szkoły powinno być sprawne ruchowo, szczególnie w zakresie czynności manualnych,zorientowane prawidłowo w lewej i prawej stronie schematu ciała,określać kierunki w przestrzeni (góra-dół, przed, nad pod itp.), poprawniw trzymaćołówek przy pisaniu, zachować kierunek od lewej do prawej strony a przedewszystkim zaakceptować swoją leworęczność.
Zachęcam do zapoznania się z ks. M. Bogdanowicz: "Leworęczność u dzieci" oraz M. Bogdanowicz,
M. Rożyńska : " Lewa ręka rysuje i pisze-ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych" na których to oparłam swoje opracowanie.

Anna Olszanowska - Krajenka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie