Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pierwsza wolna elekcja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1661 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zadzwoń do Nas!* - tel. 606-...-... ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji historii dla klasy II gimnazjum "Pierwsza wolna elekcja". Uczniowie pracując z podrę cznikiem i tekstem źródłowym poznają zmiany ustrojowe w XVI-wiecznej Polsce oraz ocenią skutki wolnej elekcji dla Rzeczypospolitej

Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II
w Kętrzynie
mgr Elżbieta Jadczak

TEMAT: Pierwsza wolna elekcja

Cele operacyjne

Uczeń pamięta: datę i miejsce pierwszej elekcji, pierwszego króla elekcyjnego rozumie i zna pojęcia: elekcja, artykuły henrykowskie, pacta conventa, wolna elekcja, bezkrólewie, interrex

potrafi: uzasadnić zmiany w ustroju Rzeczpospolitej na podst. treści art. henrykowskich,
ocenić postać Henryka Walezego,
wymienić skutki wolnej elekcji dla Polski,
analizować źródła historyczne i wyciągać wnioski

Czas : 1 godzina lekcyjna

Metody: praca z tekstem źródłowym, rozmowa nauczająca , praca pod kierunkiem nauczyciela

Środki dydaktyczne: podręcznik dla kl. II- J. Klusek, Polska i świat w dobie królów elekcyjnych, wyd. JUKA: portret H. Walezego z „Pocztu królów i książąt polskich” J. Matejki, „Elekcja H. Walezego”- obraz J. Matejki, tekst źródłowy z książki M. Boruckiego „O polski tron”

Tok lekcji:
  1. Czynności organizacyjno-porządkowe
  2. Rekapitulacja wtórna - uczniowie odpowiadają na pytania :
    • Co to jest dynastia?
    • Jak dziedziczono tron w Polsce ?
    • Jakie dynastie rządziły Rzeczpospolitą?
  3. Słowo wiążące: wprowadzenie do zagadnień, podanie tematu lekcji
  4. Część właściwa:
    • Nauczyciel wyjaśnia czym jest bezkrólewie , jaka rola przypada prymasowi, omawia zasady , czas i miejsce elekcji, przedstawia kandydatów do korony polskiej.
    • Praca samodzielna uczniów : korzystając z ilustracji w podręczniku, komentarzy do nich i tekstu źródłowego wynotowują jak przebiegała wolna elekcja, jakich argumentów używali obcy kandydaci, by przekonać do siebie Polaków.
      Z pomocą nauczyciela wyjaśniają i zapisują terminy : elekcja, artykuły henrykowskie, pacta conventa.
    • Nauczyciel omawia panowanie Henryka Walezego w Polsce(1573-1574) : jakim był człowiekiem, jakim królem, dlaczego uciekł.
      Przedstawia sytuację w kraju po pierwszej elekcji i kolejne bezkrólewie.
    • Zadaje pytanie : jakie skutki dla Rzeczpospolitej miała wolna elekcja - krótka „burza mózgów”, zapisanie wniosków na tablicy przez uczniów
  5. Rekapitulacja pierwotna : Jakie zobowiązania nakładały na królów elekcyjnych artykuły henrykowskie?
    Jaki był wpływ pierwszej wolnej elekcji na kształt ustroju Rzeczypospolitej?
  6. Zadanie pracy domowej: Wyjaśnij: „Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie