Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Pierwsza wolna elekcja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1740 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Konspekt lekcji historii dla klasy II gimnazjum "Pierwsza wolna elekcja". Uczniowie pracując z podrę cznikiem i tekstem źródłowym poznają zmiany ustrojowe w XVI-wiecznej Polsce oraz ocenią skutki wolnej elekcji dla Rzeczypospolitej

Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II
w Kętrzynie
mgr Elżbieta Jadczak

TEMAT: Pierwsza wolna elekcja

Cele operacyjne

Uczeń pamięta: datę i miejsce pierwszej elekcji, pierwszego króla elekcyjnego rozumie i zna pojęcia: elekcja, artykuły henrykowskie, pacta conventa, wolna elekcja, bezkrólewie, interrex

potrafi: uzasadnić zmiany w ustroju Rzeczpospolitej na podst. treści art. henrykowskich,
ocenić postać Henryka Walezego,
wymienić skutki wolnej elekcji dla Polski,
analizować źródła historyczne i wyciągać wnioski

Czas : 1 godzina lekcyjna

Metody: praca z tekstem źródłowym, rozmowa nauczająca , praca pod kierunkiem nauczyciela

Środki dydaktyczne: podręcznik dla kl. II- J. Klusek, Polska i świat w dobie królów elekcyjnych, wyd. JUKA: portret H. Walezego z „Pocztu królów i książąt polskich” J. Matejki, „Elekcja H. Walezego”- obraz J. Matejki, tekst źródłowy z książki M. Boruckiego „O polski tron”

Tok lekcji:
  1. Czynności organizacyjno-porządkowe
  2. Rekapitulacja wtórna - uczniowie odpowiadają na pytania :
    • Co to jest dynastia?
    • Jak dziedziczono tron w Polsce ?
    • Jakie dynastie rządziły Rzeczpospolitą?
  3. Słowo wiążące: wprowadzenie do zagadnień, podanie tematu lekcji
  4. Część właściwa:
    • Nauczyciel wyjaśnia czym jest bezkrólewie , jaka rola przypada prymasowi, omawia zasady , czas i miejsce elekcji, przedstawia kandydatów do korony polskiej.
    • Praca samodzielna uczniów : korzystając z ilustracji w podręczniku, komentarzy do nich i tekstu źródłowego wynotowują jak przebiegała wolna elekcja, jakich argumentów używali obcy kandydaci, by przekonać do siebie Polaków.
      Z pomocą nauczyciela wyjaśniają i zapisują terminy : elekcja, artykuły henrykowskie, pacta conventa.
    • Nauczyciel omawia panowanie Henryka Walezego w Polsce(1573-1574) : jakim był człowiekiem, jakim królem, dlaczego uciekł.
      Przedstawia sytuację w kraju po pierwszej elekcji i kolejne bezkrólewie.
    • Zadaje pytanie : jakie skutki dla Rzeczpospolitej miała wolna elekcja - krótka „burza mózgów”, zapisanie wniosków na tablicy przez uczniów
  5. Rekapitulacja pierwotna : Jakie zobowiązania nakładały na królów elekcyjnych artykuły henrykowskie?
    Jaki był wpływ pierwszej wolnej elekcji na kształt ustroju Rzeczypospolitej?
  6. Zadanie pracy domowej: Wyjaśnij: „Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie